Słowacy kupują, za plecami Polacy i Amerykanie

Brytyjska sieć Electro World, znana z Polski, Czech i Węgier, zostanie w maju przejęta przez słowacką firmę Nay. Powstanie duży gracz na rynku detalu RTV i AGD. Nay jest idealnym kupcem - właściciel Electro Worlda chciał bowiem wszystkie sklepy w trzech krajach sprzedać w jednym pakiecie.

Nay jest największą siecią z tym asortymentem na Słowacji, ma tam 24 sklepy i obroty w ub. roku w wysokości 229,9 mln euro. To 26 procent rynku. Za spółką Nay stoi polsko-amerykański fundusz inwestycyjny Enterprise Investors (firma, która od 1990 r. zarządza największą w Polsce grupą funduszy private equity o łącznej wysokości powierzonych środków 1,7 mld USD).

Nay od ubiegłego roku obecny jest też w Czechach, gdzie ma sklepy w Třebíču i Ołomuńcu. Konkuruje tam z Electro Worldem, Datartem (starał się w przeszłości o kupno Electro Worlda), Okay Elektro i Euronicsem. Szefowie nie ukrywali już wtedy, że interesuje ich większa obecność w Czechach. Miesiąc temu donosiła o chęci przejęcia sieci Electro World nasza "Rzeczpospolita". Informowała, że wartość transakcji przejęcia samych tylko sklepów w Polsce - przynoszących straty - to ok. 40 mln euro.

Reklama

Według badań instytutu GFK, Czesi w 2007 r. wydali w sklepach tej branży 56,65 mld koron (wzrost rok do roku o 9 procent). Najczęściej kupowano telewizory, odbiorniki audio i wideo. Zarobek sześciu największych sieci wyniósł wtedy 26,1 mld koron.

Electro World Sieć elektromarketów oferujących artykuły RTV i AGD; sprzęt komputerowy; muzykę; telefony komórkowe; sprzęt i akcesoria fotograficzne. Oferuje sprzęt mniej firmowych marek i ze średniej półki - mając dobre ceny w ramach umów bezpośrednio z producentami - takimi jak CIBOX albo MATSUI. Sklepy oferują dostęp do internetu w ramach kafejek internetowych oraz plac zabaw dla dzieci. Sieć powstała dla Europy Centralnej, obecna jest w trzech krajach: Czechach - 17 marketów, zysk przed opodatkowaniem w ostatnim roku finansowym wyniósł tam 159 mln koron; Polsce - osiem; na Węgrzech - siedem (straty). Należy do koncernu DSG (Dixons Store Group) International plc, który jest notowany na LSE i znajduje się w indeksie FTSE 250. Poza Europą Środkową (Electro World) koncern posiada marki Dixons, Dixons Travel, Currys, Currys.digital, PC World. W Wielkiej Brytanii głównym konkurentem są sieci Comet i Darty.

Krzysztof Mrówka, INTERIA.PL

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sklepy | sprzęt AGD | Amerykanie | Słowacy | rtv | sprzęt | electro
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »