Deficyt budżetu po III wyniósł 2,28 mld złotych

Deifcyt budżetu po marcu wyniósł 2.284,3 mln zł, czyli 3,8 proc. planu rocznego - podało Ministerstwo Finansów. Wpływy budżetu z podatku od niektórych instytucji finansowych po marcu wyniosły 1.076 mln zł, tj. 27,3 proc. planu rocznego.

Wg szacunkowych danych w okresie styczeń - marzec 2017 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 8,4 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe wzrosły w tym okresie o 23,8 proc. rdr.

Wzrost dochodów w stosunku do okresu styczeń - marzec 2016 r. odnotowano we wszystkich głównych podatkach:

- dochody z podatku VAT były wyższe o 40,6 proc. rdr (tj. ok. 12,2 mld zł), · dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 3,1 proc. rdr (tj. ok. 0,5 mld zł), · dochody budżetu państwa z podatku PIT były wyższe o 4,8 proc. rdr (tj. ok. 0,5 mld zł), ·dochody budżetu państwa z podatku CIT były wyższe o 15,2 proc. rdr (tj. ok. 1,3 mld zł),

Reklama

Dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych za okres I-III 2017 r. wyniosły 1,1 mld zł.

1. Wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - marzec 2017 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2017 r. wg szacunkowych danych wyniosło:

dochody 85,2 mld zł, tj. 26,2 proc.

wydatki 87,5 mld zł, tj. 22,7 proc.

deficyt 2,3 mld zł tj. 3,8 proc.

Deficyt budżetu państwa po marcu br. wyniósł 2,3 mld zł - w ustawie budżetowej zaplanowano 59,3 mld zł deficytu.

2. Dochody budżetu państwa w okresie styczeń - marzec 2017 r.

Wg szacunkowych danych w okresie styczeń - marzec 2017 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 8,4 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe wzrosły w tym okresie o 23,8 proc. r/r. Wzrost dochodów w stosunku do okresu styczeń - marzec 2016 r. odnotowano we wszystkich głównych podatkach:

- dochody z podatku VAT były wyższe o 40,6 proc. r/r. (tj. ok. 12,2 mld zł),

- dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 3,1 proc. r/r.

(tj. ok. 0,5 mld zł),

- dochody budżetu państwa z podatku PIT były wyższe o 4,8 proc. r/r (tj. ok. 0,5 mld zł),

- dochody budżetu państwa z podatku CIT były wyższe o 15,2 proc. r/r (tj. ok. 1,3 mld zł),

Dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych za okres I-III 2017 r. wyniosły 1,1 mld zł.

W okresie styczeń - marzec 2017 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 5,0 mld zł i było niższe o 7,0 mld zł w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W lutym 2016 roku miała miejsce wpłata na rachunek budżetu państwa z tytułu aukcji LTE, której nie ma w 2017 r.

3. Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń - marzec 2017 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń - marzec 2017 r. wg szacunkowych danych wyniosło 87,5 mld zł tj. 22,7 proc. planu. W analogicznym okresie 2016 r. przekazano 86,4 mld zł środków na wydatki.

Największe różnice w wykonaniu wydatków w stosunku do okresu styczeń - marzec roku ubiegłego odnotowano w ramach budżetów wojewodów (wykonanie wyższe o ok. 6,8 mld zł), co jest głównie związane z wypłatą świadczeń wychowawczych w ramach priorytetowego rządowego programu rodzina 500 plus w okresie styczeń - marzec br. - w roku ubiegłym wypłata tych świadczeń wystartowała od kwietnia.

Ponadto różnice w wykonaniu wydatków w stosunku do okresu styczeń - marzec roku ubiegłego odnotowano w ramach ZUS (wykonanie niższe o ok. 2,8 mld zł), co jest spowodowane m.in. przekazaniem w marcu 2016 r. środków na wypłatę jednorazowych dodatków pieniężnych dla niektórych emerytów, rencistów i innych osób uprawnionych do tych dodatków, a także lepszym wpływem składek w okresie styczeń - marzec 2017 r. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Tymczasem, resort finansów zmienił nieco ścieżkę obniżania deficytu sektora rządowego i samorządowego.

W ocenie analityków ING Banku perspektywy na rok 2017 pozostają bardziej negatywne. W związku ze wzrostem wydatków publicznych oraz przyspieszeniem inwestycji unijnych skutkującym brakiem nadwyżki samorządów (w 2016 wyniosła ona 0,4% PKB), spodziewamy się, że deficyt wyniesie 2,8-2,9 % PKB (poniżej progu EDP: 3% PKB).

.....................

Rząd podjął we wtorek uchwałę w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2017-2020 wraz z aktualizacją programu konwergencji 2017, przedłożoną przez ministra finansów - wynika z komunikatu po posiedzeniu Rady Ministrów.

Zgodnie z APK deficyt sektora general government w 2017 r. ma wynieść 2,9 proc. PKB, w 2018 r. 2,5 proc. PKB, w 2019 roku 2,0 proc. PKB, w 2020 1,2 proc. PKB. Dług sektora gg ma wynieść w 2017 r. 55,3 proc. PKB, w 2018 r. 54,8 proc. PKB, w 2019 r. 54,0 proc. PKB, w 2020 r. 52,1 proc. PKB.

Wzrost PKB ma wynieść 3,6 proc. w 2017 r., 3,8 proc. w 2018 r., 3,9 proc. w 2019 r., 3,9 proc. w 2020 r. CPI w 2017 r. ma wynieść 1,8 proc.; w 2018 r. 2,3 proc.; w 2019 r. 2,3 proc.; w 2020 r. 2,5 proc.

W ustawie budżetowej na 2017 r. zapisano wzrost PKB na poziomie 3,6 proc. oraz inflację na poziomie 1,3 proc.

Największe ryzyko nad Polską? Wśród pięciu państw Europy Środkowo-Wschodniej (Polska, Węgry, Słowacja, Czechy, Słowenia), największe ryzyko dla pogorszenia sytuacji fiskalnej istnieje w Polsce - oceniła we wtorek agencja ratingowa Fitch. Agencja ponownie wskazała, że 3-proc. kotwica fiskalna pozostaje istotna dla utrzymania ratingu Polski na obecnym poziomie. "Ryzyka wokół polityki fiskalnej (wśród 5 państw EŚW - PAP) są największe w Polsce, gdzie rząd PiS, który objął rządy w 2015 r., poluzował politykę fiskalną. Jednocześnie, oczekujemy, że 3-proc. kryterium deficytu sektora finansów publicznych w relacji do PKB będzie odgrywało rolę kotwicy fiskalnej, podobnie jak gdzie indziej (w innych państwach - PAP)" - napisano w komunikacie prasowym do raportu. "Jakakolwiek oznaka, że znaczenie 3-proc. relacji deficytu do PKB jako kotwicy fiskalnej ulegnie osłabieniu może spowodować negatywne działania pod adresem ratingu, co zaznaczyliśmy w naszym raporcie ratingowym ze stycznia 2017 r., gdy potwierdziliśmy ocenę kredytową Polski na poziomie "A-" - napisano w samym raporcie. Fitch nie spodziewa się, by polski rząd wprowadził w 2017 r. dodatkowe rozwiązania zwiększające deficyt budżetowy. Agencja szacuje, że deficyt w relacji do PKB w 2017 r. powinien wynieść 3 proc. i stopniowo maleć w kolejnych latach. "Jednocześnie, niższa przewidywalność polityczna od wyborów z 2015 r. niesie ryzyko dla tych szacunków" - napisano w raporcie. Fitch prognozuje, że dług do PKB wzrośnie w 2018 r. do 54,5 proc. PKB z 51,1 proc. w 2015 r. Agencja ocenia, że w Polsce i na Węgrzech "wybory polityczne" wskazują na preferowanie wyższego wzrostu gospodarczego kosztem redukcji długu i deficytu, co potencjalnie zwiększa ekspozycję finansów rządowych obu krajów na pogorszenie się sytuacji w otoczeniu gospodarczym. "Relatywnie wysoki udział długu w walucie obcej (33 i 26 proc. w 2016 r., odpowiednio) również naraża dynamikę długu na zmienność kursową" - dodano. Agencja uważa, iż w związku z lepszą sytuacją budżetową polski rząd może zwiększyć wydatki i/lub obniżyć podatki. "Uważamy, że Czechy, Słowacja i Słowenia utrzymają +ciasną+ postawę fiskalną, zmniejszą dług i wzmocnią odporność na szoki fiskalne. Z drugiej strony, spodziewamy się, że Polska i Węgry mogą wykorzystać dodatkową przestrzeń (fiskalną - PAP) na takie manewrowanie budżetem, w wyniku którego zwiększone zostaną wydatki i/lub obniżone zostaną podatki; jednocześnie uważamy, że państwa te utrzymają deficyty (sektora finansów publicznych - PAP) poniżej kryterium 3-proc. PKB" - czytamy w komunikacie prasowym do raportu. W samym raporcie Fitch zauważa, że w 2016 r. Polska poluzowała regułę wydatkową, co umożliwia zwiększenie wydatków w krótkim terminie. Polska ma w agencji Fitch długoterminowy rating w walucie obcej na poziomie "A- z perspektywą stabilną. Kolejny przegląd ratingu Polski Fitch zaplanował na 7 lipca.
PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Fitch Ratings | budżet państwa | budżet | rating
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »