Prywatyzacja sektora elektroenergetycznego

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra skarbu państwa dokument Aktualizacja "Zintegrowanego harmonogramu prywatyzacji sektora elektroenergetycznego i wprowadzenia rynku energii elektrycznej".

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra skarbu państwa dokument Aktualizacja "Zintegrowanego harmonogramu prywatyzacji sektora elektroenergetycznego i wprowadzenia rynku energii elektrycznej".

Rada Ministrów 16 maja 2000 r. przyjęła "Zintegrowany harmonogram prywatyzacji sektora elektroenergetycznego oraz wprowadzenia rynku energii elektrycznej". Zaktualizowaną problematykę związaną z rynkiem energii elektrycznej w naszym kraju przedstawiono w dokumencie "Program wprowadzania rynku energii elektrycznej w Polsce", przyjętym przez Radę Ministrów 10 kwietnia 2001 r. Drugi obszar zagadnień dotyczący prywatyzacji był przedmiotem prac prowadzonych przez Zespół ds. prywatyzacji sektora energetycznego, powołany przez prezesa Rady Ministrów 27 lutego 2001 r. Jego celem było uściślenie harmonogramu prywatyzacji sektora z uwzględnieniem pewnych, nowych uwarunkowań.

Reklama

W harmonogramie przewidywano w 2000 r. prywatyzację następujących spółek w podsektorach:

elektrociepłowni: Kogeneracja Wrocław SA, zespoły elektrociepłowni: Warszawskich SA i Wybrzeże SA oraz

elektrociepłowni: Będzin SA, Białystok SA, Zielona Góra SA, Tychy SA;

elektrowni systemowych: Połaniec SA i Rybnik SA;

dystrybucji: Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny SA.

Z opóźnieniem w stosunku do planu zakończono właściwie wszystkie projekty prywatyzacyjne. W III kwartale 2001 r. zostanie podpisana umowa prywatyzacyjna dla elektrociepłowni: Zielona Góra i Tychy. Pojawiła się jednocześnie dysproporcja w zaawansowaniu prywatyzacji elektrowni i elektrociepłowni, spowodowana uprzywilejowaniem tych ostatnich na rynku. Nastąpiły również zmiany strukturalne w sektorze elektroenergetycznym. Powstał Południowy Koncern Energetyczny SA i uformowała się Grupa G-8 (zakłady energetyczne północnej Polski). Powstają też kolejne grupy zakładów energetycznych przewidzianych do prywatyzacji. Są to inicjatywy oddolne, zgodne z przyjętymi w zintegrowanym harmonogramie założeniami strategicznymi, polegającymi na:

- konsolidacji sektora przez prywatyzację;

- łączeniu podmiotów o zróżnicowanym potencjale i kondycji ekonomicznej w grupy proponowane do jednoczesnej prywatyzacji;

- zapewnieniu zrównoważonego udziału poszczególnych inwestorów w rynku energii elektrycznej.

Procesy te mogą spowodować zwiększenie wartości rynkowej skonsolidowanych spółek, chociaż prywatyzacja dużych spółek lub grup spółek jest trudniejsza i bardziej złożona. Problem stanowi też ustalenie właściwej sekwencji prywatyzacji poszczególnych podsektorów: przyspieszenie prywatyzacji spółek z podsektora wytwarzania i nieprzyspieszanie prywatyzacji spółek z sektora przesyłu i dystrybucji. Czynnikiem, który może wpłynąć na tempo przeprowadzenia zmian systemowych w podsektorach dystrybucji i wytwarzania energii jest wprowadzenie Systemu Opłat Kompensacyjnych (SOK), co może komplikować prywatyzację elektrowni. Niezbędne będzie zatem zintegrowanie działań w tworzeniu rynku energii oraz prywatyzacji szczególnie wytwórców.

Mając na uwadze powyższe uwarunkowania i doświadczenia wynikające z przebiegu prywatyzacji, zaproponowano wprowadzenie zmian w strategii prywatyzacji oraz zaktualizowanie harmonogramu prywatyzacji spółek sektora energetycznego, zgodnie ze stanem faktycznym i koniecznością przyspieszenia prywatyzacji elektrowni systemowych.

Aktualizacja i zmiany w strategii prywatyzacyjnej.

1. W I etapie prywatyzacji elektrowni systemowych oferta Skarbu Państwa obejmować będzie do 45 proc. akcji elektrowni systemowych i elektrociepłowni.

Dopuszcza się możliwość sprzedaży w I etapie większościowego pakietu akcji spółek z podsektora wytwarzania energii (również elektrociepłowni). W przypadku prywatyzacji spółek dystrybucyjnych oferta obejmować będzie do 25 proc. akcji.

2. Skarb Państwa zachowa minimum 25 proc. plus 1 akcja w każdej sprywatyzowanej spółce co najmniej do czasu zrealizowania programu inwestycyjnego i będzie miał wpływ na decyzje związane z:

- kontynuowaniem działalności statutowej spółki;

- likwidowaniem i zbywaniem całego lub części majątku spółki;

- nieobniżaniem kapitału akcyjnego;

- sprzedażą akcji innemu inwestorowi.

3. W celu zapewnienia konkurencji w sektorze elektroenergetyki dopuszcza się sprzedaż jednemu inwestorowi nie więcej niż ok. 15 proc. udziału w rynku energii ogółem. W uzasadnionych przypadkach możliwy będzie większy niż 15 proc. udział w rynku niektórych podmiotów (np. Elektrownia Bełchatów SA, Południowy Koncern Energetyczny SA oraz Grupa G-8). Stosowne propozycje przedstawi Ministerstwo Skarbu Państwa we współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

4. Począwszy od 2002 r., prywatyzacja podmiotów uważanych za szczególnie atrakcyjne dla potencjalnych inwestorów, tj. podmiotów z podsektora dystrybucji energii i Elektrowni Bełchatów SA zależeć będzie od postępów i zaawansowania prywatyzacji wszystkich pozostałych elektrowni systemowych.

Aktualizacja harmonogramu prywatyzacji.

I Projekty zrealizowane i planowane do realizacji w 2001 r. w podsektorach:

elektrociepłowni: Białystok SA, Tychy SA, Zielona Góra SA oraz Toruń SA i Elektrociepłownia Energotor Toruń SA;

elektrowni systemowych: Rybnik SA i Skawina SA;

dystrybucji: Grupa G-8: Elbląskie Zakłady Energetyczne SA, ENERGA Gdańska Kompania Energetyczna SA, Energetyka Kaliska, Zakład Energetyczny w Olsztynie SA i Zakład Energetyczny Płocku SA oraz zakłady energetyczne: Koszalin SA, Słupsk SA, Toruń SA.

Planuje się jednocześnie rozpoczęcie prywatyzacji pozostałych elektrowni systemowych i elektrociepłowni, których zakończenie przewidziano w następnych latach.

II Projekty planowane do realizacji w 2002 r. w podsektorach:

elektrociepłowni: Zabrze SA i Bydgoszcz SA oraz Zespołu Elektrociepłowni Bytom SA, a także Zespołu Elektrociepłowni Poznańskich SA i Zespołu Elektrociepłowni w Łodzi SA;

elektrowni systemowych: Stalowa Wola SA, Kozienice SA oraz Bełchatów SA i Kopalnia Węgla Brunatnego Bełchatów SA, a także zespołów elektrowni: Dolna Odra SA, Ostrołęka SA;

dystrybucji: STOEN SA i Grupa G-4: Rzeszowski Zakład Energetyczny SA, Zamojska Korporacja Energetyczna SA, Lubzel - Lubelskie Zakłady Energetyczne SA, Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego SA w Skarżysku-Kamiennej.

III Projekty planowane do realizacji w 2003 r. w podsektorach:

elektrociepłowni: Gorzów Wielkopolski SA, Bielsko-Biała SA, Chorzów SA;

elektrowni systemowych: Południowy Koncern Energetyczny SA, Elektrownia Opole SA, Elektrownia Turów SA i Kopalnia Węgla Brunatnego Turów SA.

Prywatyzacja ww. elektrowni rozpocznie się w 2001 r. (ogłoszenie przetargu na wybór doradcy prywatyzacyjnego).

dystrybucji:

1. Grupa: Energetyka Poznańska SA, Zakład Energetyczny w Gorzowie Wielkopolskim SA oraz zakłady energetyczne: Bydgoszcz SA., Szczecin SA, Łódź Teren SA;

2. Grupa: zakłady energetyczne: Zielona Góra SA, Wrocław SA, Jelenia Góra SA, Wałbrzych SA, Opole SA, Legnica SA;

3. Grupa: zakłady energetyczne: Kraków SA, Tarnów SA, Bielsko-Biała SA oraz Będziński Zakład Energetyczny SA;

4. Grupa: Łódzki Zakład Energetyczny SA oraz zakłady energetyczne: Warszawa Teren, Białystok SA, Częstochowa SA;

przesyłu: Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA (wstępne prace związane z przygotowaniem prywatyzacji będą zależeć od postępu w prywatyzacji wszystkich spółek w sektorze oraz znaczącego zaawansowania we wdrażaniu konkurencyjnego rynku energii).

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »