ZUS stawia na elektronizację kontaktu z klientem
W ciągu najbliższych dwóch lat nastąpi poprawa kontaktu z klientem i wzrost efektywności organizacyjnej - tak wynika ze strategii przekształceń Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2010-2012.
Rozwój szeroko pojętych elektronicznych form kontaktu z klientem został wymieniony jako pierwszy cel przyjętej strategii, którą opublikowano na stronie ZUS. W założeniach dokumentu możemy znaleźć m.in. działania, które będą mieć na uwadze upowszechnienie, usprawnienie oraz zapewnienie 24-godzinnego dostępu on-line do maksymalnie obszernego katalogu usług, które świadczy ZUS. Bieżące informowanie klienta, obsługa interesantów i sprawna realizacja wniosków będzie wspomagana przez istniejącą już Elektroniczną Platformę Wymiany Danych, a także przez wdrożenie nowej Platformy Usług Elektronicznych oraz współpracę z e-PUAP (elektroniczna platforma usług administracji publicznej).
Interesanci, którzy preferują osobisty kontakt z Zakładem mają być obsługiwani przez profesjonalny personel w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach - strategia kładzie nacisk na konieczność standaryzacji indywidualnej obsługi klienta.
Przewiduje się, że w przyszłym roku zostanie uruchomiony nowy portal internetowy ZUS, skąd będzie można m.in. pobierać i przesyłać do Zakładu elektroniczne wnioski. Wspomniano również, że mniejsi przedsiębiorcy będą mogli wszystkie sprawy związane z ZUS załatwiać przez internet - począwszy od deklaracji, skończywszy na wydruku zaświadczenia o stanie konta.
To jednak nie wszystko. Elektroniczny dostęp do kont mają otrzymać też sami ubezpieczeni, którzy samodzielnie sprawdzą stan odprowadzanych składek i hipotetyczną emeryturę. Zmiany mają być wdrażane stopniowo do 2012 r.