3 godziny 42 minuty: Tyle może Polak

3 godziny 42 minuty dziennie. Tyle wynosi czas, jaki statystyczny Polak spędza przed telewizorem. Nic więc dziwnego, iż firmy wydają olbrzymie pieniądze, by zaprezentować swój produkt za pośrednictwem medium telewizyjnego.

Daje to możliwość dotarcia do ogromnej rzeszy ludzi, a co za tym idzie do wzrostu zainteresowania produktem oraz firmą. A przecież o to chodzi.

1 lipca 1941 - lokalna stacja WNBT emituje pierwszą na świecie reklamę telewizyjną, odczytaną przez znanego prezentera Raya Forrest'a. Reklama zachęcała do kupna kapeluszy Adam. Reklama samochodów Forda, wyemitowana w roku 1946, była pierwszą ogólnokrajową reklamą telewizyjną.

W Polsce, w związku z trudną sytuacją polityczną, rynek reklamy telewizyjnej rozwinął się dopiero po 1989 roku. Dziś w naszym kraju funkcjonują wszystkie ważniejsze światowe agencje reklamowe, a także powstaje mnóstwo lokalnych firm, zajmujących się tworzeniem reklam, dzięki czemu istnieje wielka konkurencja. Firmy rywalizują ze sobą na płaszczyźnie pomysłowości, oryginalności oraz wiarygodności spotów, a wszystko po to by przyciągnąć do siebie klientów.

Reklama

Sugestywne medium

Dlaczego warto zdecydować się na spot telewizyjny? Reklama taka oddziałuje na nasze zmysły, poprzez zintegrowanie obrazu, ruchu, dźwięku z przekazem słownym, co w połączeniu z ogromnym audytorium daje szansę na stworzenie dużego rynku dla produktu. Niestety, nie wszyscy mogą sobie pozwolić na taką formę dotarcia do klienta, co spowodowane jest wysokimi kosztami produkcji oraz nadania spotu. Gdy jednak przedsiębiorstwo znajdzie środki na zaprezentowanie swego produktu w medium telewizyjnym, może osiągnąć wymierne korzyści finansowe.

To się może opłacić...

Kwietniowym liderem pod względem wpływów netto z reklam jest telewizja TVN, której przychody kształtowały się na poziomie 214 mln zł. Sporą cegiełkę do tak dobrych wyników dołożył z pewnością program "Taniec z gwiazdami". Na reklamach nadawanych wokół piątej serii popularnego show, TVN zarobił ponad 22 mln złotych. Nic więc dziwnego, że stacja zdecydowała się na kolejną edycję tego programu.

Najwięcej na reklamę telewizyjną przeznaczyła w kwietniu firma Unilever-Bestfoods. Wydała ona prawie 40 mln zł. Dopiero 15 miejsce w tym zestawieniu zajęła firma P4, właściciel sieci komórkowej Play. Firma ta przeznaczyła na spoty telewizyjne ponad 11 mln złotych.

Zareklamuj się w filmie!

Poza standardowymi spotami, pojawiają się coraz bardziej różnorodne formy dotarcia do potencjalnego klienta. Jedną z takich metod jest product placement. Istota tej techniki sprowadza się do umieszczenia produktu w środku przekazu tak, by przemawiał do podświadomości odbiorcy. Cel jest oczywiście ten sam, jak w przypadku innych spotów reklamowych - zachęcenie do kupna. Metoda product placement nie stanowi jednak bezpośredniej i otwartej formy reklamy, przez co odbiorca często nie zdaje sobie sprawy z wywieranego na niego wpływu.

Product placement coraz częściej pojawia się w filmach i serialach, również w Polsce. Przykładem może być usługa "Livebox tp" prezentowana w serialu "Na Wspólnej", czy też produkty "Lukas Bank" w serialu "M jak miłość".

Kto wie, czy w przyszłości nie będziemy oglądać filmów, które będą jednym, wielkim reklamowym spotem. Wszystko na to wskazuje...

Charles Wilp powiedział kiedyś : "Reklama jest tak potrzebna produktowi, jak prąd elektryczny żarówce". Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem, jednakże rosnąca rywalizacja na rynku reklamy telewizyjnej powoduje coraz częściej przerost formy nad treścią. Jeśli zaś taka tendencja się utrzyma, reklamy przekazujące informacje o produkcie przejdą do lamusa, a konsument zostanie "zaatakowany" przez egzaltowane, przesycone dźwiękiem, obrazem i ruchem spoty. Ważne jednak by były zapamiętane...

Michał Dudziński

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: firma | firmy | reklamy | reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »