Ferro: Zarząd oczekuje synergii

Grupa FERRO, jeden z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej, opublikowała wyniki finansowe za I kwartał 2011 roku.

Grupa FERRO, jeden z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej, opublikowała wyniki finansowe za  I kwartał 2011 roku.

Przychody ze sprzedaży wyniosły 38,2 mln zł i były o 13% wyższe niż w I kwartale 2010 roku. Zysk netto wyniósł 2,8 mln zł, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W ujęciu pro-forma, zysk na akcję Grupy FERRO po uwzględnieniu wyników NOVASERVIS wyniósł w I kwartale 2011 roku 0,30 zł, co oznacza wzrost o 13% względem wyniku osiągniętego przez FERRO rok wcześniej.

Udział eksportu w sprzedaży Grupy FERRO wzrósł i w I kwartale 2011 roku wyniósł 17,0% w porównaniu z 15,1% w I kwartale 2010 roku. Najwyższą dynamikę sprzedaży, podobnie jak w poprzednich kwartałach, Grupa zanotowała w segmencie baterii.

Reklama

W I kwartale 2011 roku wolumen baterii sprzedanych przez FERRO wzrósł o 29,4% w odniesieniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Marża brutto ze sprzedaży Grupy FERRO rośnie już drugi kwartał z rządu i w I kwartale 2011 roku wyniosła 27,1%. Marża EBITDA wyniosła 13,2%, co jest poziomem porównywalnym z najlepszymi historycznie kwartałami.

Wyniki finansowe pro-forma świadczą o wysokim potencjale wzrostu zysków Grupy zarówno w ujęciu nominalnym, jak i pod względem możliwej do osiągnięcia rentowności. Zarówno przychody jak i zysk pro-forma w I kwartale 2011 roku były dla połączonego podmiotu ponaddwukrotnie wyższe w porównaniu z wynikami FERRO za I kwartał 2010 roku, nie uwzględniającymi wyników NOVASERVIS. Przychody ze sprzedaży pro-forma w I kwartale 2011 roku wyniosły 66,6 mln zł, natomiast zysk netto wyniósł ponad 6,3 mln zł.

W kwietniu FERRO odkupiło 7 mln zł obligacji z 45 mln zł wyemitowanych na początku miesiąca w celu sfinansowania akwizycji NOVASERVIS. Było to możliwe m.in. dzięki korzystnemu rozwojowi sytuacji na rynku walutowym.

Grupa FERRO w I kwartale 2011 z powodzeniem kontynuowała ekspansję na rynkach zagranicznych. Wartość sprzedaży eksportowej wyniosła 6,5 mln zł, co przełożyło się na 17,0% udział w przychodach ze sprzedaży ogółem (w porównaniu z 15,1% w I kwartale 2010 roku).

NABYCIE NOVASERVIS

Grupa FERRO sfinalizowała akwizycję NOVASERVIS 8 kwietnia 2011 roku. Obecnie trwa proces integracji struktur obu firm. Grupa FERRO dąży do umocnienia pozycji zintegrowanych podmiotów jako lidera branży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wykorzystania w pełni efektów synergii wynikających z integracji działalności FERRO i NOVASERVIS. Zarząd oczekuje synergii w szczególności w zakresie sprzedaży w komplementarnych grupach asortymentowych, ekspansji na rynkach zagranicznych oraz w zakresie procesów i kosztów zaopatrzenia i logistyki. Pierwsze efekty synergii będą widoczne już w czwartym kwartale 2011 roku.

Obie spółki zachowają odrębność jeśli chodzi o marki obecne na rynkach macierzystych -

w Polsce i w Republice Czeskiej, w celu pełnego wykorzystania przewag konkurencyjnych związanych z renomą danej marki i jej rozpoznawalnością przez lokalnych nabywców. Zarząd FERRO planuje również, że obie spółki zachowają odrębne modele dystrybucji wynikające ze specyfiki lokalnych rynków.

"Wyniki FERRO w I kwartale 2011 potwierdzają tendencje odbudowy marży brutto ze sprzedaży, którą widzieliśmy już w IV kwartale ubiegłego roku. Za wcześnie jest jednak oczekiwać powrotu do bardzo wysokich poziomów marż ze sprzedaży notowanych w 2009 roku i w I kwartale 2010 roku. Pomimo niższych marż ze sprzedaży, dzięki wzrostowi przychodów byliśmy w stanie utrzymać zysk EBITDA na poziomie bliskim zeszłorocznemu. Biorąc pod uwagę wciąż nie najlepszą sytuację rynkową, uważamy osiągnięte wyniki za dobre. Wzrost zysku netto o blisko 10% w stosunku do I kwartału 2010 roku wynika przede wszystkim z poprawy sytuacji na rynku walutowym" - powiedziała Aneta Raczek, Prezes Zarządu FERRO SA. "Jesteśmy również zadowoleni z wyników wypracowanych w I kwartale tego roku przez NOVASERVIS. Wyniki pro-forma za I kwartał 2011 roku wykazują 13-procentowy wzrost zysku na akcję FERRO, uwzględniając w pełni rozwodnienie wynikające z niedawnego znacznego podniesienia kapitału" - dodała Aneta Raczek.

- - - - -

Grupa Ferro chce utrzymać roczną dynamikę sprzedaży baterii na poziomie ok. 30 proc. i zrealizować efekty synergii wynikające z nabycia Novaservis - poinformowali na czwartkowej konferencji przedstawiciele grupy.

Grupa sprzedała w I kwartale 247,6 tys. baterii. To wzrost wolumenu o 29,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2010 roku.

"Chcemy utrzymać taką dynamikę sprzedaży baterii, jaka jest obecnie. Wynosi ona nieco powyżej 30 procent i utrzymuje się na tym poziomie od 2007 roku" - powiedział wiceprezes Ferro, Artur Depta.

"Będziemy też umacniać pozycję na rynkach. Głównie na rynkach polskim i czeskim, ale nie zapomnimy również o Ukrainie, Bułgarii, Francji, gdzie również będziemy zwiększać sprzedaż. Będziemy się też rozwijać na rynku rumuńskim, ze względu na to, iż Novaservis posiada rumuńską spółkę zależną" - dodał.

"Rozszerzymy też asortyment, m.in. o zlewozmywaki i zrealizujemy efekty synergii z Novaservis. Pierwsze efekty powinny być widoczne w trzecim kwartale. Na efekty finansowe przyjdzie nam poczekać do czwartego kwartału" - powiedziała prezes spółki, Aneta Raczek.

Grupa Ferro uzyskała w I kwartale 38,2 mln zł przychodów i 2,8 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost odpowiednio o 13 proc. i 10 proc. w stosunku do I kwartału 2010 roku.

Zysk operacyjny grupy wyniósł w I kwartale 2011 roku 4,8 mln zł, czyli o 2 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy osiągnął 4,9 mln zł.

"Pierwszy kwartał to dla nas jeden z najlepszych okresów. Osiągnięcie takiego wyniku jak w pierwszym kwartale 2010 roku było dla nas dużym wyzwaniem, szczególnie ze względu na trudne warunki rynkowe" - powiedziała prezes spółki.

Udział eksportu grupy w sprzedaży wyniósł 17 proc. w porównaniu z 15,1 proc. rok wcześniej.

Wzrosła też marża brutto ze sprzedaży.

"Już drugi kwartał z rzędu nasza marża ze sprzedaży rośnie. W pierwszym kwartale wyniosła 27,1 procent. Trudno przewidzieć, czy będzie rosła w kolejnych okresach, ale chcielibyśmy zwiększyć lub przynajmniej utrzymać jej poziom" - powiedziała prezes.

Spółka przedstawiła też swoje wyniki pro-forma, z uwzględnieniem wpływu przejętej spółki Novaservis.

"Jeśli uwzględnimy Novaservis, to przychody za pierwszy kwartał wyniosły 66,6 mln zł, a zysk netto 6,3 mln zł. Przychody i zyski grupy wzrosły więc ponad dwukrotnie" - powiedział wiceprezes.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: oczekiwania | wyniki finansowe | zarządy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »