Zaskakująco dobre dane gospodarcze

Główny Urząd Statystyczny poinformował, że bezrobocie w lutym wyniosło 13,9 procent wobec 14 procent w styczniu. Sprzedaż detaliczna w lutym 2014 r. wzrosła o 7,0 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna spadła o 0,6 proc. - podał we wtorek GUS.

Główny Urząd Statystyczny poinformował, że bezrobocie w lutym wyniosło 13,9 procent wobec 14 procent w styczniu. Sprzedaż detaliczna w lutym 2014 r. wzrosła o 7,0 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna spadła o 0,6 proc. - podał we wtorek GUS.

Bezrobocie w lutym wyniosło 13,9 procent, a sprzedaż detaliczna wzrosła w skali rocznej o 7 procent - poinformował Główny Urząd Statystyczny. Dane były lepsze niż spodziewali się eksperci.

Bez pracy w Polsce pozostawało w lutym ponad 2 miliony 225 tysięcy osób.

Jak informuje wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego Halina Dmochowska najwięcej bezrobotnych zarejestrowanych było w województwie warmińsko-mazurskim (22,3 procent). Najmniej osób bez pracy było w Wielkopolsce (10 procent). W lutym przedsiębiorcy zgłosili do urzędów pracy ponad 97 tysięcy ofert zatrudnienia (76,2 tysiąca przed miesiącem i 82,8 przed rokiem). Z danych GUS wynika, że na koniec lutego 250 zakładów pracy zadeklarowało zwolnienie w najbliższym czasie 23,9 tysięcy pracowników (przed rokiem odpowiednio: 442 zakłady, 34,3 tysiące pracowników).

Reklama

W styczniu bezrobocie wyniosło 14 procent. W lutym 2013 roku bezrobocie wyniosło 14,4 procent. Ekonomiści spodziewali się, że bez pracy w lutym było 14,1 procent.

Główny ekonomista Nordea Bank Polska Piotr Bujak podkreśla, że zwykle osób bez pracy w lutym przybywa. Sytuacja odwrotna to niezwykła rzadkość - dodaje. Piotr Bujak przypomina, że ostatnio bezrobocie spadało w lutym w okresach boomu gospodarczego w latach 2007 - 2008 i w 1998 roku. Wówczas gospodarka rosła w tempie 6 do 7 procent.

GUS podał też, że sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym o 7 procent rok do roku. To także duże zaskoczenie - ocenia ekspert. Jego zdaniem Polacy czują się coraz pewniej, a sytuacja na rynku pracy się poprawia. W efekcie rośnie grupa osób skłonnych do wydawania pieniędzy.

Najwyższy wzrost w sprzedaży odnotowano w branży motoryzacyjnej - o ponad 25 procent. Wyższa niż przed rokiem, o 4,7 procent, była także sprzedaż żywności napojów i wyrobów tytoniowych. Natomiast o 4 i pół procent niższa była sprzedaż paliw stałych, ciekłych i gazowych.

Sprzedaż detaliczna w lutym 2014 r. wzrosła o 7,0 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna spadła o 0,6 proc. - podał we wtorek GUS.

Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że sprzedaż detaliczna w lutym okaże się wyższa o 6,2 proc. rdr, a niższa o 1,4 proc. w stosunku do stycznia 2014 r.

W ujęciu rocznym o 24,9 proc. wzrosła sprzedaż pojazdów mechanicznych, o 19,7 proc. - odzieży i obuwia, o 7,9 proc. - leków i kosmetyków, o 6,9 proc. - żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, o 3,7 proc. - prasy i książek, a o 3,3 proc. - mebli oraz sprzętu AGD i RTV, a sprzedaż pozostałych artykułów wzrosła o 10,2 proc.. Pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach wzrosła o 7,2 proc. Spadła natomiast sprzedaż paliw o - 5,1 proc.

W stosunku do stycznia 2014 r. w lutym sprzedaż pojazdów mechanicznych wzrosła o 11,8 proc. W pozostałych działach zanotowano spadki sprzedaży - paliw o 6,9 proc., żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 0,3 proc., leków i kosmetyków o 1,0 proc., odzieży i obuwia o 5,4 proc., mebli, sprzętu AGD i RTV o 6,0 proc., prasy i książek - o 0,3 proc. Natomiast sprzedaż pozostałych artykułów wzrosła o 7,2 proc.

IAR/PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: deta | GUS | bezrobocie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »