Tanie? Duże? W centrum? Jakie kupić mieszkanie
Od kilkunastu miesięcy na rynku nieruchomości trwa prawdziwy boom. Wśród respondentów, którzy wzięli udział w badaniu "Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania" 55 proc. zamierza w najbliższym czasie kupić mieszkanie, a 51 proc. dokonało takiego zakupu w roku poprzedzającym badanie. Najnowszy raport firmy Gemius SA pokazuje, co wpływa na decyzje internautów kupujących mieszkanie.
Liczba inwestycji mieszkaniowych dokonywanych lub planowanych przez respondentów na rynku pierwotnym i wtórnym jest podobna. Jeżeli internauci decydują się na zakup nowego "M", w większości przypadków (43 proc.) są to mieszkania kupowane u firm deweloperskich.
Stosunkowo małym powodzeniem cieszą się Towarzystwa Budownictwa Społecznego (6 proc. wskazań). Być może wynika to z małej ilości budowanych w ten sposób mieszkań lub faktu, że zakupione mieszkanie nigdy nie stanie się własnością nabywcy?
W jaki sposób kupił(a) Pan(i)/ zamierza Pan(i) kupić mieszkanie?
Źródło Gemius SA, "Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania"
Jakie czynniki decydują o wyborze mieszkania?
Cena mieszkania i jego metraż są podstawowymi czynnikami, które wpływają na podjęcie decyzji o kupnie własnego lokum. Warto podkreślić, że akceptowana wysokość ceny jednego metra kwadratowego mieszkania ma związek zarówno z jego odległością od centrum miasta, jak i z samym miastem, którego inwestycja dotyczy.
Oprócz ceny i wielkości, najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze mieszkania okazała się być lokalizacja, wskazywana przez 73 proc. badanych. Na kolejnych miejscach, jeśli chodzi o częstość wymieniania, znalazły się: rozkład mieszkania (48 proc.), koszty użytkowania mieszkania w przyszłości (41 proc.), dodatkowe elementy: garaż, piwnica, balkon (25 proc.) oraz bezpieczeństwo inwestycji (22 proc.).
Respondenci planujący nabycie mieszkania lub ci, którzy zakupu takiego dokonali w ciągu ostatniego roku, informacji z dziedziny rynku nieruchomości najczęściej szukają w internecie (76 proc.) - na stronach tematycznych, serwisach ogłoszeniowych, stronach deweloperów, spółdzielni mieszkaniowych i banków. Mniejszą popularnością wśród osób poszukujących informacji przy kupnie mieszkania cieszy się prasa (59 proc.) oraz agencje nieruchomości (43 proc.).
Czynniki związane z wyborem firmy deweloperskiej
Jak pokazują wyniki badania, 43 proc. respondentów kupiło lub planuje zakup mieszkania u dewelopera. Dla osób tych najważniejszymi kryteriami przy wyborze firmy deweloperskiej są: wiarygodność (94 proc.), terminowość (93 proc.) oraz oferowane warunki gwarancji (90 proc).
Jak ważne przy wyborze firmy deweloperskiej są według Pana/Pani następujące cechy?
Źródło: Gemius SA, "Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania"
Jednym z założeń badania było także sprawdzenie znajomości i oceny firm deweloperskich działających na rynkach pięciu ośrodków miejskich w Polsce.
Okazało się, że na każdym z lokalnych rynków rozpoznawani są inni liderzy branży deweloperskiej: w Trójmieście - Hossa (rozpoznawana przez 22 proc. respondentów z tego regionu), w Krakowie - Salwator (12 proc.), w Poznaniu - Ataner (26 proc.), w Warszawie - J.W Construction (29 proc.), a we Wrocławiu Dach-Bud z (9 proc. wskazań).
W obliczu trwającej prosperity na rynku nieruchomości, dla firm działających w tym sektorze kluczową kwestią staje się znajomość panujących trendów oraz budowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o wiedzę, która umożliwia sprostanie oczekiwaniom potencjalnych klientów.
Badanie przeprowadzono między 18 września 2006 a 9 stycznia 2007 roku. Analizą objęto 2 937 internautów w wieku co najmniej 20 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Osoby włączone do analiz musiały ponadto kupić mieszkanie w ciągu roku poprzedzającego badanie lub planować taki zakup w ciągu roku następującego po badaniu na terenie (lub w okolicy) jednego z wymienionych ośrodków miejskich.