Konsumenci nie chcą dopłacać za wysoką jakość żywności

Cena, skład czy jakość - jakimi kryteriami kierują się Polacy przy wyborze produktów spożywczych?

Dla Polaków cena nadal pozostaje podstawowym kryterium wyboru produktów spożywczych. Aż 54 proc. ankietowanych zwraca uwagę właśnie na to, ile kosztuje dany produkt. Dla 38 proc. badanych istotnym jest to, czy produkt został wyprodukowany w Polsce. Wysoka jakość produktów jest traktowana jako standard, dlatego nie chcemy za nią płacić więcej - wynika z raportu "Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności" przygotowanego przez analityków Banku BGŻ BNP Paribas.

Cena jest najważniejszym kryterium branym pod uwagę przy wyborze artykułów spożywczych, jednak w przypadku takich kategorii jak wędliny czy pieczywo konsumenci rzadziej kierują się ich niską ceną niż w przypadku produktów masowych, chociażby makaronów i cukru. W swych decyzjach polscy konsumenci kierują się także tym, czy dany produkt posiada tradycyjną receptura i gatunek, a także czy jest ekologiczny (po 20 proc. wskazań). Rozpoznawalność marki producenta jest istotna jedynie dla 12 proc. badanych.

Reklama

Wysoka jakość, ale nie cena

Zgodnie z raportem Banku BGŻ BNP Paribas Polacy utożsamiają jakość przede wszystkim ze świeżością, ale również krajowymi produktami przy których wykorzystano tradycyjne receptury.

64 proc. konsumentów wysoką jakość produktu kojarzy ze świeżością. Blisko połowa ankietowanych, 47 proc., wskazuje, że już sama fakt wyprodukowania produktu w Polsce jest istotnym atrybutem określającym jego jakość. Jak podkreślają autorzy badania percepcja polskiego pochodzenia produktu szczególnego znaczenia nabiera w przypadku produktów masowych, takich jak chociażby mąka i cukier, czy jabłka i ziemniaki.

Dla 30 proc. synom jakość stanowi ekologiczny sposób produkcji, a dla 15 proc. marka. Jedynie niewielki odsetek badanych wskazał, że produkcja za granicą jest synonimem jakości.

Polscy konsumenci szukają coraz częściej produktów wysokojakościowych. Nie oznacza to jedna, że są gotowi zapłacić za nie wyższą cenę. 34 proc. badanych przez GfK na potrzeby raportu wskazało, że nie chce w ogóle płacić więcej za wyższą jakość artykułów spożywczych. Do 5 proc. więcej jest w stanie zapłacić 21 proc. Polaków. Kolejne 10 proc. ankietowanych jest gotowa zapłacić do 6-10 proc. więcej, a jedynie 8 proc. konsumentów wyraża gotowość, aby zapłacić więcej niż 10 proc. są produkt o wysokiej jakości.

Raport został opracowany m.in. na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas przez GfK, danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz FAO.

Więcej informacji na portalspozywczy.pl

Dowiedz się więcej na temat: zdrowa żywność | ceny żywności
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »