GUS podał dane o sprzedaży detalicznej w październiku

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w październiku w cenach bieżących o 9,7% r/r wobec wzrostu o 5,6% we wrześniu, co było znacząco powyżej naszej prognozy (7,5%) i konsensusu rynkowego (8,1%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zwiększyła się w październiku do 7,8% r/r wobec 3,6% we wrześniu.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej rdr o 7,4 proc. i wzrost mdm o 4,6 proc.

Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej "ogółem" wyższy niż przeciętny wzrost w październiku 2018 r. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku (w cenach stałych) zaobserwowano w przedsiębiorstwach z grupy "pozostałe" (o 15,0 proc. wobec wzrostu o 9,8 proc. przed rokiem), jak również w podmiotach sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 11,0 proc. wobec wzrostu o 5,6 proc. przed rokiem) oraz w jednostkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 9,7 proc. wobec wzrostu o 11,8 proc. przed rokiem). Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej "ogółem" wysoki wzrost wykazały

Reklama

podmioty z grup: "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" (o 11,7 proc.); "tekstylia, odzież,

obuwie" (o 11,6 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (o 7,5 proc.).

W okresie styczeń-październik2 br. wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku wyniósł 6,5 proc. (wobec wzrostu o 7,2 proc. w 2017 r.)

W ujęciu realnym, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 5,8 proc. rdr.

Sprzedaż detaliczna wyraźniej powyżej oczekiwań

Koniec przejściowego załamania sprzedaży samochodów. Źródłem pozytywnego zaskoczenia było znaczące przyspieszenie wzrostu sprzedaży w kategorii "pojazdy, samochodowe, motocykle i części" do 9,7% r/r w październiku z -4,3% we wrześniu. We wrześniu obserwowaliśmy spadek sprzedaży w tej branży - efekt wchodzących w życie nowych norm emisji spalin od 1 września br. Przyspieszenie sprzedaży jest szczególnie ciekawe w kontekście zgłaszanych przez koncerny motoryzacyjne znaczących opóźnień w certyfikowaniu aut. W rezultacie dynamika sprzedaży detalicznej w branży motoryzacyjnej powróciła w październiku do poziomu zgodnego z trajektorią obserwowaną przed szokiem.

Należy zwrócić uwagę, że do ożywienia sprzedaży detalicznej w branży motoryzacyjnej przyczyniła się najprawdopodobniej również wyższa sprzedaż używanych aut, a nie tylko nowych. Dane dotyczące liczby rejestracji nowych samochodów osobowych wskazywały bowiem na dalszy, aczkolwiek nieznaczny ich spadek w ujęciu r/r (-1,5% w październiku wobec -26,4% we wrześniu).

Inne kategorie sprzedaży również mają się dobrze

W pozostałych kategoriach również odnotowano wyższą dynamikę sprzedaży. Ożywienie wzrostu sprzedaży było wspierane przez korzystne efekty kalendarzowe, dobrą sytuację na rynku pracy (por. MAKROpuls z 19.11.2018), optymistyczne nastroje konsumenckie (Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w listopadzie najwyższy poziom od czerwca br.), wypłaty w ramach programu "Dobry Start" (300 zł na dziecko) oraz mniejszą niż we wrześniu liczbę niedziel z zakazem handlu. Analizę wpływu ostatniego wymienionego czynnika na sprzedaż detaliczną przedstawimy w najbliższej MAKROmapie.

Konsumpcja przyspieszy w IV kw.?

Dynamika realnej sprzedaży detalicznej w październiku ukształtowała się powyżej swojej przeciętnej wartości w III kw. (5,8% r/r). Ponadto wykorzystywane przez nas miary sprzedaży bazowej, w tym sprzedaż detaliczna z wyłączeniem samochodów, wskazują na wyraźne przyspieszenie wzrostu sprzedaży w październiku w ujęciu rocznym.

Sygnalizuje to, że ożywienie popytu konsumpcyjnego pozostaje silne. W połączeniu z opublikowanymi w poniedziałek, dobrymi danymi z rynku pracy stanowi to nieznaczne ryzyko w górę dla naszej prognozy dynamiki konsumpcji w IV kw. (4,7% r/r wobec 4,8% w III kw.).

Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej są naszym zdaniem lekko pozytywne dla kursu złotego i rentowności obligacji.

Krystian Jaworski ekonomista

Credit Agricole Bank Polska S.A.

------

Ekonomista Santander Bank Polska Grzegorz Ogonek przypomina, że dane za wrzesień były słabsze od oczekiwań. W informacjach za październik ekspert spodziewa się wyraźnej poprawy. Ekonomista wyjaśnia, że przemawia za tym większa niż rok temu liczba dni roboczych, a także obserwowana poprawa w przemyśle i budownictwie. Grzegorz Ogonek wyjaśnia, że pozytywne nastroje polskich konsumentów wynikają przede wszystkim z dobrej sytuacji na rynku pracy.

Analitycy ING Banku - spodziewamy się zaskoczenia na plus (w ujęciu realnym ING: 6,2 proc.r/r, konsensus 5,6 proc.r/r).

W naszej ocenie dane pokażą odbicie w sprzedaży samochodów po słabym wrześniu oraz wciąż wysoką dynamikę zakupów dóbr trwałych. Tym samym wydatki konsumpcyjne pozostaną głównym motorem wzrostu PKB na przełomie roku.

------

Tymczasem Polacy deklarują, że w 2018 r. na święta Bożego Narodzenia wydadzą średnio 1 168 PLN, czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem - wynika z badania "Zakupy Świąteczne 2018" przeprowadzonego przez Deloitte.

Ponad jedna czwarta ankietowanych deklaruje, że w tym roku dysponuje większym budżetem na konsumpcję.Projekt nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni złożony przez posłów do Sejmu to m.in. dalsza próba ograniczenia wolności gospodarczej, uważa Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji.

Sprzedaż detaliczna sklepów małoformatowych w październiku 2018 r. wzrosła o 5,1 proc. r/r, a w ujęciu mm o 2,2 proc. - wynika z szacunków Polskiej Izby Handlu. Jak wynika z danych PIH, średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m kw. w październiku 2018 r. wyniosła 13,96 PLN, czyli o 5% więcej niż w październiku 2017 roku.

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sprzedaż detaliczna | GUS | dane makroekonomiczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »