W 2009 r. transakcje na rynku nieruchomości wyniosły 238 mln euro

W 2009 r. całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych w Polsce, w tym centrów handlowych, wyniosła ok. 238 mln euro, czyli o ponad 45 proc. mniej niż rok wcześniej - wynika z danych międzynarodowej firmy doradczej Cushman&Wakefield.

"Wśród głównych przyczyn tak silnego osłabienia należy wymienić m.in. czynniki charakterystyczne dla całego rynku inwestycyjnego, czyli m.in. utrudniony dostęp do finansowania" - podkreśliła w przesłanej PAP analizie firma Cushman&Wakefield, która doradza na rynku nieruchomości.

Dodała, że w tym roku wraz z poprawą koniunktury gospodarczej wraca zainteresowanie inwestorów nieruchomościami handlowymi.

Do najważniejszych sprzedaży w ubiegłym roku zaliczyła m.in. transakcję, dzięki której krajowy fundusz Arka BZ WBK stał się właścicielem centrum handlowego Stokrotka w Łomży oraz galerii Alfa w Olsztynie. Fundusz ten kupił również położony w centrum Olsztyna Dom Towarowy Dukat. Z kolei amerykański fundusz WP Carey włączył do swojego portfela kolejny market budowlany OBI.

Reklama

"Głównym wydarzeniem na handlowym rynku inwestycyjnym było jednak nabycie przez australijski fundusz MGPA dwóch centrów handlowych w Opolu i Dąbrowie Górniczej, należących do francuskiego dewelopera Mayland, za cenę 187 mln euro, czyli prawie 78,5 proc. wartości wszystkich umów podpisanych na tym rynku w 2009 roku" - podkreśliła firma Cushman&Wakefield.

"W 2010 roku możemy spodziewać się zawarcia następnych transakcji na podobną skalę. Wraz z poprawą koniunktury gospodarczej wraca zainteresowanie inwestorów nieruchomościami handlowymi, co powinno przełożyć się na kolejne inwestycje portfelowe" - dodała.

W piątek holendersko-francuska firma Unibail-Rodamco, która jest już w Polsce współwłaścicielem Galerii Mokotów i Złotych Tarasów, poinformowała, że kupiła od kanadyjsko-amerykańskiej grupy Simon Property Group oraz Ivanhoe Cambridge siedem centrów handlowych w Polsce i we Francji za 715 mln euro. W naszym kraju kupiła ona Arkadię oraz warszawską galerię Wileńską.

Unibail-Rodamco podał w komunikacie, że transakcja ta wzmocni w przyszłości pozycję firmy w segmencie największych centrów handlowych w stolicy Polski i Francji. Dodał, że te projekty mają "potencjał wzrostu".

Dyrektor generalna Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) Anna Szmeja podkreśliła w rozmowie z PAP, że centrum handlowe w Polsce jest dobrem inwestycyjnym.

- W Wielkiej Brytanii centrum handlowe buduje się przez 15 lat. Następnie deweloper ma w swojej strategii zatrzymanie tego centrum, zarządzanie nim i czerpanie z niego zysku w dłuższej perspektywie. Na polskim rynku firmy budujące centra handlowe traktują je jako produkt komercyjny. Wynajmują powierzchnie sieciom handlowym, a po kilku latach - pięciu czy siedmiu - wystawiają je na sprzedaż - podkreśliła Szmeja.

Pytana o najczęstsze powody sprzedaży centrów handlowych, wymieniła m.in. kończące się umowy najmu z sieciami handlowymi.

- Umowy najmu, które deweloper podpisuje z sieciami handlowymi wygasają średnio po 10 latach. W związku z tym, że proces tzw. rekomercjalizacji, czyli odnawiania umów najmu jest bardzo długi i skomplikowany, często deweloper nie chce już w tym uczestniczyć i sprzedaje centrum kilka lat przed wygaśnięciem tych umów - powiedziała.

Dyrektor generalna PRCH zwróciła również uwagę, że po siedmiu, ośmiu latach od powstania obiekty handlowe wymagają modernizacji. - To wymaga inwestycji, by ich standard nie odbiegał od tego z dnia otwarcia. Przez centra handlowe codziennie przechodzą tysiące ludzi. Po jakimś okresie trzeba zainwestować spore nakłady, by taki obiekt handlowy nadal wyglądał i funkcjonował dobrze, był bezpieczny, a także sprzyjał pozytywnym wrażeniom zakupowym - podkreśliła.

Ponadto - jak dodała - firmy sprzedając centra handlowe chcą uruchomić środki na dalsze inwestycje, czyli na budowanie kolejnych obiektów handlowych.

Chcesz kupić/sprzedać mieszkanie? Zajrzyj tutaj

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: firma | centra handlowe | firmy | deweloper | nieruchomości
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »