Wypaliliśmy 72 mld papierosów
Mimo wzrostu akcyzy, w 2004 r. spadek sprzedaży papierosów wyhamował. Wyniósł 0,2 proc., podczas gdy rok wcześniej 4,4 proc.
Walka o udziały w rynku tytoniowym z roku na rok staje się coraz trudniejsza. Sprzedaż legalnych papierosów od 2002 r. nie rośnie, a do walki o miejsce w czołowej piątce włączył się przed rokiem kolejny, silny gracz - brytyjski Gallaher.
Są jednak powody do optymizmu. W 2004 r. sprzedaż papierosów wyniosła 72 mld sztuk, podczas gdy rok wcześniej 72,1 mld.
- Spadek sprzedaży okazał się minimalny. Wyniósł niespełna 0,2 proc. To dobry wynik, jeśli wziąć pod uwagę wzrost akcyzy, a więc także cen - mówi Jerzy Skiba, prezes Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego. Zastanawia się jednak, czy zaplanowane na ten rok podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe (średnioroczny wzrost o 14,7 proc.) nie wpłyną na pogorszenie wyników sektora.
Jednak nie dla wszystkich firm tytoniowych 2004 r. był udany. - Nasz udział rynkowy wyniósł około 9 proc. - informuje Marta Skłodowska z Altadis Polska.
Rok wcześniej firma miała ponad 11-proc. udział w rynku. Udziały Zakładów Tytoniowych w Lublinie natomiast spadły poniżej 1 proc. - Na spadek sprzedaży naszych papierosów wpłynęły wojny cenowe i rozwijający się wciąż czarny rynek - komentuje Marek Maj, prezes lubelskiej spółki.