W Polsce przybywa powierzchni handlowych

Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynosi 13 mln mkw., z czego na centra handlowe przypada 9,29 mln mkw., na parki handlowe - 1,45 mln mkw., na wolnostojące obiekty handlowe 2,07 mln mkw., a na centra wyprzedażowe 209 000 mkw.

Pobierz: darmowy program do rozliczeń PIT 2015

- W I kw. do użytku oddano jedynie 24 500 mkw. nowej powierzchni handlowej, przy czym pierwsze trzy miesiące w roku nigdy nie obfitują w otwarcia. Rynek wzbogacił się o jedno centrum handlowe - Galerię Glogovia w Głogowie o powierzchni 21 000 mkw. Zakończono również jeden z etapów (3 500 mkw.) rozbudowy istniejącego Atrium Promenada w Warszawie - wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL.

Reklama

Blisko 665 000 mkw. nowej powierzchni w ramach różnych formatów jest w trakcie budowy, z czego najwięcej przypada na centra handlowych w głównych aglomeracjach.

- Większość projektów zrealizowanych w małych miastach jest "szyta na miarę" i dostosowana do wielkości danego rynku. Z kolei obiekty powstające w głównych miastach nie tylko wypełniają geograficzne luki na swoich rynkach, lecz także proponują szeroką ofertę rozrywkową, w tym klubów fitness, czy strefy restauracyjnej. Coraz większą wagę deweloperzy przykładają także do estetyki przestrzeni publicznych w bezpośrednim sąsiedztwie swoich projektów - informuje Edyta Potera, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Rosnąca konkurencja generuje zmiany na rynku, głównie w centrach o słabszej pozycji. Odpowiedzią na to zjawisko są rewitalizacje, przebudowy i rozbudowy obiektów istniejących.

- Na rynku coraz częściej pojawiają się propozycje obiektów wielofunkcyjnych, oferujących powierzchnie handlowe i usługowe w budynkach mieszkalnych, w kompleksach biurowych, czy jako element hubów komunikacyjnych. Trend ten widać najbardziej w głównych miastach, gdzie nowe projekty o mniejszej skali elementu handlowego powstają na terenach poprzemysłowych, wykorzystując historyczny kontekst miejsca do kreacji atrakcyjnej przestrzeni do zakupów i rozrywki - wymienia Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Popyt - polskie marki kontynuują ekspansję

W I kw. 2016 r. sieci kontynuowały swoją stabilną, choć selektywną ekspansję. Do Polski weszły nowe zagraniczne marki, np. libańska sieć orientalnych przysmaków Al Rifai, czy pierwszy monobrandowy sklep amerykańskiej sieci obuwniczej Skechers. Najmłodsza marka hiszpańskiego Inditexu, Uterqüe, pojawiła się w Polsce ze sklepem internetowym. Zadebiutował Tallinder z rodzimej Grupy LLP.

- Bardzo pozytywnym zjawiskiem jest dalszy rozwój rodzimych marek, takich jak m.in. CCC, Gino Rossi, Kazar, TXM, Solar, Wojas i Grupa LPP - poza granicami kraju. Najbardziej popularnymi kierunkami międzynarodowej ekspansji są kraje ościenne Polski i kraje Zatoki Perskiej. Ekspansja ta jest najbardziej widoczna w przypadku LPP - grupa planuje otwarcie sklepu marki Reserved na Oxford Street w Londynie - wymienia Edyta Potera.

Czynsze i wskaźnik powierzchni niewynajętej

Czynsze "prime", które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, zlokalizowanych w wiodących centrach handlowych, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie i utrzymują poziom 130 euro za mkw. miesięcznie. Czynsze "prime" w pozostałych kategoriach wielkościowych miast w minionym kwartale pozostały na poziomie zbliżonym do odnotowanego w miesiącach poprzednich.

Wskaźnik powierzchni niewynajętych w ramach centrów handlowych wyniósł 2,9 proc. pod koniec 2015 r. Najwyższy udział powierzchni niewynajętej charakteryzuje aglomeracje o największym współczynniku nasycenia powierzchnią handlową, np. Poznań (5,0 proc.). Na przeciwnym biegunie znajduje się Warszawa z wynikiem jedynie 1,5 proc.

Dowiedz się więcej na temat: sklepy | nieruchomości | Czynsze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »