Netia miała 8,3 mln zł zysku netto

Netia wypracowała w trzecim kwartale 8,3 mln zł zysku netto, podczas gdy analitycy ankietowani przez PAP spodziewali się wyniku na poziomie 8,6 mln zł. Przychody operatora telekomunikacyjnego wyniosły 400,4 mln zł i również były zbliżone do konsensusu PAP, który wynosił 406,3 mln zł.

Netia wypracowała w trzecim kwartale 8,3 mln zł zysku netto, podczas gdy analitycy ankietowani przez PAP spodziewali się wyniku na poziomie 8,6 mln zł. Przychody operatora telekomunikacyjnego wyniosły 400,4 mln zł i również były zbliżone do konsensusu PAP, który wynosił 406,3 mln zł.

Po trzech kwartałach przychody Netii wyniosły 1,17 mld zł i spadły o 8 proc. rok do roku. Przedstawiciele spółki podawali w lutym, że Netia będzie dążyła do ograniczenia spadku sprzedaży do "kilku procent".

Przychody w okresie lipiec-wrzesień wzrosły w porównaniu z poprzednim kwartałem o 5 proc. Jak podała spółka w prezentacji wynikowej, głównym powodem wzrostu przychodów była konsolidacja wyników TK Telekom, które Netia przejęła 21 lipca. TK Telekom dołożył do wyników Netii 29 mln zł przychodów oraz 7 mln zł skorygowanego zysku EBITDA.

Reklama

Segment usług biznesowych grupy wypracował w trzecim kwartale 160 mln zł przychodów, o 4 mln zł mniej niż w drugim kwartale tego roku. Dywizja usług dla klientów detalicznych osiągnęła 205 mln zł sprzedaży, o 6 mln zł mniej niż w poprzednim okresie.

W trzecim kwartale zysk EBITDA Netii sięgnął 122,9 mln i był o 5,4 proc. wyższy od konsensusu PAP. Wynik poprawił się w porównaniu z ubiegłym rokiem o 12,3 proc. Rentowność EBITDA wyniosła 30,7 proc., wobec 26,5 proc. rok wcześniej.

Spółka zredukowała koszty sprzedaży i dystrybucji do 73,2 mln zł, o 10 proc. rok do roku. Koszty ogólnego zarządu spadły do 34,9 mln zł, czyli o 24 proc.

Skorygowane operacyjne przepływy pieniężne Netii wyniosły 62 mln zł i były o 7 proc. niższe niż rok temu, ale o 19 proc. wyższe w ujęciu kwartał do kwartału. Po trzech kwartałach przepływy sięgnęły łącznie 182,8 mln zł, spadając o 19 proc. wobec takiego samego okresu 2014 roku.

Zadłużenie netto firmy na koniec września wyniosło 320 mln zł - jak podała Netia oznaczało to dźwignię finansową na poziomie 0,6-krotności skorygowanego zysku EBITDA za 2014 rok.

Łączna liczba usług świadczonych przez operatora na koniec września wyniosła 2,283 mln, rosnąc o 30 tys., czyli 1,3 proc., w porównaniu z końcem czerwca. Wzrost liczby usług, podobnie jak wyniki finansowe, miał związek z konsolidacją danych operacyjnych przejętego w lipcu TK Telekom.

Liczba usług obsługiwanych przy użyciu własnej sieci operatora zwiększyła się do 1,241 mln, czyli o 41 tys. Usługi oferowanych przez tzw. dostęp regulowany (sieć Orange Polska) zanotowały spadek o 12 tys. do poziomu 1,041 mln. Kwartał wcześniej spadek wynosił 23 tys., a jeszcze wcześniej 44 tys. usług."Zauważalna poprawa trendów w III kw. 2015 r. w obszarze usług na sieciach obcych wynikał głównie z lepszej retencji usług głosowych (WLR), dostępu do internetu (BSA, LLU) oraz sprzedażą usług mobilnych" - podano w prezentacji spółki.

Liczba usług szerokopasmowych na własnej sieci wzrosła o 5,3 tys. do 419,6 tys. Wzrost nastąpił wyłącznie na nowocześniejszej sieci NGA (zwyżka o 13,2 tys. do 144,8 tys.). Klientów traciły sieci własne Netii o słabszych parametrach oraz usługi na sieci Orange Polska, świadczone w modelach LLU i BSA.

Na koniec września liczba aktywnych klientów usług telewizyjnych Netii wzrosła do 161 tys., czyli 8,9 tys. usług kdk. To podobny wzrost jak w poprzednich kwartałach.

Netia miała na koniec września 69,6 tys. klientów usług mobilnych, notując wzrost o 13,8 tys. kwartalnie. Usługi te są świadczone dzięki współpracy z P4, operatorem sieci Play.

Przychody na użytkownika (ARPU) kontynuowały spadki w segmencie stacjonarnych usług głosowych (35 zł z 36 zł kwartał wcześniej). W przypadku usług internetowych ARPU wzrosło do 56 zł z 55 zł wcześniej. Netia mocno przeceniła natomiast usługi mobilne - przychód od klienta usług głosowych spadł do 23 zł z 27 zł wcześniej.

Poniżej przedstawiamy wyniki Netii w trzecim kwartale 2015 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP. Dane w mln zł.

3Q2015 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD2015 rdr
Przychody 400,4 406,3 -1,4% -3,1% 5,3% 1169,4 -7,9%
EBITDA 122,9 116,6 5,4% 12,2% 9,1% 347,0 -2,3%
EBIT 20,2 12,3 63,9% 547,8% 97,6% 36,4 -4,4%
Zysk netto 8,3 8,6 -3,3% -- 25,5% 16,1 8,5%
marża EBITDA 30,7% 28,7% 1,96 4,21 1,09 29,7% 1,70
marża EBIT 5,0% 3,0% 1,99 4,28 2,35 3,1% 0,12
marża netto 2,1% 2,1% -0,05 3,14 0,33 1,4% 0,21

Netia oczekuje, że coraz mniejsze z kwartału na kwartał ubytki liczby klientów przełożą się na wypłaszczenie dynamiki przychodów operatora - podali na konferencji przedstawiciele spółki.

Firma chce za maksymalnie 2,5 roku świadczyć we współpracy z Play 150-180 tys. usług komórkowych.

- Coraz mniejsze spadki bazy klientów pozwalają nam liczyć również na wypłaszczenie dynamiki przychodów - powiedział prezes Tomasz Szopa.

Łączna liczba usług świadczonych przez operatora na koniec września wyniosła 2,283 mln, rosnąc o 30 tys., czyli 1,3 proc., w porównaniu z końcem czerwca. Wzrost liczby usług, podobnie jak wyniki finansowe, miał związek z konsolidacją danych operacyjnych przejętego w lipcu TK Telekom, które Netia kupiła od PKP za 222 mln zł.

Przychody Netii w okresie lipiec-wrzesień wzrosły natomiast w porównaniu z poprzednim kwartałem o 5 proc., jednak już w ujęciu rocznym były niższe o 3,1 proc.

Prezes Szopa liczy na to, że z biegiem czasu wolniej spadające przychody z usług głosowych zostaną zastąpione przez sprzedaż innych usług. Jako przykłady podał usługi chmury, którą Netia uruchomiła 15 października, usługi data center oraz usługi mobilne.

Przedstawiciele spółki podali, że Netia zdecydowała o rozbudowie własnego centrum danych.

- Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału przyszłego roku będzie miała miejsce rozbudowa naszego data center. Chcemy dysponować 450 metrami kwadratowymi powierzchni. To raczej pierwszy krok niż jednorazowa inwestycja - powiedział Szopa.

Cezary Chałupa, członek zarządu Netii wyjaśnił w rozmowie z PAP, że rozbudowa centrum danych Netii nie pociągnie za sobą nadzwyczajnych nakładów inwestycyjnych i będzie łącznie kosztowała "kilka mln zł".

Członkowie zarządu poinformowali również, że przedstawili radzie nadzorczej "szereg pomysłów biznesowych, które mają pomóc spółce w poprawie wyników finansowych". Podkreślali niskie wskaźniki zadłużenia Netii. Nie chcieli powiedzieć o jakie dokładnie działania chodzi, ale Chałupa wyjaśnił w rozmowie z PAP, że Netia myśli obecnie w pierwszej kolejności o inwestycjach organicznych, a nie przejęciach. Wśród interesujących obszarów, poza centrami danych, wymienił m.in. FTTH, czyli budowę światłowodu bezpośrednio do klienta.

Jak podano na konferencji Netia planuje w ciągu maksymalnie 2,5 roku dojście do poziomu 150-180 tys. usług mobilnych, zarówno głosowych jak i internowych. Większość tej liczby mają stanowić klienci detaliczni.

- Liczymy na około 120-150 tys. usług głosowych i 20-50 tys. usług internetowych. Tak oceniamy nasz potencjał, który będzie wynikał bezpośrednio z dosprzedaży tych usług obecnym klientom Netii - powiedział Szopa.

- Chcemy utrzymać obecną, wysoką dynamikę pozyskiwania klientów przez jakieś półtora roku. Potem przyjdzie naturalne wypłaszczenie - dodał. Netia miała na koniec września 69,6 tys. klientów usług mobilnych, notując wzrost o 13,8 tys. kwartalnie. Usługi te są świadczone dzięki współpracy z P4, operatorem sieci Play.

Zarząd poinformował, że spółka nie zmienia podejścia do polityki dywidendowej, jednak jak zaznaczyła członek zarządu Katarzyna Iwuć, wysokość wypłaty pozostaje decyzją właścicieli. Iwuć przypomniała, że Netia nadal posiada możliwość uruchomienia skupu akcji własnych uchwalonego w 2014 roku. W 2015 roku Netia wypłaciła 0,6 zł dywidendy na akcję.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Netta | netia | Netia SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »