Jak budować markę osobistą i dbać o nią w sieci?

Marka osobista to podstawa autopromocji. Świadome budowanie swojego wizerunku jest inwestycją na lata. W zależności od celu, jaki chcesz osiągnąć, możesz zyskać lepszą pozycję w obecnej pracy, nową wymarzoną posadę, rozpoznawalność w grupie docelowej czy branży czy też liczne, dobre relacje z klientami. Pod warunkiem, że twoja marka osobista będzie wyraźna, wiarygodna i spójna. Zobacz, jak to osiągnąć.

Marka osobista to podstawa autopromocji. Świadome budowanie swojego wizerunku jest inwestycją na lata. W zależności od celu, jaki chcesz osiągnąć, możesz zyskać lepszą pozycję w obecnej pracy, nową wymarzoną posadę, rozpoznawalność w grupie docelowej czy branży czy też liczne, dobre relacje z klientami.  Pod warunkiem, że twoja marka osobista będzie wyraźna, wiarygodna i spójna. Zobacz, jak to osiągnąć.

KIM JESTEŚ?

Zacznij od poznania samego siebie. Możesz do tego wykorzystać analizę SWOT. Uświadom sobie, co jest Twoją mocną, a co słabą stroną. Jakie masz wady, a jakie zalety, jakie pasje, talenty, umiejętności i doświadczenie. Za co ludzie Cię cenią, co takiego sprawia, że chcą z Tobą rozmawiać, pracować, przebywać? Spróbuj spojrzeć na siebie oczami innych. Zdefiniuj swoje atuty i określ wartości, z którymi się utożsamiasz. Nie możesz być specjalistą od wszystkiego - skup się na tym, w czym jesteś najlepszy. Jeśli będziesz autentyczny, sukces będzie po Twojej stronie. To ważne, żeby wartości, którym jesteś wierny miały odzwierciedlenie w tym, co robisz. W ten sposób zbudujesz zaufanie. Realnie oceń swoje zasoby. Jeśli jesteś już znany na rynku, sprawdź, jak jesteś postrzegany - wykorzystaj audyt medialny.

Reklama

WYRÓŻNIJ SIĘ

Każdy brand, również Twój osobisty, potrzebuje strategii. Pomyśl o sobie, jak o produkcie - jaka jest Twoja grupa docelowa, jaki jest cel Twoich działań, jakich narzędzi użyjesz, by go zrealizować oraz jaki masz plan działań. Obserwuj swoją konkurencję i słuchaj, co mówi. Spróbuj określić, do kogo możesz być porównywany i co buduje Twoją przewagę. Pomyśl, która z Twoich cech czyni Cię wyjątkowym i postaw na nią! Stwórz wizję siebie i tego, co chcesz robić.

BĄDŹ EKSPERTEM

Dzień po dniu konsekwentnie pracuj na autorytet. Wszystko, co zrobisz będzie się składać się na wartość twojej marki osobistej. Usystematyzuj swoje kompetencje i zadbaj o wizerunek profesjonalisty. Pamiętaj, że budują go także wrażenia i skojarzenia, odczucia i domysły. Gromadź doświadczenia i udzielaj rekomendacji, a także nie bój się o nie prosić. Powinieneś pokazywać, że jesteś wartościowym partnerem do rozmów. Nawiązuj relacje z innymi specjalistami. Wykorzystaj storytelling i stwórz swój elevator pitch. Wykaż się wiedzą - inni to docenią. Nie oczekuj jednak natychmiastowych efektów - praca nad personal branding często wymaga czasu, systematyczności i wytrwałości. Na bieżąco monitoruj efekty swoich działań i mierz je. Możesz wykorzystać do tego analizy medialne.

POWIEDZ O TYM INNYM

Żadna marka nie osiągnie sukcesu bez komunikacji z odbiorcami. Zabiegaj o kontakty i buduj relacje. Przyzwyczaj klientów do systematycznej informacji od Ciebie - najlepiej stwórz harmonogram wpisów. Wykorzystaj przede wszystkim media własne: stronę www, blog oraz profile społecznościowe. W dalszych etapach możesz pomyśleć o publikacjach prasowych czy nawet książkowych. Poszukaj grup tematycznych, do których mógłbyś dołączyć. Obserwuj działania w sieci osób znanych i uznanych w branży. Zamów monitoring mediów, aby śledzić najważniejsze wydarzenia, kluczowe tematy i podmioty w sektorze. Bierz aktywny udział w wydarzeniach branżowych - na początku jako obserwator, z czasem jako uczestnik dyskusji czy prelegent. O wszystkich zawodowych działaniach na bieżąco informuj - mów, gdzie jesteś i co robisz. Relacjonuj przebieg wydarzeń i dziel się wartościowymi treściami. W ten sposób skupisz wokół siebie ludzi autentycznie zainteresowanych daną tematyką. Jeśli trzeba, wykorzystaj płatne formy dotarcia z informacją do odbiorców - promuj swoje treści w sieci i bądź coraz bardziej rozpoznawalny.

TWOJA MARKA W SIECI

Social media decydują w dużej mierze o naszym wizerunku w sieci. To, co umieszczamy na naszym profilu na Facebooku, nie pozostaje bez wpływu na to, jak jesteśmy postrzegani - przez naszych klientów, przez kontrahentów, wreszcie przez pracodawców czy rekruterów. Czy twoje profile społecznościowe są gotowe do pokazania innym? Szczególną uwagę warto poświęcić kontu na LinkedIn - platformie skupiającej profesjonalistów. Znajdziesz tam osoby, którym będziesz mógł pomóc, a także wiele ciekawych treści, którymi będziesz mógł się podzielić oraz wskazówek i inspiracji do dalszego rozwoju. Zastanów się, jakie wartościowe treści możesz przekazać. Wiele może powiedzieć o nas także wyszukiwarka Google - sprawdź, jakie wyniki z twoim nazwiskiem pojawiają się na pierwszej stronie.

JESTEŚ MARKĄ

Dobra marka osobista nie bierze się znikąd, ale jest efektem szeregu zaplanowanych, konsekwentnych i rozważnych działań, obecnie w dużej mierze prowadzonych w sieci, która stwarza praktycznie nieograniczone możliwości dotarcia do odbiorcy. Specjalistom, którym udało się stworzyć silną markę osobistą, klienci są skłonni zapłacić więcej i polecają go innym. Silna, pozytywnie kojarzona marka osobista działa jak synonim jakości, kryterium cenowe schodzi na plan dalszy. Sięgnij po te korzyści biznesowe!

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »