Podpisywać czy nie?
Przepisy nowej ustawy o VAT zwalniające podatników z obowiązku podpisywania faktur są niezgodne z ustawą o rachunkowości.
Stosownie do przepisu art. 106 ust. 1 nowej ustawy o VAT podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Ustawa nie nakłada zatem na podatników obowiązku podpisywania faktur. Obowiązku tego nie nakłada również przepis § 12 rozporządzenia ministra finansów z dn. 27 kwietnia 2004 r. oraz przepisy VI Dyrektywy Unii Europejskiej.
Powyższe oznacza, iż od 1 maja 2004 r. zbędne są podpisy na fakturach. Okazuje się jednak, iż aby faktura mogła być uznana za dowód księgowy, to w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 5 i ust. 1a ustawy o rachunkowości musi zawierać m.in. podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów. Konieczna jest zatem nowelizacja przepisów ustawy o rachunkowości, która zapewni korelację jej przepisów z przepisami ustawy o VAT.