Mieszkania w wielkiej płycie - popularne, ale tylko ze względu na cenę

Aż trzy czwarte (74 proc.) osób poszukujących ofert sprzedaży mieszkań preferuje lokale w budynkach wzniesionych z cegły. Mieszkania w tzw. wielkiej płycie są przedmiotem zainteresowania zaledwie 18 proc. klientów - wynika z najnowszego badania portalu nieruchomości Domy.pl. Proporcje te ulegają jednak zmianie, jeżeli przyjrzymy się innym, bardziej złożonym czynnikom.

Poszukujący mieszkań na sprzedaż niezmiennie są przekonani, że najlepszym materiałem budowy jest cegła. Jest w tym sporo prawdy - z uwagi na grubsze ściany budynku lokale takie lepiej trzymają temperaturę, chronią przed hałasem z zewnątrz i przewodzeniem dźwięków wewnątrz, dają też większe pole manewru w przypadku remontów. Cegłę, w przeciwieństwie do wielkiej płyty, łatwiej jest przebić czy przewiercić, co zdecydowanie ułatwia nawet najmniejsze modernizacje w mieszkaniu. Wszystkie te zalety sprawiają, że nieruchomości w budynkach wzniesionych w cegły preferowane są przez aż przez 74 proc. poszukujących ofert sprzedaży mieszkań.

Reklama

Niewielkim zainteresowaniem cieszą się nieruchomości wzniesione w technologii "rama H". Wg badania portalu Domy.pl mieszkaniami wybudowanymi tą metodą zainteresowanych jest tylko 8 proc. poszukujących. Głównym powodem takie stanu rzeczy może być jednak nieznajomość znaczenia tego terminu. W technologii "rama H" bryła budynku opiera się na żelbetowym szkielecie wypełnionym cegłami lub pustakami. Dzięki takiemu rozwiązaniu budynek nie ma tzw. ścian nośnych, co z kolei umożliwia przeprowadzanie poważniejszego remontu i przebudowanie mieszkania. Znakomita większość współczesnych inwestycji deweloperskich powstaje właśnie w tej technologii.

Lokalami w blokach wzniesionych z wielkiej płyty zainteresowanych jest 19 proc. badanych. Chociaż wielu poszukujących świadomych jest wad tego typu mieszkań - związanych np. akustyką i z reguły słabą izolacją termiczną - wielka płyta ma bez wątpienia także sporo zalet. - Budynki z wielkiej płyty, stawiane w latach PRL-u, znajdują się zazwyczaj na osiedlach o bogatej infrastrukturze handlowo-usługowej; ponadto pomiędzy blokami jest dużo wolnej przestrzeni - rzadko spotyka się miejsca, w których mieszkańcy mogliby zaglądać sobie do okien tak, jak to ma miejsce w przypadku współczesnych inwestycji. Zaletą wielkopłytowych osiedli są także rozległe tereny zielone, które dziś, przy wysokich cenach gruntów, są ograniczane do niezbędnego minimum - podkreśla Marcin Drogomirecki, ekspert portalu nieruchomości Domy.pl. - Podstawową zaletą lokali z wielkiej płyty, która decyduje o znaczeniu takich lokali na rynku sprzedaży mieszkań, jest ich cena - wyraźnie niższa w porównaniu z mieszkaniami o podobnym metrażu, jednak położonych w budynkach z cegły - dodaje.

Wg badania portalu Domy.pl 28 proc. klientów szukających mieszkania z cegły gotowych jest zmienić swoje preferencje i wybrać podobny lokal wzniesiony w wielkiej płycie, jeżeli takie M byłoby o ponad 15 proc. tańsze. Tylko sześciu na stu ankietowanych zdecydowałoby się na taki krok, jeżeli M w wielkiej płycie byłoby tańsze 10-15 proc., natomiast 7 proc. zrezygnowałoby z cegły na rzecz podobnego lokalu w wielkiej płycie oraz lepszej lokalizacji.

Zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się wśród zainteresowanych mieszkaniami w technologii "rama H". W tej grupie blisko połowa (48 proc.) badanych przez z portal Domy.pl wybrałaby lokal w wielkiej płycie, jeżeli ten byłby tańszy o minimum 15 proc. Co dziesiąty zdecydowałby się na taką zmianę względem lepszej lokalizacji, a 14 proc. gdyby M w wielkiej płycie było o 10-15 proc. tańsze.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 14-18 października na próbie 833 użytkowników poszukujących ofert sprzedaży mieszkań w portalu nieruchomości Domy.pl.

Źródło: portal nieruchomości Domy.pl

Dowiedz się więcej na temat: wielka płyta | rynek mieszkaniowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »