Dobry wynik Asbis

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, zanotował bardzo mocny ostatni kwartał 2017 roku. W IV kw. 2017 r. Grupa zwiększyła swoje przychody o prawie 178 mln USD, czyli o 49%, do 542 mln USD z 364 mln USD w IV kw. 2016 r.

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, zanotował bardzo mocny ostatni kwartał 2017 roku. W IV kw. 2017 r. Grupa zwiększyła swoje przychody o prawie 178 mln USD, czyli o 49%, do 542 mln USD z 364 mln USD w IV kw. 2016 r.

Przychody za dwanaście miesięcy 2017 r. wzrosły o 346 mln USD rdr, czyli były wyższe o 30% i wyniosły 1,485 mld USD, w porównaniu do 1,139 mld USD w 2016 roku.

Koszty wzrosły jedynie jako funkcja zysku brutto. Zysk netto za IV kw. 2017 r. uległ znacznej poprawie i wyniósł 3,8 mln USD, w porównaniu do 2,6 mln USD w analogicznym okresie 2016 r. Zysk netto po opodatkowaniu w 2017 r. przekroczył 6,9 mln USD w porównaniu do 4,6 mln USD w 2016 roku, czyli był o blisko 50% wyższy niż w ubiegłym roku.

W rezultacie, Grupa zrealizowała opublikowaną 6 lutego 2018 r. skorygowaną w górę prognozę finansową na 2017 rok i kontynuuje działania zmierzające do dalszej poprawy rentowności. Grupa planuje opublikować prognozę na 2018 rok.

Reklama

Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: "IV kwartał 2017 r. był dla nas okresem ścisłej kontynuacji działań, które prowadziliśmy przez cały rok. Przychody wzrosły istotnie w obu naszych głównych regionach działalności, tj. w krajach byłego ZSRR oraz w Europie Środkowo-Wschodniej. Mimo, że marża zysku brutto za IV kwartał 2017 r. była niższa rok do roku, marża zysku netto była na podobnym poziomie. Ponadto, udział kosztów operacyjnych w przychodach zmniejszył się o ponad 15% względem ubiegłego roku. Dlatego, wraz ze wzrostem biznesu, istotnie poprawiła się nasza rentowność netto."

Siarhei Kostevitch kontynuował: "Innym istotnym czynnikiem charakteryzującym IV kwartał 2017 r. były bardzo mocne dodatnie przepływy pieniężne, które wynikają ze zmian w naszej strategii oraz portfolio produktowym. Biorąc pod uwagę naszą obecną pozycję, to co udało nam się do tej pory wypracować oraz spodziewane efekty naszych działań w przyszłości, jesteśmy przekonani, że zanotujemy mocny 2018 rok. Planujemy opublikować prognozę finansową na ten rok wkrótce."

Przychody w krajach byłego ZSRR wzrosły w IV kw. 2017 r. o 77,51%, a w Europie Środkowo-Wschodniej o 42,31%. Za dwanaście miesięcy 2017 r. sprzedaż w regionie krajów byłego ZSRR wzrosła o 61,63%, podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosła o 16,42%. Silniejsza poprawa w regionie krajów byłego ZSRR wynikała z inwestycji Grupy oraz lepszego sentymentu rynkowego. ASBIS oczekuje, że w najbliższej przyszłości silny trend wzrostowy w sprzedaży na obu obszarach będzie kontynuowany. W ciągu dwunastu miesięcy 2017 r. Grupa poprawiła również znacznie sprzedaż w Europie Zachodniej, podczas gdy sprzedaż w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki pozostała stabilna rok do roku.

Analiza według krajów pozwala na lepsze zrozumienie wspomnianych powyżej trendów. Wzrost w krajach byłego ZSRR wynikł z ciągłej poprawy na Ukrainie (+119,84% w IV kw. 2017 r. oraz +78,79% za dwanaście miesięcy 2017 r.), w Rosji (+18,06% w IV kw. 2017 r. oraz +33,40% za dwanaście miesięcy 2017 r.), w Kazachstanie (+42,71% w IV kw. 2017 r. oraz +96,13% za dwanaście miesięcy 2017 r.) oraz na Białorusi (+96,85% w IV kw. 2017 r. oraz +51,69% za dwanaście miesięcy 2017 r.). Jednocześnie, silny wzrost w Europie Środkowo-Wschodniej w IV kw. 2017 r. i bardziej zrównoważony wzrost w tym regionie za dwanaście miesięcy 2017 r. jest rezultatem tendencji na Słowacji (+17,12% w IV kw. 2017 r. oraz -5,76% za dwanaście miesięcy 2017 r.), która była słaba w pierwszej połowie roku, w Czechach (+25,45% w IV kw. 2017 r. oraz +22,74% za dwanaście miesięcy 2017 r.) oraz w Rumunii (+77,35% w IV kw. 2017 r. oraz +51,52% za dwanaście miesięcy 2017 r.).

Wynik na Bliskim Wschodzie i w Afryce jest determinowany głównie przez przychody w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (+21,48% w IV kw. 2017 r. oraz -4,16% za dwanaście miesięcy 2017 r.), podczas gdy Europa Zachodnia była napędzana przez Holandię (+58,91% w IV kw. 2017 r. oraz +65,18% za dwanaście miesięcy 2017 r.).

Wzrost sprzedaży w IV kw. 2017 r. oraz w całym 2017 r. to rezultat mocnego wzrostu sprzedaży smartfonów, tabletów, laptopów, dysków SSD, dysków i innych mniejszych linii produktowych.

Sprzedaż w podziale na linie produktowe kształtowała się następująco:

Sprzedaż smartfonów, która jest kluczowym czynnikiem wzrostu sprzedaży, wzrosła o 100,03% w IV kw. 2017 r. oraz o 77,91% w całym 2017 r.

Biznes związany z tabletami wzrósł o 91,88% w IV kw. 2017 r. oraz o 32,86% w ciągu dwanastu miesięcy 2017 r.

Sprzedaż laptopów wzrosła o 33,34% w IV kw. 2017 r. oraz o 11,48% w całym 2017 r.

Sprzedaż dysków SSD kontynuowała mocne wzrosty: +29,19% w IV kw. 2017 r. oraz +61,85% za dwanaście miesięcy 2017 r.

Wzrosła sprzedaż dysków twardych o 9,58% w IV kw. 2017 r. oraz o 1,29% w całym 2017 r.

Sprzedaż procesorów zmniejszyła się o 13,50% w IV kw. 2017 r. oraz o 6,06% w całym 2017 r.

Spośród innych linii produktowych, Spółka zanotowała pozytywny trend w IV kw. oraz w całym 2017 r. na sprzedaży płyt głównych i kart graficznych (+239,37% oraz +215,02%), peryferiów (+21,58% oraz +30,85%), modułów pamięci (+85,96% oraz +89,37%), akcesoriów i multimediów (+58,59% oraz +47,21%) oraz pamięcy flash (+30,93% oraz +24,71%).

ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 60 krajach świata.Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS i Car-DVR, Multiboardy itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).

ASBIS posiada podmioty zależne w 24 krajach, zatrudnia około 1 100 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów. Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).

mzb

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »