Niewykorzystane środki ze zwolnień podatkowych dla ZPCHR trzeba będzie oddać

Po zmianach ustawy o rehabilitacji uzyskane w danym roku kalendarzowym środki zakładowego funduszu rehabilitacji (pochodzące m.in. ze zwolnień podatkowych), które nie zostały wykorzystane do 31 grudnia następnego roku, trzeba będzie wpłacić do PFRON.

Po zmianach ustawy o rehabilitacji uzyskane w danym roku kalendarzowym środki zakładowego funduszu rehabilitacji (pochodzące m.in. ze zwolnień podatkowych), które nie zostały wykorzystane do 31 grudnia następnego roku, trzeba będzie wpłacić do PFRON.

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 29 października 2010 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Z 2010 r. Nr 226, poz. 1475), które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2011 roku przewidują, że środki ZFRON uzyskane przed dniem 1 stycznia 2011 roku, które nie zostały wykorzystane do dnia 31 grudnia 2011 roku, podlegają wpłacie do PFRON w terminie do dnia 20 stycznia 2012 roku.

Nowy ustęp 4c w art. 33 ustawy o rehabilitacji stanowi, że "uzyskane w danym roku kalendarzowym środki funduszu rehabilitacji pochodzące ze zwolnień, o których mowa w art. 31 ust. 1, oraz kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, o których mowa w ust. 2 pkt 2, które nie zostały wykorzystane w terminie do dnia 31 grudnia następnego roku, podlegają wpłacie do Funduszu".

Reklama

Jednocześnie po art. 11 dodano art. 11 a w brzmieniu: "środki funduszu rehabilitacji pochodzące ze zwolnień, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, oraz kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, o których mowa w ust. 2 pkt 2 tej ustawy, uzyskane przed dniem 1 stycznia 2011 roku, które nie zostały wykorzystane do dnia 31 grudnia 2011 roku, podlegają wpłacie do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w terminie do dnia 20 stycznia 2012 roku".

W związku z powyższymi regulacjami pracodawcy, prowadzący zakłady pracy chronionej, którzy posiadają niewykorzystane środki uzyskane przed dniem 1 stycznia 2011 roku zyskali więc jasny i czytelny przepis, dający im całe 12 miesięcy na wydatkowanie zgromadzonych środków, co wydaje się być wystarczająco długim okresem na ich racjonalne rozdysponowanie.

Należy również podkreślić fakt, iż pracodawcy zyskali również pewność, że nikt nie nakaże im zwracać niewykorzystanych środków przez cały 2011 rok. Wcześniej, biorąc pod uwagę prace nad nowelizacją ustawy, nie było to takie oczywiste, ponieważ przed zmianą w proponowanym ust. 4c była mowa o środkach funduszu rehabilitacji zgromadzonych w danym roku kalendarzowym, natomiast w nowym brzmieniu ust. 4c i dodanym art. 11 a jest mowa o środkach uzyskanych. Ponieważ powyższy przepis nie odnosił się w sposób bezpośredni do środków zgromadzonych na zakładowych funduszach rehabilitacji przed wejściem w życie nowelizacji, istotnym było wyraźnie stwierdzenie, iż środki zgromadzone na ZFRON przed dniem wejścia w życie przedmiotowego przepisu nie podlegają zwrotowi do Funduszu. Istotnym zagrożeniem po wejściu w życie ustawy, wynikającym z niedoprecyzowanego zapisu, mogło być zinterpretowanie tego przepisu w sposób odnoszący się również do środków zgromadzonych na kontach ZFRON przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów. Rodziło to istotne zagrożenie, polegające na ewentualnym obowiązku zwrotu do PFRON wszystkich zgromadzonych przed dniem 31.12.2010 roku środków ZFRON, niewykorzystanych do końca pierwszego kwartału 2011 roku.

Ponadto także należy wskazać, że w pierwotnej wersji poprawki ust. 4c w art. 33 ustawy o rehabilitacji była mowa o środkach funduszu rehabilitacji, natomiast po doprecyzowaniu przedmiotowej poprawki środki funduszu ZFRON - które mają podlegać zwrotowi do PFRON - zostały zawężone do środków pochodzących ze zwolnień z podatków i opłat oraz zaliczek PIT-4, a jak wiadomo nie są to jedyne tytuły tworzące fundusz rehabilitacji, gdyż zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy o rehabilitacji Fundusz rehabilitacji tworzy się w szczególności:

1) ze środków, o których mowa w art. 31 ust. 3 pkt 1 lit. b;

2) z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z odrębnymi przepisami;

3) z wpływów z zapisów i darowizn;

4) z odsetek od środków zgromadzonych na rachunku funduszu rehabilitacji;

5) ze środków pochodzących ze zbycia środków trwałych zakupionych ze środków funduszu, w części niezamortyzowanej.

Justyna Zając-Wysocka

Radca prawny, Dyrektor Departamentu Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: zwolnienia podatkowe | zwolniony | zwolnienie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »