Alior Bank przyspiesza wdrożenie strategii

Zarząd Alior Banku przyjął plan operacjonalizacji Strategii "Cyfroweg -Buntownika" d -roku 2020. Zgodnie z nim główne cele strategiczne zostaną zrealizowane szybciej niż wcześniej zakładano. Równocześnie Bank poinformował w komunikacie bieżącym -zamknięciu z sukcesem budowy księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych ośmioletnich obligacji podporządkowanych na łączną kwotę 400 mln zł. W związku z bardz -dużym popytem bank podjął decyzję -dodatkowej emisji -wartości 200 mln zł, również skierowanej inwestorów instytucjonalnych.

Zarząd Alior Banku przyjął plan operacjonalizacji Strategii "Cyfroweg -Buntownika" d -roku 2020. Zgodnie z nim główne cele strategiczne zostaną zrealizowane szybciej niż wcześniej zakładano. Równocześnie Bank poinformował w komunikacie bieżącym  -zamknięciu z sukcesem budowy księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych ośmioletnich obligacji podporządkowanych na łączną kwotę 400 mln zł. W związku z bardz -dużym popytem bank podjął decyzję  -dodatkowej emisji  -wartości 200 mln zł, również skierowanej inwestorów instytucjonalnych.

Ustalona marża (2,7 punktu procentoweg -ponad WIBOR 6M) jest najniższa w historii dotychczasowych emisji obligacji podporządkowanych realizowanych przez Alior Bank.

Od początku lipca kurs akcji Alior Banku odnotował silny wzrost -13,3 proc. (stan na 3 października 2017 r.), istotnie powyżej dynamiki indeksu WIGBanki (0,0 proc.) oraz indeksu WIG20 (6,3 proc.).

Główne założenia planu operacjonalizacji Strategii "Cyfroweg -Buntownika":

-Zgodnie z planem operacjonalizacji strategii, celem Alior Banku (Banku) jest osiągnięcie już w 2019 r.

( -rok szybciej niż przewidzian -w strategii) wskaźnika zwrotu z kapitału (ROE) na poziomie 14 proc., wskaźnika kosztów d -dochodów (C/I) na poziomie 39 proc. oraz marży odsetkowej nett -(NIM) na poziomie 5,1 proc., oraz utrzymanie roczneg -tempa wzrostu wolumenu kredytów na poziomie 5-6 mld zł brutt -(zgodnie z założeniami strategii).

Reklama

- Zgodnie z planem Bank osiągnie możliwość wypłaty dywidendy w 2020 r. (tj. z zysku za rok 2019), uwarunkowanej wytycznymi i oczekiwaniami Komisji Nadzoru Finansowego.

- Alior Bank nie planuje emisji akcji w celu podwyższenia kapitału w horyzoncie strategii.

- Plan kapitałowy d -2020 r. przewiduje, że Bank spełni wymogi regulacyjne w zakresie współczynnika Tier 1 bez wykorzystania instrumentów kapitałowych (takich jak gwarancje czy sekurytyzacja), przy jednoczesnym utrzymaniu planowaneg -tempa wzrostu.

- Plan kapitałowy Alior Banku zakłada utrzymanie nadwyżki kapitałowej c -najmniej 50 punktów bazowych powyżej minimum regulacyjneg -Tier 1. W tym celu Bank zamierza przejściow -w roku 2018 wykorzystać linię gwarancyjną -maksymalnym potencjale uwolnienia kapitału d -300 mln zł. Dodatkow -Bank bierze pod uwagę możliwość przeprowadzenia jednej transakcji sekurytyzacyjnej. Bank przewiduje wykorzystanie powyższych instrumentów na poziomie d -230 mln zł uwolnioneg -kapitału Tier 1.

- Zgodnie z przyjętym planem, celem Alior Banku jest osiągnięcie kosztu ryzyka na poziomie 1,6 proc.

w 2020 r.

- Cel strategiczny na koszt finansowania pozostaje bez zmian, tj. na poziomie 1,1 proc.

- Celem Alior Banku jest utrzymanie obecnej struktury alokacji kapitału pomiędzy segmentem klienta biznesoweg -(ok. 51 proc.) i klienta indywidualneg -(ok. 49 proc.).

- W ramach segmentu klienta biznesowego, celem Banku jest zwiększenie alokacji kapitału na segment mikr -i małych przedsiębiorstw z 31 proc. obecnie d -47 proc. w 2020 r., przy jednoczesnym wdrażaniu inicjatyw stabilizujących poziom kosztu ryzyka.

- Zwiększenie ekspozycji na małe i średnie przedsiębiorstwa pozwoli na przyspieszenie osiągnięcia celu ROE na poziomie 14 proc. (w roku 2019) i uwolnienie okoł -350 mln zł kapitału Tier 1 w horyzoncie realizacji strategii.

- W ramach segmentu klienta indywidualnego, celem Banku jest zwiększenie liczby klientów z główną relacją bankową -77 proc. d -2020 r. i uzyskanie udziału klientów z główną relacją bankową w now -pozyskiwanych klientach "daily bankingu" na poziomie 55 proc.

Plan zakłada, że ok. 30 proc. nowych klientów "daily banking" będzie pozyskiwanych poprzez kanały cyfrowe.

- Bank wdraża własną metodykę zarządzania zasobami IT (AGILOR) oraz Model Zarządzania Innowacjami Alior Banku w celu umocnienia przewagi konkurencyjnej w oparciu -technologię.

- C -roku Bank przeznaczy okoł -100 mln zł na inwestycje w IT i innowacje, w czterech obszarach:

- infrastruktura IT,

- nowe systemy i narzędzia mobilne,

- innowacje i fintechy,

- bezpieczeństw -cyfrowe.

Alior Bank będzie rozwijał współpracę z PZU oraz Peka -w celu realizacji synergii zarówn -kosztowych, jak i przychodowych.

- Plan wdrożenia Strategii Cyfroweg -Buntownika obejmuje 70 inicjatyw w ramach 12 obszarów.

- Zgodnie ze Strategią Cyfroweg -Buntownika, Bank będzie analizował możliwości rozwoju w zakresie dalszych transakcji fuzji i przejęć.

- Dzięki realizacji Strategii "Cyfroweg -Buntownika" Alior Bank dołączy d -grona najlepszych i najbardziej innowacyjnych banków w Europie, jednocześnie stając się najefektywniejszym bankiem na rynku krajowym - mówi Michał Chyczewski, wiceprezes Zarządu, pełniący obowiązki prezesa Alior Banku. - Dzięki wdrożeniu 70 szczegółow -zaplanowanych inicjatyw, Alior Bank stanie się cyfrowym bankiem pierwszeg -wyboru dla klientów indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce - dodaje.

Konsekwentny rozwój działalności - klienci indywidualni i biznesowi

W obszarze bankowości detalicznej Alior Bank zamierza zwiększyć liczbę klientów, dla których jest bankiem pierwszeg -wyboru, -77 proc. d -2020 r. Pomoże w tym nowa segmentacja behawioralna i koncentracja na grupach klientów korzystających z kanałów cyfrowych oraz dokonujących transakcji bezgotówkowych przede wszystkim przy pomocy kart oraz smartfonów. Bank przewiduje, że w 2020 r. drogą elektroniczną będzie pozyskiwał 30 proc. klientów "daily banking" (w 2016 r. był -t -5 proc.), otwierał połowę kont oszczędnościowych (w porównaniu z 23 proc. w 2016 r.) i udzielał 32 proc. pożyczek (6 proc. w 2016 r.). Pozycję Banku wzmocni również wyróżniająca się oferta usług wzbogacona -rozwiązania biometryczne, m.in. logowanie d -aplikacji mobilnej głosem lub poprzez skan wizerunku twarzy, a także wirtualny portfel z pakietem zintegrowanych usług, takich jak kupowanie biletów komunikacji miejskiej, opłacanie rachunków, czy ułatwienie cyfroweg -kontaktu z administracją publiczną.

W segmencie biznesowym Alior Bank chce się skupić się na mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach. Alior Bank zamierza być bankiem pierwszeg -wyboru dla start-upów oraz kompleksow -wspierać firmy z sektora MŚP.

Już w 2018 r. Bank będzie wykorzystywał architekturę systemową e-państwa (np. Jednolity Plik Kontrolny) d -w pełni automatycznej i natychmiastowej oceny zdolności kredytowej firmy. Ambicją Banku jest zbudowanie pełnej i automatycznej obsługi kredytowej w kanałach bankowości elektronicznej, z zachowaniem najwyższej jakości obsługi doradczej dla firm w placówkach Banku.

Plan wdrożenia strategii zakłada też dalszy rozwój oferty produktowej m.in. poprzez poszerzenie palety produktów cash management, oferty dedykowanych ubezpieczeń dla firm, czy szerszą dystrybucję faktoringu i leasingu. Bank będzie dalej aktywnie rozwijał wsparcie dla firm MŚP w zakresie dystrybucji indywidualnych i portfelowych programów pomocowych ze środków pomocy publicznej i UE 2014-2020.

- Dzięki wdrożeniu Strategii "Cyfroweg -Buntownika", Alior Bank utrzyma wysokie temp -wzrostu wolumenu kredytoweg -na poziomie 5-6 mld zł brutt -rocznie, przy utrzymaniu współczynników kapitałowych na bezpiecznym poziomie - mówi Filip Gorczyca, wiceprezes Zarządu Alior Banku. - Plan operacjonalizacji strategii przewiduje, że Alior Bank osiągnie najwyższy poziom rentowności w polskim sektorze bankowym, tj. proc.zwrot z kapitału na poziomie 14 proc. oraz proc. marżę odsetkową nett -na poziomie 5,1 proc.. Dzięki temu Bank uzyska możliwość wypłaty dywidendy w 2020 roku, uwarunkowanej wytycznymi i oczekiwaniami KNF - dodaje.

W oparciu -internetową platformę zafirmowani.pl, bank zamierza rozwijać ofertę usług komplementarnych wykraczających poza usługi bankowe. Między innymi bank zaproponuje produkty pozwalające osiągać synergie wynikające ze wspólnych zakupów, czy też wsparcie w pozyskiwaniu nowych kontrahentów. Portal zafirmowani.pl ma stać się podstawowym adresem internetowym, oferującym kompleksowe narzędzia d -założenia, prowadzenia i rozwoju własnej działalności gospodarczej.

Za pośrednictwem platformy przedsiębiorcy mogą już dziś prowadzić księgowość, a od przyszłeg -roku wnioskować całkowicie online

-finansowanie.

- Dzięki zwiększeniu udziału klientów, dla których jesteśmy Bankiem pierwszeg -wyboru, jak i zmianie kanałów sprzedaży, obniżymy koszty ryzyka. Będziemy rozwijać kanały zdalne, zwiększać udział sprzedaży własnej oraz zmieniać strukturę aktywów. W efekcie, koszt ryzyka ulegnie zmniejszeniu d -1,6 proc. w 2020 r. - mówi Katarzyna Sułkowska, wiceprezes zarządu Alior Banku. - Nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają na dostosowanie procesów d -indywidualnych potrzeb klienta, a także dokładniejszą ocenę związaneg -z nim ryzyka - dodaje.

Bank planuje zwiększenie efektywności kosztowej poprzez robotyzację 118 procesów. Transformacja biznesu będzie polegała na robotyzacji procesów w obszarze operacji i back-office. W wyniku pilotażu roboty obsługują z sukcesem już trzy procesy.

Innowacje i współpraca z fintechami

Nowy Model Zarządzania Innowacyjnością Alior Banku pozwoli na wykorzystanie nowoczesnych technologii d -stworzenia pomostu pomiędzy potrzebami klientów a strategią banku. Ułatwi t -życie klientom przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej rentowności dla Banku.

Model Zarządzania Innowacjami Alior Banku jest oparty -dwa ekosystemy - wewnętrzny i zewnętrzny. Umożliwią one pozyskiwanie pomysłów od pracowników, klientów i sektora fintech na całym świecie, oraz na przekształcanie tych pomysłów w innowacyjne rozwiązania dla klientów. Bank wprowadza nową ścieżkę kariery dla innowatorów oraz narzędzia crowdsourcingowe, które mają na celu pobudzenie innowacyjności pracowników i otwarcie drogi d -biznesoweg -wykorzystania ich pomysłów.

Ponadt -powołan -Departament Fintech - nową jednostkę odpowiedzialną za poszukiwanie fintechów w skali globalnej i inicjowanie partnerstwa z tymi, które najbardziej odpowiadają strategii Banku. Jeg -celem jest nawiązanie współpracy z 20 firmami d -2020 r. i sprawienie, że Bank będzie postrzegany jak -partner pierwszeg -wyboru dla fintechów w Europie.

Fundamentem, na którym ma zostać zbudowany zewnętrzny ekosystem Alior Banku, jest strategia PSD2/OpenAPI mająca na celu wykorzystanie możliwości, jakie tworzy przyjęcie standardów PSD2. Bank zamierza pójść znaczniej dalej niż tylk -spełnić wymogi PSD2 czy też przyjąć rolę zewnętrzneg -agregatora danych (choć oba te modele będą testowane i wykorzystane biznesowo). Alior Bank zamierza także skupić się na wykorzystaniu modelu OpenAPI d -nawiązywania partnerstw z fintechami z innych rynków.

W ramach tych partnerstw będą one mogły przyjechać d -Polski i tworzyć innowacyjne rozwiązania

w modelu "sandboxowym" (platforma testowa, umożliwiająca połączenie fintechów z Alior Bankiem za pośrednictwem API - będzie gotowa w pierwszym kwartale 2018 r.). Strategia PSD2/OpenAPI pozwoli na ulepszenie usług "daily banking", wykorzystanie danych pochodzących z zewnątrz, skrócenie czasu potrzebneg -na wdrożenie najlepszych produktów i usług, zwiększenie przychodów z tytułu opłat i prowizji oraz dostarczanie usług powiązanych (Value Added Services) poza branżą bankową.

Dzięki metodyce AGILOR oraz nowemu Modelowi Zarządzania Innowacjami Alior Bank stanie się jednym z najbardziej innowacyjnych banków w Europie.

Współpraca w ramach Grupy PZU

Bank zakłada intensyfikację współpracy z podmiotami z Grupy PZU w celu realizacji synergii kosztowych i przychodowych. Współpraca ta dotyczyć może m.in. obszarów innowacji, kanałów cyfrowych, IT, nieruchomości, marketingu, projektów rozwojowych, zakupów i produktów finansowych. W planie wdrożenia strategii Alior Bank zakłada również szereg działań biznesowych, które mogą przynieść dodatkowe korzyści, nie ujęte w planie bazowym. Należy d -nich m.in. uruchomienie innowacyjneg -pośrednika online, który w oparciu -regulacje PSD2 w perspektywie d -2020 r., może stać się wiodącą niebankową platformą usług finansowych.

mzb

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »