Koncesje tylko na papierze

21 koncesji na korzystanie z linii PKP, wydanych przez ministra transportu, okazało się fikcją.

21 koncesji na korzystanie z linii PKP, wydanych przez ministra  transportu, okazało się fikcją.

Ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP ma dalej chronić monopol PKP - twierdzą

przedstawiciele Forum Kolejowego. Ich zdaniem, jeśli zostanie ona uchwalona, wszyscy polscy

przewoźnicy - z wyjątkiem PKP - stracą koncesje na przewozy. Takich koncesji minister transportu

wydał łącznie 22.

Firmy nie mogły z nich korzystać, ponieważ PKP jako właściciel infrastruktury nie stworzył możliwości

ich użycia. Nigdy nie powstał bowiem cennik za korzystanie z linii, przedsiębiorstwa nie mogły więc

wjechać na tory PKP. W myśl nowej ustawy koncesjonariusz, który nie skorzystał ani razu z koncesji,

Reklama

traci ją automatycznie z chwilą wejścia ustawy w życie.

Zdaniem członków Forum, takie postępowanie jest niezgodne z Prawem Unii Europejskiej, która w

swoich dyrektywach nakazuje firmom państwowym posiadającym pozycję monopolistyczną

udostępnianie własnej infrastruktury innym podmiotom.

Zwrócili oni także uwagę, że ustawa jest niezgodna z konstytucją, gdyż godzi bezpośrednio we

wcześniej nabyte prawa podmiotów. Koncesjonariusze nie wykluczają wystąpienia o odszkodowania,

gdyż zainwestowali już znaczne środki. Inwestycje te nie dość, że nie przyniosą im spodziewanych

zysków, to będą musiały być spisane na straty.

Sytuację na kolei uzdrowiłoby dopuszczenie innych przewoźników, tych, co mają koncesje, i tych, co o

takie koncesje wystąpią w przyszłości- powiedział prof. Wojciech Paprocki, przewodniczący zarządu

Forum Kolejowego. Jego zdaniem, przedłużanie istniejącej sytuacji to śmierć dla wielu zakładów

produkujących na rzecz kolei. Zamówienia PKP są niewielkie, bo nie ma ona pieniędzy. Wpuszczenie

nowych operatorów ożywiłoby rynek, a z nim produkcję wagonów i lokomotyw, podobnie jak dzieje się

to na rynku samochodów ciężarowych. W ciągu kilku ostatnich lat zainwestowano tam kilka mld zł,

dzięki czemu średni wiek ciężarówki eksploatowanej w Polsce zbliżył się do tego na Zachodzie.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: PKP | papiery | forum
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »