Nowoczesne rozwiązania, których używa się w marketingu internetowym

Sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość, blockchain, big data... Technologia, która jeszcze wczoraj wydawała się zarezerwowana dla największych tuzów, dzisiaj jest dostępna również dla małych i średnich firm. Jak jednak oddzielić medialne buzzwordy od rozwiązań, które rzeczywiście będą wspierać nasz biznes? Warto zdać się na doświadczenie software house i wybrać nowatorskie rozwiązania marketingowe.

- Każdego roku, zwykle w okolicach stycznia, analitycy i dziennikarze, prześcigają się w prognozowaniu trendów, które zdominują naszą przyszłość, szumnie zapowiadając kolejne "rewolucje" i "armagedony" - czytamy w najnowszym raporcie Interaktywnie.com, branżowego portalu o marketingu internetowym. - O ile jednak dawniej poszczególne rozwiązania funkcjonowały najczęściej w osobnych silosach, o tyle teraz, coraz częściej, wykorzystuje się je kompleksowo. Dzięki temu łatwiej znaleźć ich praktycznie zastosowania w niemal każdej - także tradycyjnej - branży. Świat, którzy przywykliśmy sztucznie dzielić na offline i online nieuchronnie staje się bowiem wielokanałowy.

Reklama

Dobrze ilustrują to zmiany np. w handlu detalicznym. Kiedy e-commerce dopiero raczkował, nie brakowało analityków, którzy śmiało wieszczyli, że sklepy internetowe lada moment zniszczą stacjonarne placówki. Dzisiaj wiadomo już, że nic takiego się nie zdarzy, mimo że - technicznie i logistycznie - potrzeba chodzenia na zakupy nie ma już racjonalnego uzasadnienia. To, że sklepy stacjonarne przetrwają jest więc pewne. Tak samo jednak jak to, że nie przetrwają w tej samej formie, w której znamy je teraz.

Zmianę przyniosą przede wszystkim dane, bo w cyfrowym świecie będziemy otwartą księgą dla każdego, który nauczy się je dobrze czytać. A marketerzy uczą się pilnie. Do tej pory jednak dane były podstawą działalności sklepów internetowych, które dzięki prostym narzędziom analitycznym mogły na bieżąco monitorować poczynania konsumentów, dopasowywać do nich swoją ofertę i precyzyjnie targetować reklamy.

Dane, dzięki smartfonom i geolokalizacji, mogą jednak posłużyć także sklepom fizycznym. Platformy, które są już w zasięgu małych i średnich przedsiębiorstw, umożliwiają bowiem targetowanie reklam również do osób odwiedzających określone miejsca. Można więc łapać klientów, kiedy znajdują się w pobliżu naszego sklepu, zaczepiać ich, kiedy odwiedzają sklepy konkurencji, albo - w ogóle - opracować kluczowe cechy swoich odbiorców (np. zamiłowanie do sporty czy podróży) i na tej podstawie personalizować komunikat reklamowy.

Handel będzie bowiem wielokanałowy, a wraz z przeobrażeniem się sklepów fizycznych w showroomy i brand store'y, sklepy internetowe będą przejmowały na siebie wiele działań stricte sprzedażowych. Omnichannel to jednak wyzwanie.

Jak wspierać sprzedaż, gdy dróg dotarcia jest tak wiele?

Narzędzi e-commerce pozwalających usprawnić punktowe działania niezbędne w e-sprzedaży. Codyscape pomoże zadbać o unikalne opisy produktów, co ma znaczenie dla SEO. Mousestats pozwoli na analizę zachowania użytkowników na stronie. Dzięki Optimazely przeprowadzimy testy A/B... Przed wyborem konkretnych warto jednak pomyśleć przede wszystkim o kompleksowym UX naszego sklepu. Błędy w tym zakresie (np. wymóg rejestracji przed zakupami czy prośba o podanie zbyt wielu informacji) wciąż często są powodem porzucenia nie tyle nawet koszyka, ale strony.

Dobry UX to jednak wszystko

Dobry software house, pracując ze swoim zleceniodawcą zwróci uwagę na to, czego klient doświadcza na swojej zakupowej ścieżce - począwszy od znalezienia produktu w wyszukiwarce, poprzez korzystanie z platformy sklepowej, aż po bezproblemowe i terminową dostawę. E-sklep musi więc być intuicyjny i łatwy w nawigacji tak, by użytkownik mógł sprawnie wyszukiwać produkty i przełączać się pomiędzy stronami, a wyszukiwarka - funkcjonalna (to znaczy, że powinna np. uwzględniać odmianę językową i ewentualne błędy). Wiele zależy od prezentacji produktu, ale zasada jest prosta - im więcej informacji, tym lepiej. Liczą się opisy, ale i zdjęcia. Warto podpatrywać w tym względzie podpatrywać największych, którzy standardowo już udostępniają kilka fotografii produktu (w tym - sklepy odzieżowe - na modelu, a także w wersji 360 stopni).

Dobry UX to jednak i tak nie wszystko. Dzisiaj coraz większego znaczenia nabiera obsługa klienta, która powinna być spersonalizowana i szybka. Pomagają w tym CRM-y, które ułatwiają planowanie terminów, szybką reakcję na zainteresowanie produktem, analizę poszczególnych zamówień oraz systemy marketing automation, które pozwalają m.in. na segmentację bazy kontaktów, poznanie preferencji odbiorców oraz personalizację komunikacji (np. utworzenia wiadomości powitalnych czy zachęcających do kontynuowania przerwanych zakupów).

Aplikacje zakupowe - pole do popisu

Kolejnym rozwiązaniem, które warto wziąć pod uwagę są aplikacje. Wymagają dużego doświadczenia ich twórców, ale warto w nie zainwestować. Warto więc poszukać takiego software house, który się w nich specjalizuje. Te typowo zakupowe umożliwiają użytkownikom dokonanie szybkich, czasem impulsowych zakupów bez konieczności rejestracji, ale nie są jedyną możliwością, którą mamy do dyspozycji, choć w świetle wszystkich badań, ich zwłaszcza nie wolno lekceważyć.

Coraz większa popularnością - o czym w Polsce świadczy przykład przede wszystkim Rossmana - cieszą się aplikacje lojalnościowe, które pozwalają zbierać punkty, które potem można wymienić na zniżki lub bonusy. Ponadto, narzędziem, który już jest, choć na razie nie zyskał masowej popularności, jest wirtualna przymierzalnia, korzystająca z technologii augmented reality. Użytkownik, zwłaszcza ten sceptyczny wobec zakupów odzieżowych w sieci, może dzięki niej zobaczyć, jak sam będzie się prezentował w konkretnym ubraniu.

Aplikacje mają zresztą dużo szersze zastosowanie, które już odkryły agencje eventowe. Umożliwiają bowiem bieżącą aktualizację agendy danego wydarzenia i wszystkich szczegółów technicznych, lokalizowanie i kontakt z "zagubionymi" uczestnikami, przesyłanie materiałów pokonferencyjnych, pozyskiwanie feedbacku i utrzymanie kontaktu z osobami biorącymi udział w evencie. Zresztą, jej funkcjonalności - jeśli decydujemy się na dedykowane rozwiązanie, można elastycznie dopasowywać do swoich potrzeb. Co więcej, nie trzeba się wtedy ograniczać do technicznych aspektów.

Interaktywne rozwiązania wykorzystujące np. wspomnianą rozszerzoną czy też wirtualną rzeczywistość, będą sposobem na wzbogacenie tradycyjnego eventu, co już wykorzystują np. muzea, które zamiast typowego oglądania eksponatów coraz częściej organizują swoistą podróż w czasie, która - zwłaszcza dla najmłodszych - jest dużo ciekawszym sposobem spędzenia czasu.

Sprawdź bieżące informacje z rynku mediów na stronach Biznes INTERIA.PL

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »