Coraz trudniej sprzedać mieszkanie w rozsądnym czasie

Dla sprzedających mieszkania w Warszawie nadszedł czas próby. Średni czas sprzedaży mieszkania wzrósł do 122 dni i jest najdłuższy od wiosny 2010 r.

Dla sprzedających mieszkania w Warszawie nadszedł czas próby. Średni czas sprzedaży mieszkania wzrósł do 122 dni i jest najdłuższy od wiosny 2010 r.

Analiza marcowych i kwietniowych transakcji pokazuje, że coraz trudniej jest sprzedać w rozsądnym czasie mieszkanie. Do 122 dni wzrósł średni czas sprzedaży na rynku wtórnym w Warszawie. To o dwa tygodnie dłużej niż w pierwszych miesiącach roku. Już dawno nie obserwowaliśmy podobnych poziomów. Po raz ostatni zbliżony wynik odnotowaliśmy przed dwoma laty (128 dni).

Stabilizacja sprzedaży na poziomie nieprzekraczającym średniej 100 dni odchodzi już do przeszłości. Spadek tempa sprzedaży spowodowany z jednej strony coraz ostrzejszą polityką kredytową banków, z drugiej zaś brakiem możliwości finansowania w postaci programu Rodzina na swoim staje się coraz bardziej widoczny na rynku. Efektem obecnej sytuacji jest poszukiwanie przez klientów coraz mniejszych i tańszych mieszkań. Średnia (mediana) warszawskich transakcji z ostatnich dwóch miesięcy to 315 tys. zł. Taka kwota, przy średniej stołecznej 7,5 tys. zł za m kw. pozwala na kupno jedynie dwóch pokoi przekraczających nieznacznie 40 m kw. Prawie połowa wszystkich dokonanych w tym czasie transakcji to sprzedaż mieszkań do 40 m kw. Mieszkania powyżej 70 m kw. można znaleźć w co dziesiątej transakcji.

Reklama

Dłuższy czas sprzedaży to również zwiększona skłonność sprzedających do obniżek ceny. Obecnie średni upust wynosi 3 proc., zaś w co ósmej transakcji negocjacje przekroczyły poziom 5 proc. Najwyższych negocjacji można spodziewać się przy zakupie mieszkań o metrażu większym niż 60 m kw. wybudowanych w latach 70-tych XX w. Choć wielka płyta bywa często wybierana do zakupu, największe mieszkania wybudowane w tej technologii spotykają się z zainteresowaniem dopiero po radykalnych obniżkach ceny ofertowej.

Mariusz Kania, prezes zarządu Metrohouse & Partnerzy S.A.

Dowiedz się więcej na temat: Mieszkanie+ | sprzedaż mieszkań
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »