Nowelizacji ustawy o emeryturach

Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o 
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o 

emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ustawy o 

zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin i 

ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji

Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej,

Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby

Więziennej oraz ich rodzin.

Projekt ustawy przedstawia zmiany zasad waloryzacji emerytur i 

rent, ponieważ obowiązujący mechanizm waloryzacji emerytur i rent

Reklama

krytykowany jest jako niezrozumiały i niesprawiedliwy.

Proponowane od 2003 r. zasady waloryzacji to:

- wprowadzenie waloryzacji ex-post w oparciu o wskaźnik cen

towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku;

- przeprowadzanie waloryzacji od marca;

- pozostawienie wskaźnika waloryzacji na poziomie

gwarantującym realny wzrost świadczeń emerytalno-

-rentowych, uwzględniający co najmniej 20 proc. wzrostu

realnych wynagrodzeń;

- ustalenie kwoty bazowej w oparciu o przeciętne

wynagrodzenie w roku poprzedzającym termin waloryzacji.

W przypadku, gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 

pierwszej połowie roku wynosi co najmniej 105 proc., wówczas

przewidziana jest dodatkowa waloryzacja od 1 września na poczet

kolejnej waloryzacji w marcu następnego roku. Wskaźnikiem

dodatkowej waloryzacji byłby wskaźnik cen towarów i usług

konsumpcyjnych w pierwszej połowie roku. Dodatkowej waloryzacji

podlegałyby wszystkie świadczenia przyznane przed terminem

kolejnej marcowej waloryzacji, z tym, że świadczenia, które

podlegały ostatniej waloryzacji w marcu, podwyższane byłyby w 

ramach dodatkowej waloryzacji od 1 września, zaś pozostałe

świadczenia, tj. obliczone przy zastosowaniu kwoty bazowej

ostatnio ogłoszonej przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,

podwyższane byłyby od dnia nabycia prawa do świadczenia,

ustalonego w decyzji organu rentowego, nie wcześniej jednak niż od

1 września.

Dodatkowa waloryzacja byłaby wliczana w poczet waloryzacji w 

marcu następnego roku. Z tego względu świadczenia w wysokości

uwzględniającej podwyżkę z tytułu dodatkowej waloryzacji

przysługiwałyby tylko do końca następnego roku. Od 1 marca

waloryzowana byłaby kwota świadczenia bez uwzględnienia dodatkowej

podwyżki, ponieważ do ustalenia wskaźnika corocznej waloryzacji

byłby przyjęty średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług

konsumpcyjnych w poprzednim roku, powiększony co najmniej o 20

proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce

narodowej w poprzednim roku kalendarzowym. Rok 2003 jest dobrym

rokiem na wprowadzenie zmiany zasad waloryzacji świadczeń, ze

względu na niski wskaźnik waloryzacji w 2002 r.

Podstawowe zasady, jakie powinny spełniać nowe zasady

waloryzacji, to:

- przejrzystość i zrozumiałość stosowanych reguł;

- przesunięcie terminu rewaloryzacji z czerwca na marzec;

- odejście od obliczania wskaźnika waloryzacji w oparciu

o wzrost średniego świadczenia;

- wyeliminowanie "oscylatora" waloryzacji świadczeń

wynikającego z błędów planistycznych.

Przedstawiona propozycja spełnia te założenia. Waloryzacja oparta

będzie o wskaźniki faktyczne, a nie planowane, co oznacza

eliminację błędów planistycznych związanych z długim okresem

planowania (1,5-2 lata), który zostanie ograniczony do pół roku.

Termin waloryzacji przesunięty jest z 1 czerwca na 1 marca.

Ponadto projekt ustawy wprowadza przepis gwarantujący

ubezpieczonym zamieszkałym w Polsce, którzy otrzymują świadczenia

z zastosowaniem postanowień umów międzynarodowych w dziedzinie

ubezpieczeń społecznych, że przysługujące im świadczenie będzie

wypłacane w wysokości nie niższej niż najniższa emerytura lub

renta. Przy ustalaniu prawa i wysokości świadczeń emerytalno-

rentowych na podstawie umów bilateralnych, zawartych przez Polskę

w dziedzinie ubezpieczeń społecznych, przyznawanych osobom, które

były zatrudnione kolejno lub na przemian w obu państwach, sumuje

się okresy ubezpieczenia w obu państwach. Po stwierdzeniu, że

okres ubezpieczenia w obu państwach jest wystarczający do

przyznania świadczenia, instytucje ubezpieczeniowe ustalają, na

podstawie wewnętrznych przepisów - teoretyczną wysokość świadczeń

za łączny okres ubezpieczenia. Z tak ustalonej teoretycznej

wysokości instytucje ubezpieczeniowe przyznają świadczenie w 

wysokości częściowej za okresy ubezpieczenia na swoim terytorium.

Rada Ministrów zaakceptowała projekt ustawy o waloryzacji

emerytur i rent w roku 2003.

Projekt ustawy umożliwia realizację porozumienia zawartego przez

rząd z partnerami społecznymi, iż w 2003 roku waloryzacja będzie

przeprowadzona od 1 marca przy zastosowaniu wskaźnika waloryzacji

103,7 proc. Wysokość wskaźnika waloryzacji została uzgodniona

przez Trójstronną Komisję ds. Społeczno-Gospodarczych na

posiedzeniu 24 lipca. Środki na pokrycie wydatków z tytułu

waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych zostały przewidziane w 

ustawie budżetowej na rok 2003.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »