Resort finansów da bankom ulgę na FSO?

Ministerstwo Finansów prawdopodobnie zgodzi się na ulgę podatkową dla banków-wierzycieli warszawskiej fabryki samochodów Daewoo-FSO. To podstawowy warunek, pod jakim godzą się one umorzyć połowę z prawie 600 mln zł długów spółki. W efekcie banki mogą zaoszczędzić na podatku około 81 mln zł.

Ministerstwo Finansów prawdopodobnie zgodzi się na ulgę podatkową dla banków-wierzycieli warszawskiej fabryki samochodów Daewoo-FSO. To podstawowy warunek, pod jakim godzą się one umorzyć połowę z prawie 600 mln zł długów spółki. W efekcie banki mogą zaoszczędzić na podatku około 81 mln zł.

Zdaniem Jacka Piechoty, wiceministra gospodarki odpowiedzialnego w rządzie za sektor motoryzacyjny, resort finansów zgodzi się na zaliczenie przez banki w koszty uzyskania przychodów umarzanej przez nie części długów FSO. - Pracujemy nad ustawowym rozwiązaniem tej kwestii, jednak w przypadku Daewoo-FSO minister finansów jest gotów podjąć jednorazową decyzję - pozytywną dla banków-wierzycieli. Teraz, wraz z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, staramy się nadać jej taki kształt prawny, abyśmy nie zostali posądzeni o stosowanie niedozwolonej formy pomocy publicznej - powiedział nam wczoraj J. Piechota. Dzięki operacji banki miałyby niższą podstawę opodatkowania. Z szacunkowych wyliczeń wynika, że dzięki temu zaoszczędziłyby na podatku około 81 mln zł.

Reklama

Zdaniem przedstawicieli banków, zgoda resortu finansów była podstawowym warunkiem zawarcia układu oddłużeniowego z fabryką na warszawskim Żeraniu. - Uzgodniliśmy generalne zasady porozumienia, którego podstawowym warunkiem jest zgoda resortu finansów na ulgę. Teraz poszczególne banki muszą ustalić indywidualne zasady układu ze względu na różne zabezpieczenia pożyczek - stwierdził Wojciech Kaczorowski, rzecznik Banku Millennium. Ostateczne decyzje muszą zapaść do 18 września, kiedy planowane jest walne zgromadzenie akcjonariuszy Daewoo-FSO. Firma jest zadłużona na 591 mln zł w sześciu polskich bankach: BPH PBK, Banku Handlowym, Pekao, Millennium, ING Banku Śląskim i Kredyt Banku. Wynegocjowane porozumienie mówi o umorzeniu połowy długu. Resztę FSO ma zapłacić w ratach w ciągu czterech najbliższych lat. Reszta wierzycieli zgodzi się prawdopodobnie na zamianę długów na akcje.

Układ z bankami nie rozwiąże jednak wszystkich problemów FSO. - Licencję na produkcję lanosa i matiza mamy tylko do października przyszłego roku. Trzeba więc ją przedłużyć i pomyśleć nad modelami, które będą produkowane później. Do tego potrzebny jest inwestor - powiedział nam Marek Dyżakowski, przewodniczący Związku Zawodowego Inżynierów i Techników w Daewoo-FSO. Na razie jedynym zainteresowanym inwestycją w Warszawie jest brytyjski Rover. Ostatnio chciał wyleasingować od banków zastawiony tam majątek. Teraz jednak, gdy zastawy zostaną zdjęte w myśl planowanego układu, koncepcja leasingu nie ma racji bytu. - Żadna nowa propozycja współpracy na razie nie była omawiana - uważa W. Kaczorowski.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: FSO | bank | Daewoo | fabryki samochodów | resort | bańki | resort finansów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »