Czy nowe kanały pomogą TVP?

Jak wynika z informacji serwisu press.pl, telewizja publiczna może uruchomić kanały TVP Nostalgia i TVP Życie. Pierwszy ma mieć charakter wspomnieniowy, a drugi lifestyle'owy. Decyzja jest zrozumiała w kontekście słabnącej oglądalności Telewizji Polskiej i ostatnich kłopotów wizerunkowych. W niedzielę, 10 kwietnia w grupie komercyjnej 16-49 TVP1 (5 proc. udziału w rynku) i TVP2 (5,6 proc.) zostały wyprzedzone przez TV Puls (6 proc.). Z kolei w marcu "Fakty" TVN wyprzedziły "Wiadomości" TVP1, które straciły 644 tys. widzów.

Nowe kanały tematyczne to szansa na poprawę sytuacji finansowej nadawcy. Domy mediowe, które wybierają anteny na potrzeby kampanii reklamowej coraz częściej patrzą na wyniki w ujęciu całych grup stacji - TVP, TVN czy Polsatu. Jeśli jakiejś znaczącej części widzów nie podobają się programy informacyjno-publicystyczne telewizji publicznej, to można ich przyciągnąć przed telewizor dzięki rozrywce. Z wyników oglądalności największych programów informacyjnych wynika, że chodzi nawet o 644 tys. widzów.

Pewną część tej grupy mogą stanowić osoby z tęsknotą patrzące na czasy PRL-u, a więc niekoniecznie zwolennicy Prawa i Sprawiedliwości. Dla nich kanał TVP Nostalgia może być ciekawym projektem. Pod warunkiem, że zobaczymy tam kultowe seriale rodem z PRL-u, czyli "Stawka większa niż życie", "Czterej pancerni i pies", "Janosik", "Czterdziestolatek", itp. Do tego wydania "Dziennika telewizyjnego" opatrzone komentarzem historyka, kabarety z poprzedniej epoki, programy rozrywkowe typu "Studio 2" i już mamy sytuację podobną do filmu "Goodbye Lenin".

Trochę trudniej może być kanałowi TVP Życie, bo propozycji lifestyle'owych mamy już na rynku bardzo dużo. Poza tym nazwa jest niezrozumiała. Osoba, która nie będzie znała tej marki, może mieć problemy ze zrozumieniem, do kogo adresowany jest ten produkt. W TVP Życie można sobie wyobrazić zarówno filmy dokumentalne, jak i telenowele czy reality show typu "Rolnik szuka żony". Lepszym wyjściem byłoby chyba uruchomienie kanału typowo dokumentalnego. Na rynku, gdzie National Geographic Channel czy Discovery Channel non stop przerywają swoje tabloidowe dokumenty reklamami, przydałby dodatkowy ambitny kanał dokumentalny w stylu Planete+.

Reklama

Pobierz: program PIT 2015

Czy TVP jest skazana na spadek oglądalności? Po części tak. W marcu br. spadek udziałów w rynku zaliczyły wszystkie duże programy informacyjne w stosunku do tego samego miesiąca zeszłego roku. "Teleexpress" (- 8,02 proc.), "Fakty" (- 4,88 proc.), "Wiadomości" (-16,77 proc.), "Wydarzenia" (- 8,77 proc.), "Panorama" (-4,89 proc., wszystkie dane Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnych Mediów).

Na ten spadek ma wpływ coraz większa konkurencja w newsach ze strony portali internetowych. Konkurencji będzie tylko przybywać, bo już niebawem start WP1, Zoom TV, Metro TV i Nowej TV na ósmym multipleksie naziemnej telewizji. Wszystkie z nowych kanałów mają ambicje, żeby przygotować programy informacyjne i publicystyczne.

Daniel Gadomski

Źródło informacji

SatKurier
Dowiedz się więcej na temat: Telewizja Polska SA | TVP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »