Rolnicy stracą na reformie Warszawy? Wiemy, co na to ministerstwo
Czy rozszerzenie Warszawy o 32. gminy będzie skutkować zmianą w przyznawaniu funduszy unijnych, m.in. w ramach programów wspierających rozwój obszarów wiejskich i dopłat dla rolników? Zapytaliśmy o to Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Problem polega na tym, że przy niekompletnym projekcie nie wiemy jakie skutki administracyjne będzie niosło za sobą powiększenie stolicy. W końcu wśród gmin wskazanych w zarysie reformy są zarówno wiejskie, jak i miejsko-wiejskie jednostki administracyjne.
Czy wchłonięcie ich przez Warszawę sprowadzi się do tego, że stracą one swoją niezależność i status administracyjny?
Jeśli tak, to zdaniem ekspertów, których o opinie w sprawie poprosiła Interia czytaj więcej:
Gminy stracą swoją niezależność i status administracyjny?
skutki są trudne do przewidzenia. Nie są oni zgodni, co do efektów zaproponowanych zmian. Komplikacje mogą dotyczyć m.in. przyznawania i rozdzielania funduszy unijnych. "W efekcie przeprowadzonej zmiany poszczególne gminy potencjalnie stracą część pieniędzy. Z jednej strony powodem może być fakt, że Warszawa zawyży średni poziom życia w danej jednostce administracyjne, z drugiej zaś - ze względu na zmianę statusu danego regionu - pieniądze nie będą im przyznane" - prognozują zapytani przez Interię eksperci. Co na to Ministerstwo Rolnictwa?
- Gdyby doszło do reformy, która nie zakłada zmiany statusu gmin czy ich likwidacji, nie powinna ona wpływać na możliwość korzystania z pomocy w ramach PROW 2014-2020 przez gminy - tłumaczy Interii Małgorzata Książyk, dyrektor Biura Prasowego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Wiąże się to z założeniami działań, które są kierowane do obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014 -2020). Przyjęto w nim definicję obszarów wiejskich rozumianych, jako miejscowości o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 5 tys.
- Definicja ta ma zastosowanie do instrumentów wspierających rozwój terytorialny na obszarach wiejskich, w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa miejscowości wiejskich" - tłumaczy Książyk.
W ramach tego programu mogą być realizowane projekty związane z rozbudową sieci dróg lokalnych, budową lub przebudową targowisk, kompleksowe rozwiązania z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, a o dofinansowanie mogą ubiegać się gminy, powiaty oraz ich związki.
- Zgodnie z PROW 2014-2020 pomoc na te inwestycje może być przyznana o ile inwestycja realizowana jest w miejscowości, należącej do: gminy wiejskiej lub gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub gminy miejskiej z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców - dodaje Książyk.
Pozostaje także kwestia dopłat bezpośrednich. Czy rolnik, po reformie będzie nadal mógł otrzymywać dopłaty do upraw rolniczych?
- Przepisy regulujące zasady przyznawania płatności bezpośrednich nie uzależniają prawa do uzyskania wsparcia do danych gruntów od ich położenia czy statutu pod względem administracyjnym - podkreśla nasz rozmówca w MRiRW.
Oznacza to, że jeśli dany grunt spełnia warunki określone w tych przepisach, tj. w szczególności jest użytkiem rolnym, na którym jest prowadzona działalność rolnicza, płatności mogą zostać przyznane bez względu na to, w jakiej gminie dana działka rolna jest położona.
To zaś może skutkować, że mieszkańcy powiększonej Warszawy nie tylko będą mogli uprawiać rolę, ale również pozyskiwać na ten cel dotacje unijne.
Po trzecie przyszła perspektywa
Zapytaliśmy także, czy w kolejnej perspektywie finansowej, czyli już po faktycznej zmianie (o ile do niej dojdzie), tj. w kolejnych programach operacyjnych tego typu finansowanie będzie dla poszczególnych gmin dostępne? Czymś innym jest w końcu zmiana wypłaty funduszy po zatwierdzonych i uruchomionych programach (nawet jeśli zmiana administracyjna wymuszałaby tego typu dyskusję), a czym innym - kolejna perspektywa, tj. rozpisanie nowych programów i walka o pieniądze.
Zgodnie z zapisami PROW 2014-2020 o pomoc, w ramach poszczególnych instrumentów, ukierunkowanych na wsparcie gospodarstw, może ubiegać się rolnik, który prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność rolniczą i który posiada gospodarstwo rolne w rozumieniu Kodeksu cywilnego, o powierzchni użytków rolnych, co najmniej 1 ha lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
- W instrumentach PROW 2014 - 2020, tj. Modernizacja gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Restrukturyzacja małych gospodarstw, Inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarach Natura 2000, Inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarach OSN, Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, w tym chorób zwierząt, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof, Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczanie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof - nie określono w warunkach dostępu wymogu w zakresie położenia gospodarstwa, dlatego ewentualna reforma administracyjna na Mazowszu nie ma wpływu na zasady i warunki przyznawanej pomocy finansowej w ramach ww. instrumentów PROW 2014-2020 - tłumaczy Książyk z ministerstwa rolnictwa.
Bartosz Bednarz
Sprawdź: PROGRAM PIT 2016