Rolnicy stracą na reformie Warszawy? Wiemy, co na to ministerstwo

Czy rozszerzenie Warszawy o 32. gminy będzie skutkować zmianą w przyznawaniu funduszy unijnych, m.in. w ramach programów wspierających rozwój obszarów wiejskich i dopłat dla rolników? Zapytaliśmy o to Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Problem polega na tym, że przy niekompletnym projekcie nie wiemy jakie skutki administracyjne będzie niosło za sobą powiększenie stolicy. W końcu wśród gmin wskazanych w zarysie reformy są zarówno wiejskie, jak i miejsko-wiejskie jednostki administracyjne.

Czy wchłonięcie ich przez Warszawę sprowadzi się do tego, że stracą one swoją niezależność i status administracyjny?

Jeśli tak, to zdaniem ekspertów, których o opinie w sprawie poprosiła Interia czytaj więcej:

Gminy stracą swoją niezależność i status administracyjny?

Reklama

skutki są trudne do przewidzenia. Nie są oni zgodni, co do efektów zaproponowanych zmian. Komplikacje mogą dotyczyć m.in. przyznawania i rozdzielania funduszy unijnych. "W efekcie przeprowadzonej zmiany poszczególne gminy potencjalnie stracą część pieniędzy. Z jednej strony powodem może być fakt, że Warszawa zawyży średni poziom życia w danej jednostce administracyjne, z drugiej zaś - ze względu na zmianę statusu danego regionu - pieniądze nie będą im przyznane" - prognozują zapytani przez Interię eksperci. Co na to Ministerstwo Rolnictwa?

Po pierwsze rozwój

- Gdyby doszło do reformy, która nie zakłada zmiany statusu gmin czy ich likwidacji, nie powinna ona wpływać na możliwość korzystania z pomocy w ramach PROW 2014-2020 przez gminy - tłumaczy Interii Małgorzata Książyk, dyrektor Biura Prasowego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Wiąże się to z założeniami działań, które są kierowane do obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014 -2020). Przyjęto w nim definicję obszarów wiejskich rozumianych, jako miejscowości o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 5 tys.

- Definicja ta ma zastosowanie do instrumentów wspierających rozwój terytorialny na obszarach wiejskich, w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa miejscowości wiejskich" - tłumaczy Książyk.

W ramach tego programu mogą być realizowane projekty związane z rozbudową sieci dróg lokalnych, budową lub przebudową targowisk, kompleksowe rozwiązania z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, a o dofinansowanie mogą ubiegać się gminy, powiaty oraz ich związki.

- Zgodnie z PROW 2014-2020 pomoc na te inwestycje może być przyznana o ile inwestycja realizowana jest w miejscowości, należącej do: gminy wiejskiej lub gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub gminy miejskiej z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców - dodaje Książyk.

Po drugie dopłaty do upraw

Pozostaje także kwestia dopłat bezpośrednich. Czy rolnik, po reformie będzie nadal mógł otrzymywać dopłaty do upraw rolniczych?

- Przepisy regulujące zasady przyznawania płatności bezpośrednich nie uzależniają prawa do uzyskania wsparcia do danych gruntów od ich położenia czy statutu pod względem administracyjnym - podkreśla nasz rozmówca w MRiRW.

Oznacza to, że jeśli dany grunt spełnia warunki określone w tych przepisach, tj. w szczególności jest użytkiem rolnym, na którym jest prowadzona działalność rolnicza, płatności mogą zostać przyznane bez względu na to, w jakiej gminie dana działka rolna jest położona.

To zaś może skutkować, że mieszkańcy powiększonej Warszawy nie tylko będą mogli uprawiać rolę, ale również pozyskiwać na ten cel dotacje unijne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. e rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013, przez użytki rolne należy rozumieć: grunty orne, trwałe użytki zielone (trwałe łąki i trwałe pastwiska), uprawy trwałe oraz ogródki przydomowe. Natomiast działalność rolnicza, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. c, oznacza: (i) produkcję, hodowlę lub uprawę produktów rolnych, w tym zbiory, dojenie, hodowlę zwierząt oraz utrzymywanie zwierząt do celów gospodarskich; (ii) utrzymywanie użytków rolnych w stanie, dzięki któremu nadają się one do wypasu lub uprawy bez konieczności podejmowania działań przygotowawczych wykraczających poza zwykłe metody rolnicze i zwykły sprzęt rolniczy, w oparciu o kryteria określone przez państwa członkowskie na podstawie ram ustanowionych przez Komisję.

Po trzecie przyszła perspektywa

Zapytaliśmy także, czy w kolejnej perspektywie finansowej, czyli już po faktycznej zmianie (o ile do niej dojdzie), tj. w kolejnych programach operacyjnych tego typu finansowanie będzie dla poszczególnych gmin dostępne? Czymś innym jest w końcu zmiana wypłaty funduszy po zatwierdzonych i uruchomionych programach (nawet jeśli zmiana administracyjna wymuszałaby tego typu dyskusję), a czym innym - kolejna perspektywa, tj. rozpisanie nowych programów i walka o pieniądze.

Zgodnie z zapisami PROW 2014-2020 o pomoc, w ramach poszczególnych instrumentów, ukierunkowanych na wsparcie gospodarstw, może ubiegać się rolnik, który prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność rolniczą i który posiada gospodarstwo rolne w rozumieniu Kodeksu cywilnego, o powierzchni użytków rolnych, co najmniej 1 ha lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.

- W instrumentach PROW 2014 - 2020, tj. Modernizacja gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Restrukturyzacja małych gospodarstw, Inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarach Natura 2000, Inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarach OSN, Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, w tym chorób zwierząt, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof, Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczanie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof - nie określono w warunkach dostępu wymogu w zakresie położenia gospodarstwa, dlatego ewentualna reforma administracyjna na Mazowszu nie ma wpływu na zasady i warunki przyznawanej pomocy finansowej w ramach ww. instrumentów PROW 2014-2020 - tłumaczy Książyk z ministerstwa rolnictwa.

Bartosz Bednarz

Sprawdź: PROGRAM PIT 2016

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dopłaty bezpośrednie | Warszawa | samorząd
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »