Powstanie tunel, jakiego w Polsce jeszcze nie ma!

Włoska firma Technital S.p.A. została ostatecznym zwycięzcą przetargu na opracowanie programu budowy tunelu łączącego Świnoujście z resztą kraju. Tunel miałby powstać pod rzeką Świną, między wyspami Wolin i Uznam.

Jak powiedział w piątek rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus, program, tzw. funkcjonalno-użytkowy, jest ostatnim dokumentem niezbędnym do ogłoszenia przetargu na budowę tunelu.

- Jeśli będziemy mieć dokumentację i decyzję rządu, co do modelu finansowania, nic nie będzie stać na przeszkodzie, by ogłosić przetarg na wykonanie tej tak ważnej dla regionu i miasta i tak długo oczekiwanej przez jego mieszkańców i gości inwestycji - powiedział Karelus.

Mamy nadzieję, że umowę w tej sprawie uda się podpisać na początku przyszłego tygodnia - dodał.

Reklama

Program funkcjonalno-użytkowy ma być gotowy do końca roku. Włoska firma będzie musiała m.in. opracować projekt tunelu i sporządzić dokumentację, a także wykonać prace hydrogeologiczne. Koszt przygotowana programu funkcjonalno-użytkowego zostanie w 85 proc. pokryty ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

Gmina ma już studium wykonalności tunelu oraz decyzję środowiskową.

W wrześniu ub. r. budowa tunelu w Świnoujściu znalazła się na liście podstawowej w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Zachodniopomorskiego. Zgodnie z ustaleniami budowa stałego połączenia miałaby być finansowana ze środków budżetu państwa.

Także we wrześniu w pierwszym rozstrzygnięciu do opracowania programu wybrano firmę URS Polska. Od tej decyzji odwołały się inne firmy startujące w przetargu. W drugim rozstrzygnięciu wybrano Technital S.p.A., której oferta opiewa na nieco ponad 2 mln zł brutto - również od tej decyzji złożono odwołania. W trzecim i ostatnim rozstrzygnięciu ponownie wybrano włoską firmę - tym razem wpłynęło jedno odwołanie, ale pod koniec stycznia Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła je.

Liczące ok. 40 tys. mieszkańców Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce, leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Mieszka tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Pozostali zamieszkują wyspy Wolin (ok. 5 tys. mieszkańców) i Karsibór (ok. 700 osób).

Wolin - największa polska wyspa - jest oddzielona od stałego lądu cieśniną Dziwną. Na tej wyspie znajdują się największe świnoujskie zakłady związane z gospodarką morską oraz węzły komunikacyjne: terminal promowy, dworzec PKP i PKS.

Świnoujście nie ma stałego połączenia drogowego z resztą kraju. Do miasta, leżącego na wyspach, można dostać się od strony lądu wyłącznie promem, który pływa po rzece Świnie. Przeprawa w Karsiborzu to jedna z dwóch świnoujskich przepraw promowych; obsługuje głównie samochody ciężarowe, ale również osobowe i pasażerów niezmotoryzowanych. Druga przeprawa, tzw. miejska, obsługuje samochody mieszkańców miasta.

Miasto stara się od lat o budowę tunelu pod Świną. Za rządów PiS zaakceptowano koncepcję wybudowania tunelu łączącego miasto ze stałym lądem. Rząd premiera Donalda Tuska odłożył inwestycję na przyszłość, po roku 2014.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT

PAP
Dowiedz się więcej na temat: firma | tunel | budowy | opracowanie | budowa | program | firmy | tunele | Świnoujście
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »