Zasada szuka kapitału

By móc spłacić zobowiązania spółka planuje nową emisję akcji. Ma je objąć tajemniczy, choć dotychczasowy akcjonariusz.

By móc spłacić zobowiązania spółka planuje nową emisję akcji. Ma je objąć tajemniczy, choć dotychczasowy akcjonariusz.

Zasada, należąca głównie do Sobiesława Zasady spółka zarządzająca grupą firm z branży motoryzacyjnej, pilnie poszukuje kapitału. Ostatnio przed spółką pojawiła się szansa na pozyskanie dodatkowych środków. I to nieco zaskakująca.

"Prowadzimy rozmowy z jednym z dotychczasowych akcjonariuszy, który ma pomóc w restrukturyzacji naszego zadłużenia, czyli po prostu spłacić zobowiązania spółki" - informuje Tomasz Kałwa, prezes Zasady.

Tajemniczy partner

W zamian za to przyszły inwestor objąłby akcje nowej emisji w podwyższonym kapitale zakładowym spółki. Zgodnie z planami zarządu ma on wzrosnąć z 62,7 do maksymalnie 79,7 mln zł. Decyzje w tej sprawie ma podjąć walne zaplanowane na 24 sierpnia. Który z dotychczasowych akcjonariuszy chce wyłożyć tak duże pieniądze? Szef spółki nie chce na razie ujawnić nazwy tajemniczego akcjonariusza.

Reklama

"Nazwa tej firmy zostanie ujawniona dopiero podczas zgromadzenia akcjonariuszy" - ucina Tomasz Kałwa. Dodaje także, ze spółka obecnie nie prowadzi żadnych rozmów w sprawie pozyskania zewnętrznego inwestora.

Wyjść na zero

Zasada nie myśli także o powrocie na giełdę, z której wycofała się kilka lat temu. I to akurat nie dziwi biorąc pod uwagę wyniki niektórych spółek, którymi zarządza. Straty nadal przynoszą dwie największe z nich - producenci autobusów Autosan i Jelcz. Pierwsza z nich zakończyła ubiegły rok stratą netto wysokości 5,6 mln z, a druga - blisko 25 mln zł. Według prezesa Kałwy, także w pierwszym kwartale obie firmy zanotowały straty. "Prowadzimy restrukturyzację tych spółek. Sadzę, ze na koniec roku powinny one wyjść co najmniej na zero" - deklaruje enigmatycznie szef Zasady. Jak postrzega problemy Jelcza i Autosana konkurencja? "Obie firmy mają świetnych fachowców. Niestety obie firmy przespały kluczowy dla rynku 1994 r. Już wtedy było wiadomo, że do Polski wchodzą duzi zagraniczni gracze. Grupa Zasada niestety nie wprowadziła wtedy do sprzedaży nowych konstrukcji i straciła udziały w rynku. Ciężko to obecnie nadrobić" - mówi Krzysztof Olszewski, prezes spółki Solaria Bus & Coach.

Paweł Janas

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: firmy | Szukają
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »