NFI EMF zakończy rok niższym zyskiem

- NFI Empik Media&Fasion spodziewa się, że na koniec 2011 roku spółka będzie miała zysk netto, ale będzie on prawdopodobnie niższy niż w 2010 roku. Spółka może mieć też problem z wypracowaniem 270 mln zł EBITDY w tym roku, jak wcześniej zapowiadała - poinformował dyrektor finansowy NFI EMF Jacek Bagiński.

- NFI Empik Media&Fasion spodziewa się, że na koniec 2011 roku spółka będzie miała zysk netto, ale będzie on prawdopodobnie niższy niż w 2010 roku. Spółka może mieć też problem z wypracowaniem 270 mln zł EBITDY w tym roku, jak wcześniej zapowiadała - poinformował dyrektor finansowy NFI EMF Jacek Bagiński.

"Na pewno w całym roku wypracujemy zysk netto, ale trudno będzie poprawić wynik netto rok do roku, byłoby to osiągalne, gdyby nie segment modowy" - powiedział dziennikarzom Bagiński.

Dodał, że również zapowiadane wcześniej wypracowanie w tym roku 270 mln zł wyniku EBITDA będzie trudne do osiągnięcia.

W 2010 roku grupa EMF miała 82 mln zł skonsolidowanego zysku netto i 74,8 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej.

Po 9 miesiącach 2011 roku grupa NFI EMF ma 6,1 mln zł straty netto przypadającej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 1,8 mln zł zysku rok wcześniej, zysk operacyjny spadł do 10 mln zł z 33,8 mln zł, EBITDA spadła o 14 proc. rdr do 96 mln zł, a EBITDA z działalności podstawowej wzrosła o 5 proc. rdr do 109 mln zł. Przychody wzrosły o 9 proc. rdr do 2,072 mld zł.

Reklama

Grupa podała, że w trzecim kwartale przychody like-for-like spadły o 1,7 proc. rdr, a po trzech kwartałach 2011 roku spadły o 2,4 proc. rdr.

Zarząd spółki tłumaczy, że głównym powodem spadku sprzedaży porównywalnej były ujemne LFL w Grupie Moda i Uroda (spadek o 15 proc. rdr w III kw. i o 11,3 proc. rdr po dziewięciu miesiącach).

"Nasz biznes modowy działa źle, a ciepły wrzesień też nam nie pomógł. Sprzedaż z metra kwadratowego mamy wyższą niż benczmarki, ale marże są za niskie, mamy za małą zdolność adaptowania cen do potrzeb rynku" - powiedział na wtorkowej konferencji Maciej Szymański, prezes Grupy Empik Media & Fashion.

Poinformował, że spółka zamierza poprawić wyniki segmentu modowego poprzez zmianę umów franczyzowych na umowy joint-venture.

"Planujemy dokonać zmian umów w I połowie 2012 roku, cztery marki zaakceptowały już wstępnie rozwiązanie joint-venture. Dzięki temu marża brutto wzrosnąć może o minimum 5 proc. Nie będzie opłaty franczyzowej w wysokości min. 2 proc., właściciele będą mocniej zaangażowani, a my będziemy mieć zagwarantowaną opcję wyjścia z inwestycji" - powiedział prezes Szymański.

"To poprawi też cash-flow, bo sprzedamy udziały do joint venture. Zakładamy, że w 2012 roku będziemy mieć z tego tytułu przynajmniej 20-30 mln zł gotówki" - dodał.

Poinformował, że sprzedaż sieci sklepów Mango w III kwartale dała spółce 13 mln zł, a w I kwartale 2012 roku planowana jest sprzedaż kolejnego, niewielkiego brandu, co dać powinno ok. 6 mln zł.

EMF zamyka także nierentowne sklepy w nierokujacych lokalizacjach.

Jacek Bagiński, członek zarządu ds. finansowych, poinformował dziennikarzy, że grupa jest zadowolona ze sprzedaży w październiku.

"Październik był jednym z najlepszych miesięcy w roku. Mieliśmy ok. 10-proc. wzrost sprzedaży LFL w sklepach Smyk, ok. 2-3 proc. wzrost LFL w grupie Empik i 3-5-proc. wzrost LFL w szkołach językowych" - powiedział Bagiński.

"Istotnie poprawił się też segment modowy, szczególnie w Polsce. Wzrost sprzedaży porównywalnej w październiku w Polsce był na poziomie zera, a w Rosji nadal ujemny, na poziomie minus 10-12 proc. W listopadzie dobre tendencje w sprzedaży LFL są utrzymane. Kluczowy będzie grudzień" - dodał.

Niedawno grupa otworzyła pierwszy w Polsce sklep marki GAP.

"Jesteśmy zadowoleni, przez 18 dni odwiedziło go 35 tys. osób. W 2012 roku planujemy otwarcie 2-3 sklepów, a w przyszłości około 5 rocznie. Docelowo chcemy mieć sieć około 20 sklepów GAP w dużych miastach, największych centrach handlowych" - powiedział prezes Szymański.

Bagiński poinformował dziennikarzy, że wydatki inwestycyjne NFI EMF w 2012 roku wyniosą około 100 mln zł.

"Planujemy, że CAPEX w 2012 roku wyniesie około 100 mln zł, czyli będzie około 1/3 mniejszy niż w 2011 roku. Zdecydowaliśmy się położyć większy nacisk na zwiększenie efektywności i zmniejszenie liczby otwarć, szczególnie w segmencie modowym" - powiedział po konferencji.

Dodał, że w 2012 roku dodatkowe środki mogą być ewentualnie wydane na akwizycje, ale obecnie spółka nie ma żadnych konkretnych planów dotyczących przejęć.

Na koniec III kwartału 2011 roku Grupa EMF miała 742 punkty sprzedaży o łącznej powierzchni 312,4 tys. m kw. Sieć powiększyła się w stosunku do poprzedniego kwartału per saldo o 12 lokalizacji, nie licząc sprzedaży sieci sklepów marki Mango.

Spółka podała, że największy rozwój sieci nastąpił w Grupie Empik (+6 punktów) oraz Grupie Smyk (+5 sklepów, w tym 1 wielkopowierzchniowy Smyk Megastore zlokalizowany w Katowicach).

W czwartym kwartale grupa zamierza otworzyć 6 salonów Empik, 2 sklepy Spiele Max, 2 Smyk Megastore i 12 szkół językowych, w tym trzy na nowym rynku tureckim.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Empik | Netto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »