Orange Polska straciło w I kwartale 111 tys. klientów komórkowych
Grupa Orange Polska w pierwszym kwartale wypracowała 959 mln zł zysku EBITDA wobec 940,5 mln zł konsensusu. Przychody grupy sięgnęły 2,93 mld zł wobec oczekiwanych przez analityków 2,91 mld zł. W pierwszym kwartale Orange Polska zanotowało spadek liczby klientów komórkowych o 111 tys. Liczba stacjonarnych łączy głosowych grupy zmniejszyła się o 77 tys. - podała spółka w raporcie kwartalnym.
Jak wynika z raportu za pierwszy kwartał Orange Polska zanotowała spadek liczby klientów komórkowych o 111 tys. Na koniec marca liczba klientów telefonii komórkowej Orange Polska wyniosła 15,518 mln. Liczba klientów abonamentowych w ciągu kwartału wzrosła o 48 tys., a baza usług pre-paid zmniejszyła się o 159 tys.
Operator nie podał w prezentacji jak zachowywała się w pierwszym kwartale baza usług tańszej marki nju mobile. Średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) komórkowego grupy wyniósł 30,2 zł spadając z 30,7 zł w czwartym kwartale tego roku.
Baza klientów mobilnego internetu wzrosła do 1,598 mln, czyli o 77 tys. kwartalnie. Operator podał w prezentacji, że na koniec marca miał 900 tys. klientów technologii LTE, co oznaczało 287 tys. przyłączeń netto w pierwszym kwartale.
Przyspieszył też spadek liczby klientów stacjonarnej telefonii. W okresie styczeń-marzec Orange Polska opuściło 77 tys. klientów, o 10 tys. więcej niż w czwartym kwartale 2014 roku. Po raz pierwszy od wielu kwartałów wzrósł średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) usług telefonii stacjonarnej, który wyniósł 40,4 zł, rosnąc o 40 groszy wobec poprzedniego kwartału. Kontynuowany był spadek liczby klientów internetu stacjonarnego w technologii ADSL.
Na koniec marca Orange Polska miało 1,902 mln klientów ADSL, wobec 1,959 mln na koniec 2014 roku. Również w tym przypadku pierwszy raz od wielu kwartałów miał miejsce wzrost przychodu na użytkownika. ARPU z usług dostępu szerokopasmowego, telewizji i VoIP wzrosło do 60,8 zł z 60,4 kwartał wcześniej.
Przychody grupy okazały się o 1,7 proc. niższe niż rok wcześniej, kiedy wyniosły 2,995 mld zł (z czego 15 mln zł wynosiły przychody sprzedanej Wirtualnej Polski). Orange podało, że po wyłączeniu wpływu zmian regulacyjnych przychody spadły o 1 proc. rok do roku.
Sprzedaż usług telefonii komórkowej grupy spadła w pierwszym kwartale do 1,367 mld zł z 1,438 mld zł rok wcześniej, czyli o 4,9 proc. Sprzedaż sprzętu do telefonii komórkowej wyniosła w pierwszym kwartale 138 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to tylko 43 mln zł.
Sprzedaż usług stacjonarnych wyniosła 1,306 mld zł, i była o 8 proc. niższa niż rok wcześniej.
Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 960 mln zł, wobec 951 mln rok wcześniej. W pierwszym kwartale 2014 roku Orange Polska sprzedało portal Wirtualna Polska, odnotowując na transakcji 191 mln zł zysku.
Grupa podała w prezentacji wynikowej, że w pierwszym kwartale odnotowała 58 mln zł jednorazowego zysku na odwróceniu "pewnych korzyści pracowniczych".
Zysk podwyższyły ponadto oszczędności kosztowe (69 mln zł). Spadki dotyczyły głównie kosztów pracowniczych (spadek z 522 mln zł do 430 mln zł) oraz kosztów finansowych (do 58 mln zł ze 119 mln zł). Największą pozycją kosztową pozostały koszty sprzedaży, które wzrosły w pierwszym kwartale do 643 mln zł z 605 mln zł rok wcześniej. Marża skorygowanego zysku EBITDA operatora w pierwszym kwartale 2015 roku wzrosła rok do roku do 32,8 proc. z 31,8 proc.
Zysk netto wyniósł 171 mln zł wobec 86,8 mln zł konsensusu. Spółka podała w raporcie, że na wysokość zysku korzystnie wpłynął spadek kosztów finansowych netto o 61 mln zł rok do roku w połączeniu z niższymi kosztami amortyzacji (o 40 mln zł rok do roku) wynikającymi z wydłużenia ekonomicznej użyteczności niektórych aktywów. Organiczne przepływy operacyjne wyniosły 152 mln zł wobec 157 mln zł rok wcześniej.
W komentarzu do wyników Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansowych Orange Polska, podał, że spółka podtrzymuję całoroczna prognozę, czyli około 900 mln zł przepływów. Nakłady inwestycyjne spadły rok do roku o 14 proc. do 321 mln zł.
Poniżej wyniki Orange Polska i ich porównanie z konsensusem PAP:
1Q2015 | wyniki | kons. | różnica | r/r |
---|---|---|---|---|
Przychody | 2930,0 | 2910,6 | 0,7% | -2,2% |
EBITDA | 959,0 | 940,5 | 2,0% | -16,0% |
EBIT | 246,0 | 192,6 | 27,8% | -37,1% |
Zysk netto | 171,0 | 86,8 | 97,0% | -36,9% |
marża EBITDA | 32,7% | 32,4% | 0,30 | -5,40 |
marża EBIT | 8,4% | 5,4% | 2,95 | -4,66 |
marża netto | 5,8% | 3,1% | 2,73 | -3,21 |
Członek zarządu Orange Polska ds. finansowych Maciej Nowohoński poinformował, że spółka liczy się z tym, że w II kwartale spadek przychodów może być większy niż w I kwartale, co spowodowane jest, że od II kwar-tału 2014 r. w przychodach ujmuje ratalną sprzedaż telefonów komórkowych, co podwyższa przychody. Grupa oczekuje się, że II kwartał będzie z kolei dobry dla działalności ICT, czyli zaawansowanych rozwiązań teleinformatycznych dla przedsiębiorstw.
Orange Polska obserwuje ok. 100% wzrost konsumpcji treści mobilnych. Grupa nie spodziewa się, by oprócz segmentu pre-paid w przewidywalnej przyszłości wzrósł wskaźnik ARPU, jednak zaznacza, że spadek ten może być mniejszy niż przed rokiem. (PKO BP W. Giller)
Pobierz darmowy: PIT 2014