Milion zł kary dla Cyfrowego Polsatu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 993 tys. zł kary na Cyfrowy Polsat za stosowanie niedozwolonych praktyk w regulaminie usług. Operator zastrzegł sobie m.in. możliwość zmiany liczby programów telewizyjnych lub radiowych, a także zaprzestania nadawania niektórych z nich, bez prawa odstąpienia od umowy.

Spółka w komunikacie zapowiada odwołanie się od decyzji Urzędu.

Decyzja Urzędu nie jest ostateczna. Spółka może odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd podał w środowym komunikacie, że Cyfrowy Polsat wycofał się z kwestionowanej przez UOKiK praktyki.

Urząd wszczął postępowanie przeciwko Cyfrowemu Polsatowi w sierpniu ub.r. Zakwestionował jeden z warunków regulaminu Cyfrowego Polsatu. Spółka zastrzegła sobie w przypadku zaistnienia "zdarzeń niezależnych" prawo do wprowadzania zmiany liczby czy rodzajów programów telewizyjnych lub radiowych, uznając, że nie stanowi to zmiany umowy czy regulaminu.

Reklama

Zdaniem Urzędu takie postanowienie jest niedozwolone. Daje ono spółce - jak podkreślił UOKiK - możliwość zmiany istotnych warunków w ramach poszczególnych pakietów, bez konieczności zmiany umowy z abonentem. Jednocześnie pozbawia konsumenta możliwości odstąpienia od umowy.

"Każda istotna zmiana warunków świadczenia usługi powinna powodować zmianę umowy, tym samym stwarzać konsumentom możliwość odstąpienia od niej. Tożsame ze stosowanymi przez Polsat Cyfrowy postanowienia zostały już zakwestionowane przez sąd i znajdują się w rejestrze klauzul niedozwolonych" - podkreślił UOKiK.

Cyfrowy Polsat ma przez sześć miesięcy publikować decyzję UOKiK na swojej stronie internetowej. Musi również zamieścić w ogólnopolskim dzienniku ogłoszenie zawierające decyzję Urzędu.

Prawo do zmiany liczby programów telewizyjnych lub radiowych, możliwość zaprzestania nadawania niektórych z nich, bez możliwości odstąpienia od umowy - to postanowienia stosowane przez Cyfrowy Polsat w regulaminie usług. Prezes UOKiK uznała, że takie praktyki naruszają zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na spółkę karę.

Postępowanie przeciwko Cyfrowemu Polsatowi zostało wszczęte w sierpniu 2009 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziła treść regulaminu świadczenia usług.

Po przeprowadzeniu postępowania UOKiK zakwestionował jeden z warunków regulaminu, mówiący o tym, że w przypadku zaistnienia zdarzeń niezależnych od Cyfrowego Polsatu, uznawanych za siłę wyższą, w szczególności o charakterze prawnym, technicznym lub ekonomicznym, Cyfrowy Polsat zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w zakresie liczby lub rodzajów programów telewizyjnych lub radiowych. Zadaniem operatora nie stanowi to zmiany umowy, jak również regulaminu.

W opinii Urzędu takie postanowienie jest niedozwolone, bowiem daje operatorowi możliwość zmiany istotnych warunków świadczenia np. liczby lub rodzaju programów dostępnych w ramach poszczególnych pakietów - bez konieczności zmiany umowy z abonentem. Jednocześnie pozbawia konsumenta prawa do odstąpienia od umowy. Zdaniem Urzędu każda istotna zmiana warunków świadczenia usługi powinna powodować zmianę umowy, tym samym stwarzać konsumentom możliwość odstąpienia od niej.

Tożsame ze stosowanymi przez Polsat Cyfrowy postanowienia zostały już zakwestionowane przez sąd i znajdują się w rejestrze klauzul niedozwolonych. Prezes UOKiK uznała, że spółka stosując niedozwolone warunki w regulaminie świadczenia usług naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na spółkę karę w wysokości 993 597 zł.

Ponadto Cyfrowy Polsat ma przez sześć miesięcy publikować decyzję na swojej stronie internetowej. Przedsiębiorca musi również zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji.

Urząd przypomina, że klauzule uznane przez sąd za niedozwolone są wpisywane do rejestru prowadzonego przez Prezes UOKiK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane. Jeśli przedsiębiorcy mimo to będą ją stosowali, UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i w konsekwencji nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka już wycofała się z kwestionowanej przez Urząd praktyki.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »