InPost: doszło do incydentu z zakresu bezpieczeństwa danych pracowników

W połowie lipca doszło do incydentu z zakresu bezpieczeństwa danych naszych pracowników - przyznaje firma InPost w komunikacie przesłanym PAP.

Jednocześnie zapewnia, że dane klientów są bezpieczne. Sprawą zajmuje się policja, podjęcie działań zapowiada też GIODO.

W środę wieczorem portal zaufanatrzeciastrona.pl podał, że w sieci opublikowano bazę danych należącą do firmy InPost, która zawiera szczegółowe dane kilkudziesięciu tysięcy pracowników i współpracowników oraz informacje o współpracy z organami ścigania.

"Opisywana sprawa dotyczy incydentu z zakresu bezpieczeństwa danych naszych pracowników z połowy ubiegłego miesiąca. Co ważne, bezpieczeństwo danych naszych klientów nie zostało w jakikolwiek sposób naruszone" - poinformował PAP rzecznik prasowy InPost S.A. Wojciech Kądziołka. Zapewnił, że dział bezpieczeństwa InPost "niezwłocznie podjął odpowiednie działania zabezpieczające". Kądziołka zaznaczył, że sprawa została zgłoszona na policję.

Reklama

"W związku z informacjami, które się pojawiły, biuro do walki z cyberprzestępczością KGP na bieżąco analizuje sytuację, ale ze względu na dobro podejmowanych czynności więcej szczegółów nie ujawniamy" - powiedział w czwartek PAP rzecznik KGP mł. insp. Mariusz Ciarka.

To przestępstwo podpada pod art. 268a Kodeksu Karnego i jest ścigane na wniosek pokrzywdzonego.

Rzecznik Prasowy GIODO Agnieszka Świątek-Druś poinformowała PAP, że Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych niezwłocznie zajmie się tą sprawą z urzędu.

Olga Zakolska, Krzysztof Markowski (PAP)

.................................

Kopiowanie dokumentów tożsamości przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych przy zawieraniu umów nie ma podstawy prawnej i nie może być stosowane bez dobrowolnej zgody klienta - informuje Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

W związku z sygnałami, jakie trafiły do biura GIODO, z których wynikała, że przy zawieraniu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych przedsiębiorcy kopiują dokumenty potwierdzające tożsamość klientów, urząd przeprowadził kontrolę.

Z ustaleń inspektorów wynika, że przedsiębiorcy w większości przypadków uzależniali zawarcie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych od przekazania kopii dokumentu tożsamości, a w niektórych przypadkach również innych dokumentów, takich jak np. prawo jazdy, książeczka wojskowa czy legitymacja studencka.

Ponadto w niektórych przypadkach - jak informuje GIODO - zawarcie umowy wiązało się z koniecznością wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych zawartych w tych dokumentach.

Generalny Inspektor zakwestionował te praktyki, jako niezgodne z obowiązującym prawem. Jak argumentuje GIODO skutkują one pozyskiwaniem bez podstawy prawnej takich danych, jak m.in. wizerunek, wzrost, kolor oczu, adres zameldowania, numer prawa jazdy, kategorie prawa jazdy, data wydania oraz data ważności prawa jazdy. W związku z tym Generalny Inspektor wydał decyzję nakazującą przedsiębiorcom telekomunikacyjnym zaprzestanie tych praktyk.

Jak wskazuje GIODO zakres danych, które bez zgody, mogą być pobrane od użytkownika usług telekomunikacyjnych określa katalog określony w art.161 ust.2 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Są to: nazwiska i imiona, imiona rodziców, miejsce i data urodzenia, adres miejsca zamieszkania i adres korespondencyjny (jeżeli jest on inny niż adres miejsca zamieszkania), numer ewidencyjny PESEL, nazwa, seria i numer dokumentów potwierdzających tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego UE albo Konfederacji Szwajcarskiej - numer paszportu lub karty pobytu.

W katalogu tym nie wymieniono takich danych, jak: wizerunek, wzrost, kolor oczu, adres zameldowania, numer prawa jazdy, kategorie prawa jazdy, data wydania oraz data ważności prawa jazdy - podkreśla GIODO. W związku z tym dane te m.in. pozyskane na skutek skopiowania dokumentu tożsamości mogą być pobrane tylko na podstawie dobrowolnie wyrażonej zgody przez klienta.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: poczta | GIODO | telefonia komórkowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »