Bank sprawdzi twoją tożsamość przez wideo

Alior Bank weryfikuje klienta przez wideorozmowę i zakłada mu konto. Nie potrzebna jest ani wizyta w oddziale, ani kurier czy przelew autoryzacyjny. W jego ślady idą kolejni, m.in. BZ WBK.

Alior jest pierwszym bankiem w Polsce, który wprowadził taką możliwość. Jego prezes, Wojciech Sobieraj, zapowiedział uruchomienie tej innowacji kilka dni temu w wywiadzie udzielonym Interii. Od czwartku z tej możliwości mogą korzystać już zwykli użytkownicy. Potrzebny jest komputer z kamerą oraz dowód osobisty.

W pierwszym kroku zaznaczając na głównej stronie banku wniosek internetowy o konto, trzeba wybrać rodzaj rachunku i potem zaznaczyć, że chce się go otworzyć przez umowę video.

Jak to wygląda w praktyce?

Podczas połączenia wideo z konsultantem wystarczy mieć przy sobie tylko dowód osobisty i telefon. W trakcie rozmowy wykonywane są zdjęcia twarzy klienta oraz dokumentu tożsamości. Weryfikowane są także zabezpieczenia dowodu oraz tożsamość osoby, która chce otworzyć konto, a konsultant sprawdza zgodność wizerunku klienta ze zdjęciem z dokumentu. Poprzez zastosowanie technologii OCR, służącej do rozpoznawania tekstu, wniosek wypełniany jest automatycznie danymi z dowodu osobistego, którego zdjęcia wykonano (jeśli nie wszystkie dane się "zaczytają", konsultant je na bieżąco uzupełnia).

Reklama

Klient tylko autoryzuje dyspozycję otwarcia rachunku, podając kod wysłany na numer jego telefonu. Po zakończeniu połączenia weryfikowane są dane i autentyczność dokumentu oraz wizerunek osoby. Bank sprawdza w rejestrach, m.in. czy dowód nie znajduje się w bazie dokumentów zastrzeżonych.

Cały proces trwa około 10 minut. O decyzji dotyczącej akceptacji lub odrzucenia wniosku klient dowiaduje się w ciągu kilku minut od zakończenia rozmowy z konsultantem. Informację otrzymuje pocztą elektroniczną na adres mailowy podany we wniosku. Jeśli decyzja jest pozytywna, to wraz z potwierdzeniem założenia rachunku na e-maila przesyłane są dokumenty wraz z loginem, a na podany numer telefonu hasło startowe. Przy pomocy wideoweryfikacji można otworzyć konto, a także zamówić kartę płatniczą.

- Potwierdzanie tożsamości poprzez wideo to innowacyjny, nie tylko na polskim rynku, sposób na zawieranie umów z wykorzystaniem kanałów komunikacji zdalnej. W Alior Banku w ramach jednego połączenia weryfikujemy tożsamość klienta, który chce założyć rachunek. Planujemy wykorzystać ten proces również przy zawieraniu umów o inne produkty banku - podkreśla Marcin Kobus. dyrektor zespołu produktów oszczędnościowych klientów indywidualnych Alior Banku. Już wkrótce przez wideoweryfikację będzie można też założyć rachunek w Kantorze Walutowym, ale w planach jest także zastosowanie jej do udzielaniu pożyczek gotówkowych.

Co ważne, do otwarcia rachunku przy pomocy wideo potrzebna jest kamera i mikrofon z parametrami, jakie ma powszechnie używany sprzęt. Komputery użytkowników powinny być wyposażone w nowsze wersje przeglądarki Chrome lub Mozilla Firefox.

Jak zapewniają przedstawiciele banku proces został pozytywnie zaopiniowany przez nadzorców, między innymi przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Na razie jest to możliwe przez komputer, ale wkrótce także przez tablet i smartfon. Wkrótce podobny sposób otwierania kont udostępni BZ WBK.

- Pracujemy nad wprowadzeniem wideoweryfikacji przy otwarciu konta dla klientów indywidualnych oraz rachunków firmowych dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Prace nad uruchomieniem tej możliwości są już na zaawansowanym etapie i zakładam, że w połowie roku uruchomimy pilotaż, a masowe wdrożenie planujemy pod koniec wakacji - mówi Tomasz Niewiedział, dyrektor obszaru bankowości multikanałowej BZ WBK.

Jak będzie przebiegał proces?

Klient, który chce otworzyć konto połączy się z wideodoradcą, a ten w trakcie rozmowy wykona zdjęcie twarzy oraz dowodu osobistego (zarówno awers, jak i rewers) i przy użyciu specjalnego systemu biometrycznego nastąpi weryfikacja tożsamości. Po jej zakończeniu klient dostanie na maila dokumenty z umową, a na podany numer telefonu hasło startowe. Cały proces będzie trwał około 10 minut.

Będzie przebiegał podobnie do tego, który uruchomił Alior, jednak z tą różnicą, że w przypadku BZ WBK weryfikacja zgodności wizerunku osoby ze zdjęciem z dowodu przeprowadzana będzie przez system biometryczny, a w Aliorze robi to konsultant (na podobnej zasadzie jak w przypadku tradycyjnej metody, czyli otwierania konta w placówce, kiedy to bankowy doradca porównuje wizerunek klienta ze zdjęciem z dowodu). Na razie w ten sposób będzie można otworzyć rachunek osobisty, ale w przyszłości BZ WBK chce umożliwić tą drogą zawieranie umów o inne produkty np. kredyty.

- W ten sposób rozbudowujemy zakres usług dostępnych przy udziale wideo doradców. Wierzę w rozwój tego sposobu kontaktu z bankiem i moim zdaniem w coraz większym stopniu będzie on alternatywą do obsługi oddziałowej. Już dziś w BZ WBK są takie usługi, które oprócz wizyty w placówce można załatwić wyłącznie przez wideodoradcę, np. zmiana numeru telefonu, na który klient otrzymuje sms-kod - dodaje Tomasz Niewiedział.

Nad wideoweryfikacją pracują także mBank, który na razie nie podaje szczegółowych planów. Uruchomienie takiej możliwości zapowiedział też polski oddział estońskiego Inbanku.

Monika Krześniak-Sajewicz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: bank | Alior Bank | Santander Bank Polska
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »