Polski sektor motoryzacyjny idzie na rekord

Polska produkuje stosunkowo mało samochodów osobowych, jednak polska branża motoryzacyjna szybko rośnie w siłę. W całym 2017 roku wartość jej produkcji sprzedanej może przekroczyć 150 mld zł, a liczba zatrudnionych zbliża się już do 200 tys. osób - wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez analityków Banku BGŻ BNP Paribas.

W dłuższej perspektywie niepewność co do sytuacji gospodarczej mogą stanowić ewentualne skutki brexitu. Wielka Brytania jest drugim największym rynkiem motoryzacyjnym UE (oraz piątym największym importerem polskich części samochodowych).

Piąty rok z rzędu sektor motoryzacyjny jest na fali wznoszącej, głównie dzięki licznym inwestycjom w nowe fabryki.

Według danych GUS w 2016 roku przeciętne zatrudnienie w sektorze wyniosło 180 tys. i było o 18 proc. wyższe niż w 2012 roku. Natomiast w pierwszych trzech kwartałach br. wynosiło już 194 tys., czyli o 8,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Reklama

Z kolei w tym samym czasie produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego wzrosła o 7,5 proc. Zdaniem ekonomistów Banku BGŻ BNP Paribas wartość produkcji sprzedanej sektora motoryzacyjnego w 2017 roku przekroczy 150 mld zł.

- W Polsce sytuacja producentów w sektorze motoryzacyjnym pozostaje korzystna, głównie ze względu na utrzymujący się wysoki popyt na rynkach zagranicznych. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) liczba rejestracji nowych aut osobowych w Europie w pierwszej połowie 2017 roku była o 4,3 proc. wyższa niż rok wcześniej, a ich produkcja większa o 1,5 proc - mówi Martyna Dziubak, analityk sektorowy Banku BGŻ BNP Paribas.

Dzięki temu wzrosła wartość eksportu produkcji motoryzacyjnej z Polski. Jak wynika z analizy danych Eurostat w tym okresie wyniosła ona 12,6 mld EUR i była o 12,3 proc. wyższa niż w pierwszej połowie 2016 roku. Oznacza to, że drugi rok z rzędu przewyższyła wartość eksportu produktów rolno-spożywczych, od lat podawanych za przykład polskiego hitu eksportowego - dodaje Martyna Dziubak.

Polska silnym graczem w produkcji części samochodowych

W Polsce produkuje się stosunkowo niewiele samochodów osobowych, znacznie mniej niż w Czechach lub na Słowacji. Jednak jesteśmy bardzo konkurencyjni pod względem produkcji części samochodowych. Stanowią one blisko połowę wartości polskiego eksportu produkcji motoryzacyjnej.

Polscy producenci stali się ważnym ogniwem w łańcuchach produkcyjnych samochodów w Unii Europejskiej. Największymi odbiorcami polskich części są Niemcy, Czechy oraz Włochy. W bieżącym roku wyraźnie wyższy (+24 proc. r/r) jest eksport części samochodowych na Słowację, która dzięki temu stała się czwartym największym importerem części z Polski, wyprzedzając Wielką Brytanię.

Rośnie sprzedaż do Stanów Zjednoczonych, Rosji i Turcji

W bieżącym roku bardzo dynamicznie rósł również eksport poza Unię Europejską, wciąż jednak stanowi jedynie 9 proc. łącznej sprzedaży części samochodowych na rynki zagraniczne. Wśród najpopularniejszych kierunków były Stany Zjednoczone, Turcja i Rosja, gdzie po okresie recesji, produkcja motoryzacyjna zaczęła ponownie rosnąć.

- Mimo korzystnego otoczenia makroekonomicznego, w 2017 roku przed przedsiębiorcami stało wiele wyzwań - szczególnie po stronie wzrastających kosztów produkcji. Przede wszystkim chodzi o sytuację na rynku pracy związaną z rekordowo niską stopą bezrobocia oraz rosnące ceny surowców m.in. stali i aluminium, które w przypadku surowcochłonnej produkcji wpływają na obniżenie rentowności - zauważa Martyna Dziubak z Banku BGŻ BNP Paribas.

Niepokojący spadek produkcji samochodów na rynku niemieckim

W perspektywie kolejnego roku niepokojąca pozostaje również sytuacja w Niemczech, które są największym producentem aut w Unii Europejskiej i głównym partnerem handlowym Polski. Według danych ACEA w pierwszej połowie 2017 roku produkcja aut osobowych była tam o 3,4 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Z drugiej strony znacząco wzrosła produkcja w krajach pozaunijnych np. w Rosji czy Turcji. Zdaniem analityków Banku BGŻ BNP Paribas, ożywienie w krajach pozaunijnych może rekompensować ewentualne nasycanie się rynku i spadki popytu w Unii Europejskiej.

Polski sektor produkcji części samochodowych powinien w kolejnym roku notować dalsze wzrosty także ze względu na liczne inwestycje. Dane PONT Info pokazują, że w I połowie 2017 r. wydatki inwestycyjne przedsiębiorstw zajmujących się produkcją części (PKD 29.3) wzrosły o 10% r/r.

Ponadto według danych PAiH na koniec lipca 2017 r. jedna trzecia wszystkich inwestycji, nad których realizacją pracowała agencja pochodziła z sektora automotive - było to 38 projektów o łącznej wartości ok. 2,3 mld PLN. Agencja podała, że mogą one przyczynić się do powstania ok. 15 tys. nowych etatów.

Źródło: opracowanie BGŻ BNP PAribas

Departament Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: cześci samochodowe | motoryzacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »