W sprawie restrukturyzacji sektora naftowego

Rada Ministrów przyjęła stanowisko rządu do Dezyderatu nr 1 Komisji Skarbu Państwa Uwłaszczenia i Prywatyzacji do Rady Ministrów uchwalonego na posiedzeniu 18 grudnia 2001 roku w sprawie restrukturyzacji i przekształceń własnościowych w sektorze naftowym.

Rada Ministrów przyjęła stanowisko rządu do Dezyderatu nr 1 Komisji Skarbu Państwa Uwłaszczenia i Prywatyzacji do Rady Ministrów uchwalonego na posiedzeniu 18 grudnia 2001 roku w sprawie restrukturyzacji i przekształceń własnościowych w sektorze naftowym.

Dezyderat dotyczy wyjaśnień w sprawach:

- opóźnień w realizacji programu restrukturyzacji i przekształceń własnościowych w sektorze naftowym,

- oceny wiarygodności konsorcjum ROTCH w kontekście pozyskania dla Rafinerii Gdańskiej inwestora strategicznego,

- uzasadnienia koncepcji konsolidacji PKN Orlen z partnerem branżowym z regionu Europy Centralnej,

- kompleksowej aktualizacji programu restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego.

W odpowiedzi na dezyderat poselski MSP wyjaśnia, że generalną przyczyną opóźnień w realizacji programu były ciągle zmieniające się koncepcje przyjęcia ostatecznego kształtu sektora po przekształceniach oraz mniejszy niż oczekiwano oddźwięk wśród inwestorów zarówno branżowych, jak i finansowych, a co za tym idzie niemożność przeprowadzenia na określonych warunkach kolejnych prywatyzacji. Inną przyczyną, która spowodowała zmniejszenie zainteresowania, jest nadpodaż produkcji rafineryjnej, spowodowana zwiększeniem zdolności produkcyjnej, pomimo zamknięcia w Europie kilku rafinerii.

Reklama

Pozostałe problemy wymienione w dezyderacie poselskim są wyjaśnione w dokumencie pod nazwą ?Strategia dla przemysłu naftowego w Polsce", na który składają się: ?Program restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego wraz z opisem sektora naftowego" wraz z oceną dotychczasowej realizacji rządowego programu restrukturyzacji i prywatyzacji przemysłu naftowego, przyjętego przez Radę Ministrów 15 lipca 1995 roku (z późniejszymi zmianami) oraz uzasadnienie. Dokument ten uwzględniał wszystkie uwagi merytoryczne zgłoszone w trakcie jego tworzenia lub uzgodnień z innymi resortami oraz inne uwagi (w tym o charakterze niemerytorycznym). Materiał został przyjęty przez Radę Ministrów 24 września 2002 roku z drobnym korektami (uwagi ministra infrastruktury oraz ministra finansów).

Podstawowym celem restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego, założonym w przedstawionym projekcie, jest:

1) wzmocnienie pozycji rynkowej podmiotów tego sektora,

2) zapewnienie im trwałego i stabilnego rozwoju,

3) zagwarantowanie bezpieczeństwa energetycznego kraju,

4) zapewnienie ochrony interesów konsumentów,

5) rozwój polskiego przemysłu petrochemicznego, stanowiącego podstawową bazę surowcową dla przemysłów Wielkiej Syntezy Chemicznej (WSCH) w Polsce.

Z uwagi na dominującą pozycję PKN Orlen SA w sektorze przetwórstwa ropy naftowej oraz sektorze hurtowej dystrybucji paliw ciekłych, program określa niezbędne zadania dla monitorowania polityki zakupów surowca ropy naftowej oraz polityki cenowej tego podmiotu.

Działania restrukturyzacyjne i prywatyzacyjne muszą być realizowane etapowo w stosunku do poszczególnych podmiotów z uwagi na złożoność prowadzonych procesów przekształceń własnościowych w tym sektorze. W przypadku niepowodzenia wybranej formuły prywatyzacji dopuszczono - po uzyskaniu wymaganych zgód - możliwość realizacji formuły alternatywnej.

Również ze względu na wymóg zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju, dla podmiotów sektora paliwowego przyjęto formę prywatyzacji niezależną od formy prywatyzacji spółek logistycznych.

Jako podstawową rolę Nafty Polskiej SA pozostawiono nadzór nad procesami restrukturyzacji, prowadzenie prywatyzacji podmiotów w ujęciu sektorowym oraz monitorowanie rynku w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju i konkurencyjności podmiotów zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.

Wskazano na zasadność umożliwienia polskim rafineriom wzięcia udziału w ewentualnej prywatyzacji spółek, zajmujących się wydobyciem ropy naftowej, tak w kraju, jak i zagranicą, gdyż koncepcja ta wychodziłaby naprzeciw istniejącym w światowym przemyśle naftowym tendencjom tworzenia zintegrowanych pionowo podmiotów. Dokonano również korekty strategii spółek sektora naftowego w zakresie produkcji ekopaliw.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sprawy | Rada Ministrów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »