TVN pokaże lepsze wyniki

Rekordowa oglądalność programu TVN będzie mieć pozytywny wpływ na wyniki za trzeci kwartał - poinformowała wczoraj spółka, podając wstępne szacunki. Według zarządu, przychody wzrosły o 24%, a marża EBITDA przekroczyła 20%. To lepsze rezultaty od oczekiwanych przez analityków.

Rekordowa oglądalność programu TVN będzie mieć pozytywny wpływ na wyniki za trzeci kwartał - poinformowała wczoraj spółka, podając wstępne szacunki. Według zarządu, przychody wzrosły o 24%, a marża EBITDA przekroczyła 20%. To lepsze rezultaty od oczekiwanych przez analityków.

Niedawno pytaliśmy Piotra Waltera, prezesa TVN, czy wyniki za III kwartał usprawiedliwiają wzrost kursu spółki na giełdzie. Nie odpowiedział, tłumacząc, że nie może tego zrobić przed publikacją raportu w listopadzie. Przyznał jednak, że wrzesień był pod względem oglądalności jednym z najlepszych miesięcy w historii TVN.

Niedoceniona wypowiedź

Analitycy wzięli tę wypowiedź za dobrą monetę. Niektórzy, jak specjaliści CA IB Securities, w oparciu o nią podnieśli założenia co do wzrostu przychodów TVN i EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja). Po korekcie, ale nadal mając w pamięci ostrzeżenie TVN, że III kwartał będzie słaby, prognozowali, że wpływy ze sprzedaży wzrosną o 6%, a EBITDA niemal w ogóle - o 0,5%.

Reklama

We wtorek wieczorem TVN podała własne szacunki. Są zdecydowanie wyższe niż analityków.

Udany kwartał i trzy też

Zarząd telewizyjnej grupy wstępnie wyliczył, że skonsolidowane przychody w III kwartale wzrosły o 24% w porównaniu z analogicznym okresem 2004 r., a marża EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację do przychodów) przekroczy 20%. Nie podano kwot, ale oznacza to, że w kwartale zakończonym 30 września TVN wypracowała 172,81 mln zł przychodów i przynajmniej 34,5 mln zł EBITDA. Przed rokiem było to odpowiednio: 139,37 mln zł i 23,58 mln zł. Marża EBITDA wyniosła wówczas niecałe 17%. W sumie po trzech kwartałach tego roku przychody TVN mogą więc wynieść 584,2 mln zł, o ponad 16% więcej niż w analogicznym okresie 2004 r. Zarząd TVN zapowiadał ostatnio, że wzrost sprzedaży w całym 2005 r. może sięgnąć 15%.

Silna ramówka

III kwartał nadal był słabszy niż dwa pierwsze, ale firmie udało się w dużym stopniu zniwelować efekt sezonowości. Stało się to dzięki bardzo dobrym wynikom oglądalności, które są zasługą nowych programów. Oglądalność całodobowa w grupie widzów w wieku od 16 do 49 lat wzrosła z 15,8% we wrześniu 2004 r. do 17,5% we wrześniu tego roku. W grupie docelowej w prime time zwiększyła się z 23,7% do 27,9%. Wzrost ten jest przypisywany silnej ramówce jesiennej, wzbogaconej m.in. o Sopot Festival i trzy nowe seriale: "Magda M", "Niania" i "Anioł Stróż".

Docenić wyniki oglądalności

- Wyższa oglądalność powoduje, że powstają dodatkowe minuty czasu reklamowego do wykorzystania - wyjaśnia Włodzimierz Giller, analityk DB Securities. Reklamodawcy wykupują czas reklamowy w TVN m.in. w postaci punktów ratingowych (tzw. GRP), z których każdy odpowiada 1% grupy docelowej. TVN emituje spot tyle razy, ile musi, aby zapewnić kontrahentowi odpowiednią widownię. Im więcej osób ogląda reklamę jednocześnie, tym szybciej TVN wypełnia zadanie i ma do dyspozycji więcej czasu antenowego w kolejnych dniach. "Po osiągnięciu przez emisje materiałów reklamowych założonej liczby punktów GRP przed końcem kampanii, reklamodawca może zrezygnować z kolejnych emisji materiałów reklamowych lub kontynuować kampanię, dopłacając za uzyskane dodatkowo punkty GRP" - czytamy w dokumencie poświęconym polityce sprzedażowej spółki w 2005 r.

Zdaniem Michała Janika, analityka BDM PKO BP, zapowiedzi zarządu mogą sprawić, że trend wzrostowy kursu TVN wydłuży się. Na wczorajszym zamknięciu za akcję spółki płacono 58,9 zł, o 0,5% więcej niż we wtorek.

Urszula Zielińska

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: oglądalność | TVN SA | marża
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »