Polacy ruszyli na zakupy

Sprzedaż detaliczna w marcu wzrosła o 19,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2006 roku, po wzroście o 17,5 proc. rdr w lutym 2007 roku, a mdm wzrosła o 19,6 proc. - podał w środę GUS.

Ekonomiści ankietowani szacowali, że sprzedaż detaliczna w marcu rdr wzrosła średnio o 16,7 proc., a mdm wzrosła o 17,2 proc. Sprzedaż detaliczna realnie wzrosła w III 07 o 17,7 proc. rdr, po wzroście o 16,9 proc. rdr w II, mdm wzrosła o 18,9 proc.

Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w marcu i lutym 2007 roku:

Reklama
                            III2007                  II2007
                         III2006 II2007          II2006  I2007
ogółem                    19,2  19,6             17,5    -2,1 
pojazdy                   28,0  21,3             27,7     3,0
mechaniczne                                      
paliwa                    13,2  18,6             12,2    -3,6
pozostała sprzedaż        27,2  22,4             20,1    -0,8 w sklepach
żywność, napoje,          13,0  17,8             10,6    -1,2
wyroby tytoniowe
leki, kosmetyki           14,2   8,5             23,1     1,7
prasa, książki            36,4  20,2             38,1     8,5
meble, AGD, RTV           24,7  15,9             27,4   -10,7
pozostałe                 16,6  22,8             14,0    -5,2
UWAGA: *Dane za poprzedni miesiąc zaktualizowane

Zdaniem analityków banku BGŻ - dynamika sprzedaży detalicznej przewyższyła nawet najbardziej optymistyczne prognozy. Do wzrostu dynamiki względem lutego przyczynił się przede wszystkim wzrost sprzedaży żywności. Może to być także efektem zakupów przedświątecznych dokonanych w ostatnich dniach marca. Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku święta wielkanocne przypadały tydzień później niż w 2007 roku. Podobnie jak w poprzednich miesiącach wzrost sprzedaży jest konsekwencją utrzymującego się wysokiego popytu na samochody. W wyniku boomu na rynku nieruchomości szybko rośnie sprzedaż mebli oraz sprzętu RTV i AGD. Dane pokazują, że gospodarstwa domowe przeznaczają wzrastające dochody coraz częściej na książki i prasę. W porównaniu do poprzedniego miesiąca w ujęciu nominalnym zaobserwowaliśmy znaczny wzrost sprzedaży paliw, co jest spowodowane w dużej mierze podwyżkami ich cen.

Wysoka dynamika sprzedaży detalicznej w ostatnich miesiącach pozwala na formułowanie coraz śmielszych prognoz tempa wzrostu gospodarczego w pierwszym kwartale, które może być nawet wyższe niż 7%. W szczególności doszło zapewne do wzrostu dynamiki spożycia indywidualnego.

Szybko rosnący popyt konsumpcyjny, na który wskazują dane o sprzedaży detalicznej, dostarczy -- na kończącym się dziś posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej -- dodatkowych argumentów dla "jastrzębi" i może przekonać niezdecydowanych "gołębi".

Rosnące płace

W I kwartale 2007 roku nastąpiła dalsza, znacząca poprawa wszystkich wskaźników nastrojów konsumenckich, co oznacza utrzymanie się wysokiego wzrostu konsumpcji prywatnej - podał GUS. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w I kwartale 2007 r. wartość -11,0 i był wyższy o 3,6 pp. w porównaniu do IV kwartału 2006 roku. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w I kwartale 2007 r. wartość -12,5, a więc lepszą o 4,2 pp. od wyniku z poprzedniego kwartału.

"Zmiany wartości obydwu wskaźników ufności konsumentów w ostatnich kwartałach, w szczególności zaś w ostatnich dwóch kwartałach wskazują, że oczekiwać należy dalszego utrzymywania się wysokiej dynamiki konsumpcji indywidualnej gospodarstw domowych" - napisał GUS.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | RDR | GUS | sprzedaż detaliczna | Mieszkanie dla Młodych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »