Czy trzeba płacić akcyzę od paliwa przewiezionego w zbiorniku samochodu z innego kraju Unii Europejskiej?
W związku z systematycznie rozwijającym się transportem towarów oraz przemieszczaniem się ludzi, tankowanie pojazdu poza granicami kraju, a następnie powrót do Polski z pozostałością paliwa nabytego poza krajem jest obecnie czynnością powszechną. Pojawia się pytanie czy tego rodzaju sytuacja wiąże się z jakimiś obowiązkami na gruncie ustawy o podatku akcyzowym.
Warto zauważyć, iż co do zasady nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych stanowi jedną z czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe należy rozumieć przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. W związku z tym, iż paliwo jako wyrób akcyzowy jest objęte akcyzą również w innych państwach należących do Unii Europejskiej, wprowadzane zostało zwolnienie od opodatkowania nabycia wewnąrzwspólnotowego paliw silnikowych w zbiornikach samochodów, tak aby nie dochodziło do podwójnego opodatkowania tych wyrobów.
W ustawie o podatku akcyzowym w art. 33 ust. 1 przewidziane zostało zwolnienia dla nabycia wewnątrzwspólnotowego w ramach którego następuje przemieszczanie paliwa w zbiornikach następujących pojazdów:
• użytkowych pojazdów silnikowych;
• zamontowanych w pojemnikach specjalnego przeznaczenia (tj. pojemniki wyposażone w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy);
• statków powietrznych lub jednostek pływających.
Warto wskazać, jakie pojazdy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym są uznawane za użytkowe pojazdy silnikowe. Za takie pojazdy uznawane są silnikowe pojazdy drogowe, włączając ciągniki z przyczepą lub bez, które ze względu na konstrukcję lub wyposażenie są przeznaczony i nadają się do transportu, odpłatnego i nieodpłatnego, towarów lub więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę, oraz każdy pojazd drogowy specjalnego przeznaczenia innego niż transport.
Należy zaznaczyć, że zwolnieniem od akcyzy objęte będzie nie tylko paliwo znajdujące się w standardowych zbiornikach, zamontowanych na stałe w danym pojeździe z którego pobierane paliwo służy wprawianiu w ruch owego pojazdu. Za standardowe zbiorniki uważane są również zbiorniki, które zapewniają paliwo służące do funkcjonowania systemów chłodniczych lub innych systemów, które wykorzystywane są w czasie transportu.
Przykładowo, zwolnienie to będzie miało zastosowanie do paliwa, które przywożone jest w zbiornikach z paliwem zamontowanych w samochodzie wyposażonym w chłodnię, który służy do przewozu świeżych produktów spożywczych. W takiej sytuacji zwolnieniem będzie objęte zarówno paliwo, które służy napędzaniu przedmiotowego samochodu, jak również znajdujące się w osobnym zbiorniku, który dostarcza paliwo zużywane do funkcjonowania systemu chłodzącego.
Aby móc skorzystać ze zwolnienia uregulowanego w art. 33 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, muszą być spełnione również dodatkowego warunki, określone w art. 33 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z ww. przepisem zwolnienie ma zastosowanie, pod warunkiem że paliwa silnikowe:
• są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;
• nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą magazynowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;
• nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.
Okazuje się więc, że tankowanie samochodu w innym kraju należącym do Unii Europejskiej nie wiąże się z koniecznością płacenia akcyzy w Polsce od ilości paliwa przywiezionego w zbiorniku tego pojazdu. Czynność tego rodzaju nie wiąże się również z koniecznością spełnienia jakichkolwiek wymogów formalnych i może być dokonana niezależnie od tego czy tankowanie pojazdu odbyło się w ramach wyjazdu prywatnego czy też biznesowego.
Piotr Paszek, doradca podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.
Tomasz Kolarczyk, młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.