Stoen dla RWE Plus

Oprócz najlepszej ceny RWE Plus zaproponował ciekawą strategię rozwoju dla warszawskiego dystrybutora. Przewiduje ona zbudowanie firmy "multi-utility", w przyszłości dostarczającej odbiorcom obok energii elektrycznej także inne media i usługi.

Oprócz najlepszej ceny RWE Plus zaproponował ciekawą strategię rozwoju dla warszawskiego dystrybutora. Przewiduje ona zbudowanie firmy "multi-utility", w przyszłości dostarczającej odbiorcom obok energii elektrycznej także inne media i usługi.

Ministerstwo skarbu przyznało niemieckiemu koncernowi RWE Plus wyłączność negocjacyjną w sprawie prywatyzacji warszawskiego dystrybutora energii elektrycznej - Stoenu. Do końca września inwestor ma za zadanie doprecyzować z MSP warunki nabycia akcji. Z informacji pochodzących z ministerstwa skarbu wynika natomiast, że w tym czasie niekoniecznie musi wynegocjować pakiet socjalny z załogą Stoenu. Jeśli inwestor nie zdąży z pakietem w czasie wyłączności, dostanie jeszcze kilka dni na rozmowy z pracownikami- usłyszeliśmy w piątek w MSP. PG dowiedział się również, że nie ustalono jeszcze, ile akcji dystrybutora energii przejmą Niemcy. Oferta złożona przez RWE zawiera bowiem kilka wariantów wielkości nabywanego pakietu. Kwestia, ile akcji kupi inwestor, będzie omawiana już w przyszłym tygodniu. MSP chce sprzedać nawet 85 proc. walorów Stoenu, jednak nie może zrobić tego bez zgody rządu. Wciąż obowiązuje harmonogram prywatyzacji podsektora dystrybucji energii, który przewiduje konieczność zachowania przez skarb państwa 25 proc. akcji po wprowadzeniu inwestora do spółki. Zatem maksymalna pula akcji, którą może, w myśl obowiązującego prawa, zaoferować nabywcy skarb państwa, po udostępnieniu 15 proc. akcji pracownikom, wynosi tylko 60 proc. Ministerstwo skarbu ma zamiar zwrócić się do rady ministrów z prośbą o odstępstwo od tej zasady. Rząd zgodził się już na sprzedaż do 85 proc. akcji innego dystrybutora energii - grupy G-8, więc i teraz z uzyskaniem zgody nie będzie kłopotów. Zwłaszcza, że w tegorocznych, planowanych przychodach budżetu, środki uzyskane ze sprzedaży warszawskiego dystrybutora mają stanowić znaczącą pozycję.

Reklama

Dokładnie nie wiadomo na ile RWE wycenił Stoen, zwłaszcza, że ostatnia oferta, m.in. w związku z wprowadzeniem akcyzy na energię obniżyła się o kilkanaście procent. Na rynku krążą informacje, że cała spółka, w ofercie RWE jest warta ok. 1,7 mld zł. Nie można jednak wykluczyć, że MSP spróbuje jeszcze "podciągnąć" ofertę Niemców.

Oprócz RWE na krótkiej liście spółek chcących kupić Stoen były jeszcze francuska EDF, belgijska Electrabel i amerykańska PSEG. Do ścisłego finału weszły tylko trzy pierwsze firmy, gdyż Amerykanie wycofali się.

RWE Plus, oprócz najlepszej ceny, bo tak naprawdę to właśnie ona przesądziła o wyborze tej firmy, zaproponowała dla Stoenu ciekawą strategię rozwoju. Zamierza bowiem rozwinąć działalność warszawskiego dystrybutora w kierunku przedsiębiorstwa typu multi-utility, zaopatrującego klientów nie tylko w energię, ale także m.in. w wodę, gaz oraz inne media i usługi.

Stoen sprzedaje rocznie ponad 5 TWh energii elektrycznej i posiada 782 tys. klientów. W pierwszym kwartale 2002 roku zysk netto Stoenu spadł do 10 mln zł z 23,8 mln zł w analogicznym okresie 2001 roku. Przychody ogółem w pierwszym kwartale 2002 roku wzrosły do 477 mln zł z 363 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku. Spółka zatrudnia ponad 1700 osób.

RWE Plus jest spółką odpowiedzialną za dostawę energii elektrycznej w ramach koncernu multienergetycznego RWE. Oferta RWE Plus kierowana jest zarówno do klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw produkcyjnych, przedsiębiorstw komunalnych i regionalnych dystrybutorów energii elektrycznej. Razem ze swoimi spółkami zależnymi w Niemczech i zagranicą spółka tworzy Grupę RWE Plus. Grupa dostarcza energię elektryczną do 8,7 mln klientów, z czego 6,6 mln znajduje się w Niemczech.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: Stoen | Rwa | MSP | skarbu | Plus | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »