Będzie więcej amerykańskich kanałów w Polsce?

W pierwszych trzech dniach nadawania kanał HGTV, który zastąpił TVN Meteo Active, oglądało średnio 37,3 tys. widzów, co dało stacji 0,48 proc. udziału w rynku w grupie wiekowej 4+ i aż 0,58 proc. w grupie 16-49, najatrakcyjniejszej wśród reklamowców - wynika z danych Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnych Mediów. O takich słupkach w dniach 7-9 stycznia mogłoby pomarzyć wiele kanałów tematycznych od lat dostępnych na polskim rynku. Skąd więc tak szybki sukces? Czy będziemy mieli więcej marek zza Oceanu na naszym rynku?

Na sukces HGTV w Polsce składa się kilka czynników. Po pierwsze wszedł do oferty platform cyfrowych i operatorów kablowych w miejsce TVN Meteo Active, kanału dostępnego w Polsce jako TVN Meteo od prawie 14 lat, często oferowanego w najtańszych pakietach. Kanał o podobnym profilu, czyli Domo+, może pomarzyć o takim zasięgu technicznym.

Po drugie w ofercie mamy nie tylko amerykańskie programy o remontach, urządzaniu domów czy ogrodów. Także oglądane przez miliony widzów TVN "hity ramówkowe" typu "Perfekcyjna pani domu" czy "Bitwa o dom". Mimo zmiany nazwy i profilu stacji, magazyn "Maja w ogrodzie" dalej jest emitowany i to on w badanym okresie dał stacji największy udział w rynku. Poza tym "Dorota was urządzi" czy "Polowanie na mieszkanie". Zdecydowana większość pozostałych "topowych" produkcji to już pozycje amerykańskie, takie jak "Domowe rewolucje", "Poszukiwacze domów" czy "Nowe życie na Hawajach".

Reklama

Polacy cenią amerykańskie marki kanałów tematycznych, ale nie wszystkie. Pokazują to rankingi oglądalności, w których takie marki zajmują miejsca tuż za kanałami informacyjnymi czy dostępnymi naziemnie. Dostępny w Stanach Zjednoczonych od 1979 roku dziecięcy Nickelodeon miał w 2016 roku 0,76 proc. udziału w rynku, obecny za Oceanem od 31 lat dokumentalny Discovery 0,55 proc., a Disney Junior (Disney Channel w Stanach Zjednoczonych działa od 1983 roku) 0,48 proc.

Strzałem w dziesiątkę okazała się też niedawno inwestycja Discovery w naziemny kanał Metro. Choć nie pokazuje serwisów informacyjnych, to w pierwszych tygodniach pokonał wszystkie pozostałe stacje dostępne na ósmym multipleksie.

Kultowych marek zza Oceanu mamy jednak więcej. To także MTV, Comedy Central, History Channel, National Geographic Channel, E!, Hustler TV czy Food Network. Amerykańskim markom udaje się, kiedy pokazują świeże formaty. Ostatnie zamknięcie CBS Drama pokazało, że te starsze w słabszej jakości niekoniecznie się oglądają. Podobny los spotkał kiedyś Hallmark Channel, wciąż dostępny w USA czy ESPN Classic Sports z archiwalnymi rozgrywkami sportowymi.

Pytanie, czy sukcesy amerykańskich marek nie skłonią kolejnych graczy do wejścia na polski rynek. Mimo wielu zapowiedzi i przymiarek nie mamy nadal kanałów FOX Sports. Z powodu dużej konkurencji na rynku kanałów premium (CANAL+ i również amerykańskiego HBO) wciąż nie zawitały do nas np. stacje Showtime czy Starz. Trudno sobie wyobrazić, żeby po zamknięciu nad Wisłą TVN Meteo pojawił się w Polsce The Weather Channel. Nadal brakuje też nam wielu wersji obecnych w Polsce stacji. W Stanach Zjednoczonych obejrzymy na przykład Discovery Family Channel, TeenNick, NickToons, MTV2, HBO Signature czy związany z Foksem kanał FX. Nie mamy nadal Cooking Channel, również związanego z właścicielem TVN, czyli Scripps Networks Interactive. Pojawi się pewnie niezbyt szybko, skoro Scripps postawił teraz na odświeżenie wizerunku Food Network.

Daniel Gadomski

Liczy się każda złotówka! Wesprzyj Orkiestrę na pomagam.interia.pl

Źródło informacji

SatKurier
Dowiedz się więcej na temat: telewizja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »