Polska musi pójść w kierunku e-państwa
Rozwój e-administracji jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju państwa. Coraz większy zasięg informatyzacji kraju jest elementem, dzięki któremu rządzący mogą ułatwić funkcjonowanie zarówno obywatelom jak i przedsiębiorcom, a także usprawnić działanie kraju.
Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej od początku wspierają wszelkie inicjatywy zmierzające do rozwoju e-państwa. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o podpisie elektronicznym, nad którą trwają w Sejmie prace połączonych Komisji Gospodarki i Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Nowelizacja ta wprowadza liczne zmiany związane z implementacją prawa wspólnotowego, a dotyczące przede wszystkim wprowadzenia nowych rodzajów podpisów elektronicznych.
- Spore zmiany niesie też proponowana nowelizacja dotycząca dowodów osobistych - przypomina ekspert Pracodawców RP, Emilia Amielanczyk. Jej ideą jest wprowadzenie wraz z nowym dowodem podpisu odręcznego, dzięki któremu możliwe będzie załatwianie zarówno spraw urzędowych, jak i wszelkich innych bez użycia bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Warto przypomnieć też, ze dzięki dostępnym na stronie Ministerstwa Finansów e-deklaracjom podatnicy mają możliwość rozliczania się przez Internet. - Jednak w sytuacji, gdy podatnik chce wziąć kredyt hipoteczny, część banków nie uznaje urzędowego potwierdzenia przesłania formularza PIT. Domaga się potwierdzenia z pieczątką urzędu skarbowego - podkreśla Emilia Amielanczyk.
Mimo wymienionych wyżej przykładów, e-administracja nadal nie jest w Polsce czymś zwyczajnym. W ubiegłym roku w rankingu eGovernment byliśmy dopiero na 23. miejscu pośród krajów Unii Europejskiej, w tym roku Polska awansowała co prawda na 19. miejsce, ale nadal jest poniżej średniej. Oznacza to, że pomimo pewnych sukcesów niezbędna jest dalsza praca w ramach większej dostępności e-administracji.
Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu spółek handlowych dotyczącą rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Od 1 stycznia 2012 r. możliwa będzie rejestracja spółki drogą internetową. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej od początku prac nad projektem oceniali go pozytywnie.
Według nowych przepisów sp. z o.o. będzie mogła zostać utworzona za pomocą urzędowego wzorca umowy. Przy rejestracji nie będzie potrzebna umowa w formie aktu notarialnego, co wpłynie również na spadek kosztów postępowania. Natomiast przy zmianie umowy spółki forma aktu notarialnego będzie już wymagana. Warto zauważyć, że na pokrycie kapitału zakładowego można będzie wnosić jedynie wkłady pieniężne. Powinno ono nastąpić w ciągu 7 dni od dnia wpisania do rejestru.
Skrócony zostanie również termin dla sądu rejestrowego na rozpatrzenie wniosku - będzie miał on 7 dni na rozpoznanie. Jeśli natomiast wnioskodawca skorzysta z wzorca umowy, sąd będzie miał wówczas jeden dzień na rozpoznanie wniosku.
Cała dokumentacja będzie mogła być przesłana przez Internet (oczywiście niezbędny będzie podpis elektroniczny). W opinii Pracodawców RP jest to korzystny krok w celu dalszego budowania e - administracji.
Warto jednak wziąć pod uwagę czy dane zmiany nie podzielą losu tzw. "jednego okienka", które w praktyce nie spełnia swojej funkcji. Pracodawcy RP uważają, że dane regulacje powinny kompleksowo obejmować również inne obowiązki nakładane na nowo powstającą firmę, związane np. z uzyskaniem Numeru Identyfikacji Podatkowej, zarejestrowaniem się na potrzeby VAT, ZUS lub zgłoszenia do urzędu statystycznego. W rzeczywistości bowiem sam wpis do rejestru w sądzie pomimo tego, że spółka nabywa osobowość prawną pozostawia ją bez możliwości prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej ze względu na wiele innych obowiązków rejestracyjnych, jakie należy spełnić przed rozpoczęciem działalności.
Rośnie równiez popularność e-sądów. Dotychczas na wokandę wpłynęło ok. 700 tys. pozwów. Od początku tego roku przesłano już kolejnych 90 tys. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej bardzo aktywnie wspierali tę inicjatywę, która ma ogromne znaczenie dla przedsiębiorców.
W elektronicznym postępowaniu rozpatrywane są pozwy o zapłatę w trybie upominawczym. Dotyczą one najprostszych spraw, takich jak zaległe opłaty za prąd bądź telefon. - W związku z tym, iż cała procedura odbywa się elektronicznie, postępowanie stanowi ogromne ułatwienie i oszczędność dla przedsiębiorców, którzy dokumenty mogą przesyłać z dowolnego miejsca w kraju - mówi Emilia Amielanczyk, ekspert Pracodawców RP.
O tym jak wielką popularnością cieszą się e - sądy świadczy fakt, że chwilowo będzie zmuszony zawiesić swoją działalność. Od 14 lutego przez dwa tygodnie nie będą przyjmowane nowe pozwy, gdyż trwać będą prace mające na celu archiwizowanie danych. Dotychczas do e-sądów wpłynęło ok. 700 tys. pozwów, a od początku tego roku przesłano już kolejnych 90 tys.