Silny spadek cen masła na aukcji GDT

Zdaniem analityków Credit Agricole światowy rynek mleka osiągnął już szczyt cyklu i w kolejnych miesiącach obserwowany będzie spadek cen produktów mlecznych, w szczególności cen masła. Potwierdzeniem tej tendencji jest ostatnia aukcja na GDT.

Na przedwczorajszej aukcji produktów mlecznych na platformie aukcyjnej Global Dairy Trade (GDT) w Nowej Zelandii. Indeks cen GDT zmniejszył się na niej do 1 050 pkt. wobec 1 075 pkt. na poprzedniej aukcji, przeprowadzonej 19 września br. (spadek o 2,4%), co było wyraźnie poniżej oczekiwań rynku przybliżanych kontraktami terminowymi na pełne mleko w proszku, odtłuszczone mleko w proszku oraz bezwodny tłuszcz mleczny na giełdzie w Nowej Zelandii. Jednocześnie jest to najsilniejszy spadek indeksu GDT od marca br.

W kierunku spadku indeksu oddziaływały niższe ceny 5 z 8 jego składowych, wśród których najsilniej obniżyły się ceny maślanki w proszku (-10,3%), masła (-3,6%) oraz bezwodnego tłuszczu mlecznego (-3,4%).

Reklama

Zwiększyła się natomiast ilość sprzedanych towarów, która wyniosła 37 990 t wobec 34 117 t na poprzedniej aukcji (+11,4%). Kolejna aukcja GDT odbędzie się 17 października.

Warto zauważyć, że spadek cen masła obserwowany jest również w UE. Zgodnie z danymi Komisji Europejskiej jego ceny w II poł. września obniżyły się po raz pierwszy od marca br.

Obniżenie cen masła w ostatnich tygodniach odnotowano również w USA. Wyniki wczorajszej aukcji GDT w połączeniu z tendencjami obserwowanymi w UE oraz USA stanowią wsparcie dla naszego scenariusza, zgodnie z którym światowy rynek mleka osiągnął już szczyt cyklu i w kolejnych miesiącach obserwowany będzie spadek cen produktów mlecznych, w szczególności cen masła (por. AGROmapa z 15.09.2017).

Jakub Olipra ekonomista

Credit Agricole Bank Polska S.A.

Za pośrednictwem polskiej firmy Polish Dairy producenci wyrobów mleczarskich będą mogli wkrótce wystawiać swoje produkty na największej na świecie platformie Global Dairy Trade.

Jak poinformował PAP członek zarządu Polish Dairy Aleksander Kempiński, Polish Dairy od czwartku przystępuje do platformy Global Dairy Trade w Nowej Zelandii. Będziemy pierwszą firmą w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, za pośrednictwem której polskie produkty mleczarskie mogą być oferowane na największej na świecie platformie.

+ Dołączamy do grona największych sprzedawców nabiału takich jak Arla, Dairy America czy Fonterra - podkreślił Kempiński. Dodał, że za pośrednictwem Polish Dairy będą sprzedawane mleko w proszku - odtłuczone i tłuste, masło oraz laktoza. W kolejnych miesiącach asortyment będzie większy.

Aby rozpocząć handel producent - spółdzielnia mleczarska musi zgłosić się do Polish Dairy z ofertą swoich produktów. Gdy Polish Dairy je sprzeda, spółdzielnia przed wysyłką towaru otrzyma pieniądze - wyjaśnił Kampiński.

Polish Dairy oferuje łatwy i efektywny dostęp do globalnych rynków produktów mleczarskich, m.in. poprzez tworzenie grup sprzedażowych, optymalizację kosztów transakcyjnych w obrocie nabiałem, koncentrację podaży w duże jednolite partie o jednolitej jakości, w wystandaryzowanym opakowaniu i oznakowaniu - wyliczał.

Dzięki wspólnemu działaniu możliwe będzie wyeliminowanie lub istotne ograniczenie ryzyka cenowego w przypadku np. nieterminowej dostawy, opóźnienia zapłaty za dostarczony towar, niewłaściwej oceny ilości i jakości towaru będącego w obrocie. Ponadto łatwiejsza będzie prezentacja krajowej oferty towarów rolno-spożywczych oraz jej promocja na rynku UE i rynkach krajów trzecich.

Według Kempińskiego, Polska obecnie ma warunki do zwiększenia produkcji mleka i do rozwoju eksportu tych produktów. Jednak obecnie polski rynek mleczarski charakteryzuje się dużą ilością podmiotów oferujących stosunkowo małe partie towaru. Jak zauważa, niedoskonałość organizacyjna spółdzielni mleczarskich w tym występujące problemy w komunikacji z międzynarodowymi partnerami oraz rozdrobnienie kupców na świecie sprawiają, że handel odbywa się często przez drobnych pośredników i przy niskiej efektywności cenowej.

W Polsce mleko produkuje około 142 tys. gospodarstw. Skupuje je 313 podmiotów, a przetwórstwem zajmuje się 205 mleczarni.

Global Dairy Trade

jest światowym liderem obrotu nabiałem oferującym szeroką gamę komplementarnych usług dla branży mleczarskiej w tym, producentów i nabywców. GDT Events to organizowane dwa razy w miesiącu sesje przetargowe, na których sprzedawane są masowe produkty mleczne. W aukcjach bierze udział 520 hurtowych nabywców z ponad 80 krajów. GDT powstała w 2008 r., roczny obrót platformy wynosi ok 1 milion ton różnych produktów mlecznych oferowanych przez sprzedających z całego świata.

PAP

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: mleko | rynek surowców | produkty mleczne | masło
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »