Działalność eksportowa Małych i Średnich Przedsiębiorstw sposobem na ożywienie gospodarki

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w wielu krajach europejskich napędzają wzrost gospodarczy i decydują o dobrobycie. Firmy z tego sektora dynamicznie się rozwijają, co zawdzięczają w dużej mierze działalności eksportowej. Małe i średnie firmy eksportujące swoje towary generują znaczne przychody, a także tworzą miejsca pracy. Dokładną analizę działalności eksportowej MŚP przedstawia badanie UPS z 2016 "Eksporterzy z sektora MŚP w Europie".

MŚP a działalność eksportowa

Jak wynika z badania UPS, odsetek małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się eksportem zwiększył się na każdym rynku, szczególnie pośród większych firm, które częściej zajmują się działalnością eksportową. Jedynym wyjątkiem jest Wielka Brytania, której decyzja o opuszczeniu UE, spowodowała spadek zaufania dotyczący możliwości eksportu z 36% do 20%. Największą skłonność do eksportu można zaobserwować pośród niemieckich przedsiębiorstw, natomiast najważniejszym rynkiem eksportowym MŚP jest Unia Europejska. Na drugim miejscu plasują się Stany Zjednoczone. Zdecydowanie rzadziej firmy eksportują do pozostałych państw europejskich spoza UE, krajów Bliskiego Wschodu czy Azji.

Reklama

Eksport stymulantem wzrostu gospodarczego

Większość przedsiębiorstw z sektora MŚP prowadzących działalność eksportową deklaruje, że eksport wpływa na zwiększenie przychodów. "Wyniki badania z 2016 roku pokazują, że ponad połowa dyrektorów małych firm eksportujących swoje towary odnotowała wzrost przychodów w ciągu ostatnich trzech lat. Natomiast wśród właścicieli małych firm, które nie zajmowały się działalnością eksportową, tylko 31% odnotowało znaczące zyski" - podkreśla Norbert Kręcicki, dyrektor marketingu UPS.

Czynniki warunkujące/wpływające na poziom eksportu

W dobie Internetu, działalność e-commerce intensyfikuje znaczenie eksportu. Pomimo, iż w porównaniu do 2015 roku, w 2016 dynamika wzrostu stosowania internetowych kanałów sprzedażowych została przyhamowana, MŚP nadal planują inwestycje w obecność w Internecie. Rosnące znaczenie handlu internetowego zachęca firmy do rozszerzania działalności eksportowej, jednak istnieją pewne bariery, które utrudniają przedsiębiorcom podjęcie decyzji o zwiększeniu poziomu eksportu. Głównym powodem do niepokoju dla MŚP jest ryzyko uszkodzenia lub utraty swoich przesyłek. Ponadto, przeszkodą dla firm eksportujących do UE są bariery eksportowe, a dla tych eksportujące poza UE - odprawa celna i związane z nią przepisy. Optymistycznym wnioskiem z badania UPS jest fakt, że w ciągu ostatnich dwóch lat, zmniejszyła się liczba powodów do niepokoju odnośnie bezpieczeństwa handlu internetowego.

Bieżące priorytety i prognozy na przyszłość dla sektora MŚP

Analogicznie do poprzednich lat, badanie UPS pokazało, że kluczowymi priorytetami biznesowymi MŚP są spełnienie wymagań klientów i utrzymanie poziomu innowacji. "Skupienie uwagi na potrzebach klienta i stosowanie najnowszych technologii w celu poprawy wydajności i jakości oferowanych usług stanowią kluczowy element strategii firmy. Jest to tendencja, którą obserwujemy niezmiennie od kilku lat" - zaznacza Kręcicki.

Analizując stopień otwartości MŚP na działalność eksportową, firma UPS opracowała indeks gotowości do działalności eksportowej. Na jego podstawie wyróżniono trzy najważniejsze kwestie, na które muszą zwrócić uwagę firmy eksportujące: handel elektroniczny, uzyskanie wiedzy na temat wzrostu na nieznanych rynkach i nabywanie wiedzy rynkowej.

W zleconym przez UPS badaniu wzięło udział 12 815 właścicieli i dyrektorów małych i średnich przedsiębiorstw z ośmiu krajów europejskich z takich sektorów jak: przemysł produkcyjny i motoryzacyjny, handel detaliczny, high-tech i branża medyczna.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »