Deficyt sektora finansów publicznych w 2016 r. wyniesie 2,6 procent PKB
Według resortu finansów, deficyt sektora finansów publicznych (SFP) w 2016 r. wyniesie 2,6 proc. PKB, a w 2017 r. 2,86 proc. PKB. Według nieoficjalnych informacji, MF sporządziło aktualizację programu konwergencji przy założeniu "no policy change", czyli braku zmian w polityce fiskalnej.
Wiceminister finansów Leszek Skiba poinformował, że deficyt sektora finansów publicznych w 2016 roku MF szacuje teraz na 2,6 proc. PKB wobec prognozowanych wcześniej 2,8 proc. PKB.
Skiba zaznaczył, że wynika to z m.in. z efektu bazy niskiego deficytu w 2015 roku. Dodał, że jest to także efekt włączenia do sektora finansów publicznych funduszu ochrony środków gwarantowanych BFG i uzupełnień, jakie zostały dokonane po wypłatach środków z funduszu związanych z bankructwem SK Banku w Wołominie.
GUS podał we wtorek, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2015 r. wyniósł 2,6 proc. PKB wobec 3,3 proc. PKB w 2014 r.
We wtorek Ministerstwo Finansów podało w komunikacie, że przekazało Aktualizację Programu Konwergencji w wersji na 2016 rok pod obrady Komitetu Europejskiego Rady Ministrów. MF potwierdziło też wcześniejsze, nieoficjalne informacji PAP dotyczące prognozowanego wzrostu PKB.
"MF przewiduje wzrost PKB w 2017 r. na poziomie 3,9 proc., co oznacza, że wartość nominalnego Produktu Krajowego Polski osiągnie 1,96 bln złotych. Deficyt sektora finansów publicznych wyniesie 2,86 proc. PKB w 2017 r. Tempo wzrostu gospodarczego przyspieszy w kolejnych latach i wyniesie 4,0 proc. w 2018 r. i 4,1 proc. w 2019 r." - napisano w komunikacie MF.
Rada Ministrów ma się zająć omówieniem APK na posiedzeniu 26 kwietnia.
Według nieoficjalnych informacji, resort finansów swoje prognozy deficytu sektora finansów publicznych w aktualizacji programu konwergencji oparł na założeniu "no policy change", czyli braku zmian w polityce fiskalnej. W związku z tym założono zapisaną w ustawie obniżkę stawek VAT od 2017 r. z 23 proc. do 22 proc. oraz z 8 proc. do 7 proc., brak zmian w kwocie wolnej od podatku oraz wieku emerytalnym.
Z nieoficjalnych źródeł wynika, że w APK ma być zawarta dodatkowa informacja dotycząca fiskalnych skutków zmian zapowiadanych w kampanii wyborczej, czyli podniesienia kwoty wolnej od podatku oraz obniżenia wieku emerytalnego.
Na wtorkowej konferencji Instytutu Badań Strukturalnych wiceminister finansów Leszek Skiba poinformował, że MF szacuje deficyt strukturalny w 2016 roku będzie na poziomie 3,1 proc. PKB.
- Na pewno jest długa lista rzeczy, co do których zadajemy sobie pytanie o decyzje rządu, które pojawią się w tym roku. Wiek emerytalny - ta sprawa jest nieprzesądzona. Jest dyskusja o kwocie wolnej. Mamy dyskusję o innych elementach, które są i które się pojawią w trakcie, i w budżecie roku 2017 - mówił Skiba.
- To nie jest jeszcze okazja do tego, żeby to rozstrzygać. Te odpowiedzi wprost nie padają w aktualizacji programu konwergencji. Ale to, co jest ważną rzeczą - kwestia deficytu. Zgodnie z naszym szacunkiem deficyt strukturalny w roku 2016 to jest 3,1 proc. Mamy do czynienia z zacieśnieniem fiskalnym, czyli obniżaniem deficytu z poziomu dość wysokiego, zaraz po kryzysie. 3,1 proc. jest wartością, która została osiągnięta po kilku latach zacieśniania - dodał.
Zaznaczył, że aktualizacja programu konwergencji pokaże ścieżkę dojścia do średniookresowego celu budżetowego, czyli deficytu strukturalnego na poziomie 1 proc. PKB. - Aktualizacja programu konwergencji pokazuję tę ścieżkę, zmierza w kierunku MTO - powiedział Skiba.
MF ocenia w aktualizacji programu konwergencji, że średniookresowy cel budżetowy, czyli deficyt strukturalny na poziomie 1 proc. PKB uda się osiągnąć zaraz po roku 2019 r.
"W kolejnych latach zakładane jest znaczące dostosowanie fiskalne, które pozwoli osiągnąć cel średniookresowy (MTO) zaraz po roku 2019" - napisano w APK przesłanym PAP przez MF.
Według MF dostosowanie fiskalne w latach 2018-19 będzie wypadkową m.in. następujących czynników:
- umiarkowanego wzrostu kosztów administracji publicznej (koszty pracy i wydatki na zakup dóbr i usług) - wpływ na konsolidację ok. 0,4 pkt. proc. PKB w latach 2018-19;
- umiarkowanego wzrostu wydatków emerytalno-rentowych, co jest konsekwencją funkcjonowania systemu zdefiniowanej składki oraz trwałej tendencji spadkowej liczby rencistów - wpływ na konsolidację ok. 0,5 pkt. proc. PKB w latach 2018-19;
- znacznej poprawy sytuacji dochodowej polskich gospodarstw domowych i w konsekwencji redukcji liczby rodzin korzystających z pomocy społecznej - wpływ na konsolidację ok. 0,3 pkt. proc. PKB w latach 2018-19;
- oszczędności na kosztach obsługi długu - wpływ na konsolidację ok. 0,1 pkt. proc. PKB w latach 2018-19;
- działań uszczelniających system podatkowy - wpływ na konsolidację ok. 0,8 pkt. proc. PKB w latach 2018-19.
Jednocześnie założono wzrost wydatków prorozwojowych, tj. inwestycji publicznych do poziomu ok. 4,7-4,8 proc. w latach 2018-19, wobec 4,3 proc. w 2016 r. i utrzymano podstawowe stawki podatkowe na niezmienionym poziomie, w tym stawki akcyzy, które z uwagi na swój charakter powodują zmniejszenie dochodów podatkowych w relacji do PKB o ok. 0,2 pkt. proc. PKB w latach 2018-19.
Pobierz: program PIT 2015