TIR pod elektronicznym nadzorem

Wprowadzanie skomputeryzowanego systemu nie oznacza rezygnacji z tzw. karnetu TIR w wersji papierowej. Jest natomiast dodatkowym elementem umożliwiającym kontrolę danej operacji poprzez system elektroniczny. Wyrażany jest pogląd, że zmiany nie ułatwią raczej życia eksporterom.

Wprowadzanie skomputeryzowanego systemu nie oznacza rezygnacji z tzw. karnetu TIR w wersji papierowej. Jest natomiast dodatkowym elementem umożliwiającym kontrolę danej operacji poprzez system elektroniczny. Wyrażany jest pogląd, że zmiany nie ułatwią raczej życia eksporterom.

Od początku lipca br. wybrane kraje Unii Europejskiej wdrażają projekt komputeryzacji procedury TIR, realizowany w oparciu o Nowy Skomputeryzowany System Tranzytowy NCTS - poinformowało Ministerstwo Finansów. Komputeryzacja procedury TIR polegać będzie przede wszystkim na monitorowaniu operacji TIR na obszarze celnym Unii Europejskiej, z wykorzystaniem systemu NCTS.

Projekt obejmuje jedynie procedurę standardową (bez upoważnionego odbiorcy), realizowaną w urzędach celnych. Zastosowanie systemu NCTS w procedurze TIR nie oznacza rezygnacji z karnetu TIR w wersji papierowej. Jest jednak dodatkowym elementem umożliwiającym kontrolę danej operacji poprzez system elektroniczny.

Reklama

W praktyce komputeryzacja procedury TIR polegać będzie na wprowadzaniu przez funkcjonariuszy celnych danych z karnetu TIR do systemu NCTS i następnie nadzorowaniu poprzez system, czy towary zostały dostarczone do urzędu przeznaczenia. Posiadacz karnetu TIR otrzyma w urzędzie celnym - przymocowany w sposób trwały do karnetu TIR - wydruk Tranzytowego Dokumentu Towarzyszącego z nadanym numerem MRN. Urząd celny wyjścia/wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty poprzez elektroniczny komunikat przesłany z urzędu przeznaczenia/wyprowadzenia z obszaru Unii Europejskiej uzyska informację o zakończeniu danej operacji TIR i zamknie operację w systemie NCTS.

Komunikat elektroniczny jednak nie będzie stanowił podstawy do zamknięcia procedury tranzytu z zastosowaniem karnetu TIR. Zgodnie z art. 455 rozporządzenia wykonawczego do wspólnotowego kodeksu celnego jedyną podstawą do zamknięcia operacji TIR jest przesłana do urzędu wyjścia/wprowadzenia na obszar Unii Europejskiej dolna część voletu nr 2 karnetu TIR z naniesionymi przez urząd przeznaczenia wynikami kontroli. Na tym etapie komputeryzacja procedury TIR poprzez wykorzystanie systemu NCTS będzie więc jedynie elementem dodatkowym, mającym na celu przetestowanie możliwości sprawowania elektronicznego nadzoru operacji TIR.

Krzysztof Tomaszewski

Krzysztof Flis, doradca podatkowy, MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy Sp. z o.o.
W nowej procedurze wybrane polskie urzędy celne będą włączone do sieci europejskiej. Po przyjęciu zgłoszenia towaru do procedury tranzytu polski urząd wyjścia będzie zawiadamiał urząd celny wyprowadzenia towaru w Polsce lub innym kraju UE. Z kolei urząd celny wyprowadzenia po otrzymaniu towaru zawiadomi o tym urząd celny wyjścia. Jeżeli nie będzie takiego sygnału, to zostanie wdrożona procedura poszukiwania towaru. Tak jest również i obecnie, z tą różnicą, że przesyłane są dokumenty papierowe. Obecnie ma się to odbywać jednocześnie z zastosowaniem form elektronicznych. Nie przypuszczam, żeby ułatwiło to życie naszym eksporterom. Może natomiast usprawnić kontrolę celną nad eksportowanymi przesyłkami wysyłanymi w procedurze tranzytu.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: TIR-y | procedury | elektroniczny | urząd celny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »