Trendy na rynku opakowań spożywczych. Co nowego w roku 2019?

Wyrobienie sobie opinii o produkcie trwa średnio 7 sekund. To stosunkowo długo. Samo przyciągnięcie uwagi klienta to bowiem zwykle kwestia niecałej sekundy. Jak w tak krótkim czasie nakłonić konsumenta do zakupu określonego produktu? Odpowiedź jest prosta - wyposażając go w odpowiednie opakowanie.

Owocny rok 2018 - wzrost wartości rynku

Zdecydowana większość współczesnych konsumentów jest wzrokowcami i wbrew popularnym przestrogom - ocenia książkę po okładce. W przemierzanych nie raz w biegu alejkach sklepowych, to właśnie ona jest często czynnikiem decydującym o tym, po jaki produkt sięgnie klient. Owa prawidłowość znajduje pełne odzwierciedlenie w liczbach. Badania przeprowadzone przez Polską Izbę Opakowań wykazały zauważalny przyrost produkcji opakowań w 2018 r., wynoszący średnio 6 - 6,5 proc.

Jednocześnie wartość rynku w tej dziedzinie autorzy badania wycenili wstępnie na 10,8 - 11 mld euro. Pozytywne wyniki odnotowane zostały we wszystkich segmentach przemysłu, a więc w opakowaniach z tworzyw sztucznych, papieru, tektury, szkła i metalu. W szczególności wzrosło zainteresowanie produktami klasy premium, wśród nich zaś alkoholami oraz produktami kosmetycznymi. Niezmiennie, jak od kilku lat, dominującą pozycję utrzymał również przemysł spożywczy.

Reklama

Prognozy na rynku opakowań na 2019 r.

Sukces branży opakowań, odnotowany w ubiegłym roku, skłonił niektórych do okrzyknięcia go najlepszym pod tym względem w całej dekadzie. Nie ma jednak powodów do obaw. Wszystko wskazuje bowiem na to, że dobra passa na rynku opakowań utrzyma się do końca 2020 r. Wspomniana powyżej Polska Izba Opakowań prognozuje, iż jego wartość przekroczy w 2019 r. 11 mld euro, przy wzroście PKB na poziomie ok. 4,1 proc.

Oprócz ogólnego wzrostu rynku opakowań, zaobserwować można również zwiększające się znaczenie opakowań convenience. Do 2020 r ich tempo ma być trzykrotnie wyższe niż całego rynku spożywczego i sięgnąć 8 - 10 proc. jego wartości. W czym tkwi ich fenomen? Eksperci określają je jako wygoda i dogodność. Opakowania te wykorzystywane są często do żywności jednoporcjowej, stąd muszą być praktyczne i wytrzymałe.

- Duża konkurencja na rynku opakowań powoduje, że obecnie etykiety na produktach muszą być nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale także praktyczne, tak, aby klient mógł je ponownie wykorzystać. Na wytrzymałość opakowań niezmiernie ważny wpływ posiada zaś dobór odpowiedniego kleju. W zależności od rodzaju użytego tworzywa, wyróżnić można m.in. kleje akrylowe, syntetyczne na bazie wody, termotopliwe. Dopasowanie odpowiedniego do rodzaju opakowania stanowi gwarancję jego solidności i wytrzymałości - mówi Anna Parat, ekspert marki Fobaro.

Trendy w branży opakowań - co się zmienia?

Jak widać powyżej - przemysł opakowań skrywa w sobie spory potencjał i obiecujące możliwości rozwoju. Jakie trendy można zaobserwować w ich aspekcie wizualnym? Niezmiennym uznaniem i powodzeniem cieszy się personalizacja etykiet oraz dostosowanie ich do konkretnych grup docelowych. O sukcesie tego pomysłu nie trzeba dużo pisać. Widząc na półkach spersonalizowane produkty, klienci mają wrażenie, że stworzone one zostały specjalnie z myślą o nich i ich potrzebach. To zaś znacząco ułatwia podjęcie decyzji o ich zakupie.

W dopasowaniu oferty do indywidualnych klientów pomocne są również akcenty, kładące nacisk na lokalne pochodzenie. W dobie globalizacji i różnorodności kulturowej, klienci chętnie sięgają po "swojskie" produkty, kojarzące im się z rodzinną kuchnią i tradycjami. Stąd wszelkiego rodzaju regionalizmy w etykietach stanowią od kilku lat niezmiennie sukcesywny trend w omawianej branży.

Równie przekonującym czynnikiem są także kwestie ekologiczne. Przykład ostatnich lat pokazuje, że troska o środowisko naturalne jest sama w sobie trendem i kwestią absorbującą opinię publiczną. Stąd opakowania wyprodukowane z ekologicznych materiałów, stwarzają bez wątpienia pozytywny odbiór w oczach klientów oraz zwiększają ich skłonność do sięgnięcia po tak zapakowane produkty.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »