Handel detaliczny w sieci rozwija się coraz lepiej

Handel detaliczny w sieci rozwija się u nas coraz lepiej. Według prognoz, w tym roku wartość tego kanału sprzedaży przekroczy 30 mld zł, a do końca dekady jeszcze się podwoi.

Wartość rynku e-commerce to już ponad 5 proc. wartości handlu detalicznego w Polsce - pokazuje analiza PMR zaprezentowana w najnowszym raporcie "Handel internetowy w Polsce 2015. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2015-2020".

Cały rynek detaliczny jest podzielony na wiele kanałów sprzedaży. Od sklepów wielkopowierzchniowych, po mniejsze sklepy (jak sklepy ogólnospożywcze czy specjalistyczne), po handel w kioskach czy na bazarach. W zasadzie wszystkie kanały przeżywają większe lub mniejsze problemy, a niektóre kanały w ostatnich latach całkowicie się zmieniły, np. dyskonty. E-handel jest tym kanałem na rynku detalicznym, który notuje stabilną dynamikę wzrostu, niezależnie od sytuacji na całym rynku. Choć ostatnie lata przyniosły deflację, czy inne turbulencje, to kanał internetowy cały czas wzrastał w tempie dwucyfrowym.

Reklama

Co więcej, polski e-rynek jest wciąż we wstępnej fazie wzrostu. Choć z roku na rok staje się także rynkiem bardziej dojrzałym, co już widać w wysokim nasyceniu tego kanału w niektórych sektorach handlu detalicznego - np. w segmencie RTV, AGD i elektroniki użytkowej. Z drugiej strony są segmenty, jak handel spożywczy, handel produktami dla dzieci, czy DIY, które wciąż cechują się bardzo wczesną fazą rozwoju (pierwszy wspomniany), czy wysokim rozdrobnieniem (pozostałe dwa).

Wartość internetowej sprzedaży detalicznej rośnie w tempie dwucyfrowym od 2011 r. Wtedy jednak wartość rynku wynosiła 18,2 mld zł, w 2012 było to już 21 mld zł, a w 2013 r. 23,92 mld zł, w 2014 r. według szacunków PMR nastąpił skok do 27,5 mld zł. W roku 2015 ma ona sięgnąć niemal 32 mld zł.

Ciekawie przedstawia się dynamika z jaką rósł rynek e-commerce w Polsce. Najszybciej, bo w tempie 16,2 proc. rynek handlu internetowego rozwijał się w roku 2011, kolejne dwa lata to okres spowolnienia do 15,7 proc. w 2012 r. i ostre hamowanie do 13,4 proc. w roku 2013. Kolejne lata przyniosły odbicie i stabilizację na poziomie 15,3 proc. w 2014 r. i 15,4 proc. w roku obecnym.

Zmiany w zakresie technologii informatycznej oraz przyzwyczajeń konsumentów sprawiają, że z roku na rok rośnie liczba osób stale korzystających z internetu i dokonujących zakupów w tym kanale sprzedaży. Powszechnym staje się dostęp do taniego, szybkiego internetu w gospodarstwach domowych czy w smartfonach, co pokazują np. statystyki GUS.

Dodatkowo, nie tylko wygoda, ale wciąż różnice cenowe są kluczowymi czynnikami wpływającymi na popularność rynku e-commerce. Co więcej, wraz ze wzrostem strategii omnichannel, znaczenie kanałów zdalnego zakupu i obsługi klienta będzie rosło w całej gospodarce. Nowinki technologiczne oraz nowoczesne proklienckie podejście do serwisu, sprawiają, że e-zakupy stają się prostsze i wygodniejsze, nawet w przypadku zakupów wieloproduktowych.

Wzrost dynamiki w najbliższych latach będzie związany z dynamicznym rozwojem sklepów dużych graczy oraz ogólnie prognozowaną lepszą kondycją gospodarki. Jak pokazują nasze prognozy, do końca dekady wartość całego detalicznego e-handlu podwoi się i będzie bliska 10 proc. udziałowi całego handlu detalicznego.

Więcej informacji na portalspozywczy.pl

Dowiedz się więcej na temat: handel detaliczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »