Zmiany w opodatkowaniu podatkiem VAT w budownictwie

Założono podwyższenie od 1 stycznia 2002 roku stawki VAT z 7 proc. do 22 proc. na materiały budowlane i roboty budowlane, związane z budownictwem mieszkaniowym oraz infrastrukturą towarzyszącą.

Założono podwyższenie od 1 stycznia 2002 roku stawki VAT z 7 
proc. do 22 proc. na materiały budowlane i roboty budowlane, 
związane z budownictwem mieszkaniowym oraz infrastrukturą 
towarzyszącą.

Dotyczyłoby to także budowy, remontów i bieżącej

konserwacji obiektów: zbiorowego-okresowego zamieszkania (bez

turystycznych), naukowych, oświatowych i wychowawczych, kultury i 

sztuki, radiowych i telewizyjnych, a także budynków sakralnych,

ochrony zdrowia i opieki społecznej, kultury fizycznej, turystyki

i wypoczynku oraz użytku publicznego.

Przewidziano także podniesienie stawki VAT z 7 proc. do 22 proc.

na sprzedaż obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Reklama

Przewidziano również opodatkowanie podatkiem VAT czynności w 

zakresie:

- ustanowienia na rzecz członka spółdzielczego lokatorskiego prawa

do lokalu mieszkalnego lub odrębnej własności lokalu mieszkalnego

lub lokali o innym przeznaczeniu;

- przeniesienia na rzecz członka własności domu jednorodzinnego;

- czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym

przysługują spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawa do

lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami

lokali lub na rzecz właścicieli lokali, nie będących członkami

spółdzielni, za które pobierane są opłaty.

Powyższe czynności podlegałyby w 2002 roku opodatkowaniu stawką

22 proc. Obecnie mieszkania w spółdzielczości nie są opodatkowane,

co oznacza brak możliwości odliczania podatku naliczonego od

materiałów budowlanych i robót. Nie objęcie opodatkowaniem

mieszkań w spółdzielczości pogłębiłoby zróżnicowanie w 

opodatkowaniu tych mieszkań w stosunku do mieszkań nabywanych u 

developerów.

W związku z wprowadzeniem nowych zasad opodatkowania materiałów

budowlanych i sprzedaży nieruchomości (m.in. przez developerów)

zdecydowano, że kwoty wniesione przez inwestorów (w tym osoby

fizyczne) przed dniem wejścia w życie ustawy nie będą objęte

skutkami nowych zasad opodatkowania. Dlatego w przepisach

przejściowych przewidziano, że przy wymiarze podatku, związanym z 

przyjęciem zaliczki przed datą wejścia w życie ustawy, będą

stosowane stawki VAT obowiązujące w okresie, w którym kwoty te

zostały przyjęte. W przypadku spółdzielni kwoty te nie będą

opodatkowane żadną stawką, gdyż ustanowienie praw do lokali,

przeniesienie własności domów w spółdzielni do czasu wejścia w 

życie ustawy nie podlega opodatkowaniu (oznacza to brak odliczeń,

kumulowanie podatku w cenie), przy zakupie zaś mieszkań i domów u 

developerów będzie to - w stosunku do kwot wpłaconych przed 1

stycznia 2002 roku ? stawka 0 proc., a w stosunku do kwot

wpłaconych po tej dacie, a przed wejściem ustawy w życie ? stawka

7 proc.

Szacuje się, że skutki podwyższenia stawki VAT w budownictwie do

22 proc. wyniosą ok. 1,3 mld zł.

Wraz z wejściem w życie ww. rozwiązań przewidziano wprowadzenie

(w odrębnej ustawie) zwrotu części wydatków ponoszonych przez

indywidualnych inwestorów przy budowie domów lub zakupie mieszkań.

Ma to zrekompensować podwyżki stawek VAT w budownictwie

mieszkaniowym.

W efekcie skutki finansowe zmian zasad opodatkowania w 

budownictwie będą mniejsze o wypłacone zwroty.

2. Ograniczenie stosowania stawki 7 proc. w opodatkowaniu towarów

dla dzieci.

Przewidziano likwidację stawki 7 proc. i wprowadzenie 22 proc. na

następujące towary dla dzieci: łyżwy, narty, sanki, obuwie z 

łyżwami, rowery i pojazdy dziecięce, urządzenia z drewna do

ogródków dziecięcych, zabawki i gry towarzyskie oraz meble dla

dzieci.

Nie przewidziano podwyższenia stawki 7 proc. na pozostałe towary

dla dzieci, np. wózki dziecięce, wyroby dla niemowląt, okrycia,

ubiory, bieliznę osobistą dla dzieci do 11 lat, tornistry, pomoce

naukowe, artykuły szkolne.

Wprowadzenie proponowanych zmian spowoduje dodatnie skutki

finansowe w wysokości ok. 200 mln zł.

3. Rozszerzenie podstawy opodatkowania w imporcie towarów o 

opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek

pobierać te należności w związku z importem. Chodzi o opłaty: a)

celne dodatkowe, pobierane w związku z ochroną przed nadmiernym

przywozem towarów do Polski, b) wyrównawcze, pobierane od

niektórych towarów.

Szacuje się, że wprowadzenie powyższej zmiany spowoduje skutki

finansowe w wysokości ok. 50 mln zł.

4. Ograniczenie odliczania podatku VAT o podatek od oleju

napędowego oraz gazu zużywanego przez samochody osobowe oraz inne

o ładowności do 500 kg.

Należy się spodziewać, że skutki finansowe będą dodatnie i 

wyniosą ok. 25-30 mln zł.

5. Zmiany w opodatkowaniu czasopism specjalistycznych.

Założono likwidację stawki 0 proc. na czasopisma specjalistyczne

i objęcie ich stawką 7 proc. Stosowane obecnie rozwiązanie

(ustalanie listy czasopism specjalistycznych objętych stawką 0

proc. w rozporządzeniu) zostało zaskarżone przez rzecznika praw

obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego, jako niezgodne z art.

217 ustawy zasadniczej. Ponadto wprowadzenie stawki 7 proc. dla

wszystkich wydawnictw prasowych, także specjalistycznych, będzie

oznaczać dostosowanie polskich przepisów do unijnych.

Skutki finansowe tego rozwiązania wyniosą ok. 0,2 mln zł.

6. Zmiany w opodatkowaniu wyrobów rękodzieła ludowego i 

artystycznego.

Przewidziano podwyższenie stawki VAT z 3 proc. do 22 proc. na

wyroby rękodzieła ludowego i artystycznego, atestowane przez

krajowe komisje artystyczne i etnograficzne. Przepisy unijne,

dotyczące podatku VAT, nie pozwalają stosować stawki obniżonej na

tego rodzaju wyroby.

Wprowadzenie proponowanej zmiany nie pogorszy sytuacji drobnych

twórców ludowych. Będą oni mogli korzystać ze zwolnień

podmiotowych z VAT na zasadach ogólnych, tj. w granicach obrotów

10.000 euro.

Skutki finansowe oszacowano na ok. 60 mln zł.

7. Likwidacja stawki 7 proc. i wprowadzenie stawki 22 proc. na

opony naprawiane i bieżnikowane oraz na usługi związane z 

bieżnikowaniem i wulkanizacją opon oraz dętek.

Stosowanie stawki obniżonej na te towary i usługi jest sprzeczne

z dyrektywami UE.

8. Ograniczenie zwolnienia dla budynków będących towarami

używanymi w rozumieniu ustawy. Proponuje się nie stosować

zwolnienia w stosunku do budynków remontowanych (ulepszonych),

jeżeli wydatki na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc.

ich wartości początkowej.

9. Wpisanie do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku

akcyzowym szczególnych momentów powstania obowiązku podatkowego

dla niektórych towarów i usług, regulowanych obecnie w 

rozporządzeniu ministra finansów z 22 grudnia 1999 roku, na

podstawie delegacji ustawowej.

Zmiana ma charakter techniczny.

10. Zmiana w art. 17 ust. 5 ustawy o VAT.

Zmiana polega na umożliwieniu szacowania obrotów przez organa

skarbowe w przypadkach, gdy oddziały osoby prawnej ? wykorzystując

powiązania kapitałowe - dokonywałyby transakcji powodujących

uszczuplenia budżetowe. Dotyczyłoby to jedynie sytuacji, gdy

obroty zwolnione z podatku zakładu, na rzecz którego dokonywane

jest odpłatne przekazanie towarów oraz świadczenie usług,

stanowiłyby co najmniej 50 proc. całości obrotu.

Zmiana ta przyniesie dodatnie skutki dla budżetu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: budowlane | budownictwo | opłaty | stawki | towary | skutki | VAT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »