Rynek podbijemy tanimi stacjami

Lotos chce podbić rynek paliw ekonomiczną marka OPTIMA. Ma być taniej , nawet o 8 groszy. To odpowiedź grupy Lotos na drożejące paliwa.

Wynik operacyjny segmentu wydobywczego Grupy Lotos w I kwartale 2011 roku spadł w porównaniu z I kw. 2010 roku o 40 proc., do 23,6 mln zł, a wynik segmentu produkcji i handlu wzrósł rok do roku o 295 proc., do 390,7 mln zł.

W porównaniu do IV kwartału 2010 roku koncern poprawił wynik w upstreamie. W ostatnich trzech miesiącach 2010 roku zanotował bowiem stratę operacyjną w tym segmencie na poziomie 55,9 mln zł. "Wzrost przychodów ze sprzedaży segmentu wydobywczego o 55,7 mln zł w porównaniu z IV kwartałem 2010 roku był efektem przede wszystkim wzrostu ceny ropy naftowej oraz wzrostu wolumenu sprzedanej w segmencie ropy naftowej. Wzrost wolumenu sprzedaży wynika z objęcia z dniem 3 lutego 2011 roku kontroli nad spółką UAB Meditus, będącą właścicielem 59,41 proc. akcji spółki AB Geonafta" - napisano w komentarzu do wyników.

Reklama

Natomiast w porównaniu z pierwszym kwartałem 2010 roku nastąpił spadek przychodów ze sprzedaży segmentu wydobywczego o 30,3 mln zł, co - jak wyjaśnia spółka - było związane ze spadkiem o 58,9 tys. ton sprzedanej ropy Rozewie. W segmencie produkcji i handlu wynik operacyjny wzrósł kwartał do kwartału o 15 proc. W IV kwartale 2010 roku grupa miała w tym obszarze 339,4 mln zł zysku operacyjnego.

"Podstawowymi czynnikami pozytywnie wpływającymi na wynik segmentu produkcji i handlu były rosnące ceny ropy naftowej i związany z tym efekt LIFO, który zwiększył wynik operacyjny segmentu o ponad 278 mln zł oraz zastąpienie towarów z importu produktami z własnego przerobu ropy naftowej. Negatywny wpływ na wyniki segmentu miały natomiast niskie marże detaliczne osiągane w I kw. 2011 r." - podała spółka.

Lotos miał w I kwartale stratę operacyjną w obszarze detalicznym na poziomie 12,8 mln zł wobec 2,6 mln zl straty rok wcześniej i straty 3,8 mln zł kwartał wcześniej.

"Pogarszające się wyniki operacyjne obszaru detalicznego są skutkiem niższej marży jednostkowej na sprzedaży paliw, w szczególności stacji własnych oraz stacji partnerskich. Niskie marże są efektem trudnej sytuacji rynkowej spowodowanej gwałtownym wzrostem cen ropy przy ograniczonej możliwości przekładania podwyżek na klientów" - podała spółka.

Zysk netto Grupy Lotos wzrósł w I kw. 2011 r. do 635,2 mln zł z 22,9 mln zł rok wcześniej i był wyższy od średniej prognoz rynkowych na poziomie 543,9 mln zł. Zysk operacyjny wzrósł do 412,6 mln zł ze 132 mln zł w analogicznym okresie 2010 roku i był nieco niższy od konsensusu, który wyniósł 438,2 mln zł. Z kolei przychody wzrosły do 6.519,5 mln zł z 3.911,6 mln zł. Analitycy oczekiwali, że sprzedaż wyniesie 6.546,9 mln zł.

- - - - -

Tanie stacje to 30 proc. przyszłej sieci

- Lotos liczy, że w ciągu dwóch lat powstanie 100 stacji ekonomicznych pod marką Lotos Optima, a docelowo ich udział w ogólnej liczbie przyszłej sieci stacji ma wynieść 30 proc. - poinformował na konferencji Maciej Szozda, wiceprezes Grupy Lotos.

- Pierwsze stacje ekonomiczne pod marką Optima pojawią się na początku lipca, koszt budowy takiej stacji wynosi już od 1 mln zł. Nie planujemy rebrandingu istniejącej sieci, zaledwie kilka stacji na dziś zamierzamy przebrandowić - powiedział Szozda na konferencji.

- Chcemy otworzyć ich tak dużo jak to będzie możliwe, ale musimy pozyskiwać stacje z rynku przez akwizycje lub budować je od podstaw. Chciałbym, by w tym roku powstało nawet 50 stacji sieci Lotos Optima - dodał. Poinformował, że w ciągu dwóch lat liczba ta może wzrosnąć do stu.

- Planujemy, by 30 proc. przyszłej sieci stanowiły stacje ekonomiczne, działające pod marką Lotos Optima. Na stacjach ekonomicznych Lotosu ma być ograniczona oferta produktowa, będzie można tu kupić benzynę 95 i olej napędowy, opcjonalnie LPG - powiedział wiceprezes.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: lotos
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »